به گزارش مارين نيوز، این بندر در سال 1387 حسب مصوبه هیات دولت از شرکت سهامی شیلات ایران به سازمان بنادر و دریانوردی تحویل داده شد.
این سازمان با سرمایهای بالغ بر 730 میلیارد رالد به منظور تغییر کاربری در اراضی به مساحت حدود 55 هکتار محصور و با انجام بیش از 1250 هزار متر مکعب لایروبی، تهیه و نصب دو دستگاه بیکن و بویه ترانزیتی، ساخت دکل و ساختمان مخابراتی و ... این بندر را جهت ساخت و بهرهبرداری ترمینالهای کالاهای نفتی و غیر نفتی به بخش خصوصی در قالب قراردادی 40 ساله به عنوان بندری تجاری واگذار کرد.
بخش خصوصی که در قالب مزایده عمومی عهدهدار این مسؤولیت شده نیز با سرمایهگذاری بالغ بر 220 میلیارد رالد در فاز اول نسبت به اصلاح موجشکن بندر، ساخت یک پست اسکله چند منظوره، تامین دو دستگاه جرثقیل 120 و 50 تنی، دو دستگاه لیفتراک 32 تنی و هفت تنی و چهار دستگاه تک مستر (کشنده) اقدام کرده و این بندر به عنوان یکی از بنادر تجاری کشور در حوزه دریای خزر توسط بخش خصوصی ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفته است.
با توجه به حضور نیروی دریایی ارتش و هنگ مرزی مستقر در بندر آستارا، سازمان بنادر و دریانوردی نسبت به ساخت دو پست اسکله فلزی هر یک به طول 26 متر و واگذاری آنها به دو نهاد نظامی مذکور نیز اقدام کرده است.