تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۱۵۹۱۱
تعداد بازدید: ۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

سقوط آزاد موقعیت لجستیکی ایران

برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت كشور كه در اولین روز هفته جاری با حضور رييس‌چمهور رونمايی شد؛ از كاهش شديد موقعيت ايران در شاخص‌های لجستيك حكايت دارد.

يه گزارش مارين نيوز، در اين گزارش با اشاره به اينكه «برای اندازه‌گیری وضعیت لجستیک کشورها از معیاری به نام شاخص عملکرد لجستیک (LPI) و مشخصه‌ها‏ی آن که حاصل کار مشترکی از بانک جهانی، ارائه‌دهندگان خدمات لجستیکی، مشارکت‌کنندگان دانشگاهی می‏باشد، استفاده می‏شود»، آمده است: بانک جهانی این شاخص چندبعدی را برای ارزیابی عملکرد بخش لجستیک کشورها به صورت دوسالانه منتشر می‏کند. ‏این شاخص در مقیاسی بین یک (بدترین) تا پنج (بهترین) امتیازدهی می‏شود. ‏برای اندازه‌گیری این شاخص، بیش از 5000 ارزیابی کشورها توسط تقریبا 1000 شرکت بین‏المللی جابجاکننده کالا صورت گرفته است. ‏این شاخص همچنین اطلاعاتی از زمان، هزینه، قابلیت اطمینان زنجیره‏های تأمین صادرات و واردات، کیفیت زیرساخت‏ها، عملکرد خدمات کلیدی، و شفافیت رویه‌ها‏ی تجاری بیش از 130 کشور را ارائه می‏دهد.

در ادامه گزارش آمده است: شاخص LPI کشورهای مختلف در سال‏های اخیر بیانگر ایجاد یک روند مثبت در توجه به حوزه‌ها‏ی کلیدی همچون: مشتریان، تکنولوژی اطلاعات در تجارت و سرمایه‏گذاری در ارائه خدمات توسط بخش خصوصی می‏باشد. ‏این شاخص همچنین فرآیند‌های ترخیص کالا از مرزها، کیفیت حمل‌ونقل‏ جاده‌ای داخل کشورها و کارگزاری خدمات گمرکی را بعنوان حوزه‌ها‏یی که نیازمند توجه بیشتر کشورها می‏باشد، برجسته می‏کند. ‏بانک جهانی با ارائه و تحلیل این شاخص، آن را بعنوان یک موضوع مهم جهانی مطرح کرده و کشورها را طبق آن با یکدیگر مقایسه کرده و هزینه‏هایی که کشورها از بابت عملکرد ضعیف لجستیکی متحمل می‏شوند را نمایان می‌سازد. ‏بانک جهانی معتقد است که این شاخص به صورت یک کاتالیزور در راستای ایجاد تغییرات اساسی در سیاست تجاری برای سیاستمردان و بخش خصوصی از طریق سرمایه‏گذاری در بخش زیرساخت‏های تجاری و شکل‌دهی تعاونی‏های منطقه‌ای و بین منطقه‌ای مؤثر واقع شود.

مطالعه LPI از دو بخش اصلی که دو چهره متفاوت از هر کشور را تصویر می‏کند، تشکیل شده است: بین‏المللی و داخلی. ‏در بخش LPI بین‏المللی، برای ارزیابی عملکرد لجستیک هر کشور، ارزیابی‏های کیفی از وضعیت لجستیکی آن کشور، در شش حوزه توسط شرکای تجاری کشور (متخصصان لجستیکی که در خارج از کشور موردنظر فعالیت می‏کنند) صورت می‌گیرد. ‏این شش حوزه که مهم‏ترین ابعاد صنعت لجستیک کنونی را شکل می‏دهد، عبارتست از:

1. ‏کارایی فرآیند‌های ترخیص کالا (سرعت، سادگی و قابل پیش بینی بودن تشریفات اداری مثل فرآیند‌های گمرکی)
2. ‏کیفیت زیرساخت‏های تجاری و جابجایی (مثل: مبادی ورودی، راه آهن، جاده‌ها‏، تکنولوژی اطلاعات)
3. ‏سهولت دسترسی به کالاهای مختلف با قیمت رقابتی
4. ‏ شایستگی و کیفیت خدمات لجستیکی (متصدیان حمل‌ونقل‏، کارگزاران یا واسطه‌ها‏ی گمرک)
5. ‏توانایی در تعقیب و ردیابی کالاهای ارسالی
6. ‏مناسب بودن زمان تحویل محموله‌ها‏ به مشتری در زمان برنامه ریزی شده یا زمان مورد انتظار

البته هیچیک از این شش حوزه نمی‏تواند به تنهایی بیانگر عملکرد لجستیکی یک کشور باشد؛ بلکه به صورت توأم و در کنار یکدیگر می‏توانند عملکرد لجستیکی کشور را نشان دهند.

در بخش LPI داخلی نیز، ارزیابی وضعیت لجستیک کشور، به صورت هم کمی و هم کیفی، توسط متخصصان لجستیکی که در داخل کشور مشغول فعالیت هستند صورت می‌گیرد و شامل اطلاعاتی جزیی‏تر از وضعیت لجستیک کشور، فرآیند‌های لجستیکی کلیدی، مؤسسات، و داده‌ها‏ی عملکردی از نوع زمان و هزینه می‏شود. به منظور اندازه‌گیری شاخص عملکرد لجستیک از بعد داخلی، پاسخ دهندگان وضعیت لجستیک داخل کشورشان را ارزیابی می‏کنند. ‏برای این منظور، چهار فاکتور اساسی مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند:

1. ‏زیرساخت‏ها
2. ‏خدمات
3. ‏رویه‌ها‏ی مرزی (تبادلات مرزی) و زمان انجام آنها‏
4. ‏قابلیت اطمینان زنجیره تأمین

بنا بر ادعای بانک جهانی، ارزیابی عملکرد این چهار فاکتور اصلی، به واقع، وضعیت کلی عملکرد لجستیک یک کشور را مشخص می‏کند.

در ادامه اين گزارش وضعیت شاخص لجستیکی ایران بررسي و با منطقه و جهان مقايسه شده و آمده است: موهبت‌های خدادادی و موقعیت ژئوپلیتیک و ژئوکونومیک ایران به نحوی است که می‏توان بعنوان کشوری لجستیکی از آن بهره بالایی برد. ‏قرار گرفتن در مسیر پنج کریدور اصلی ترانزیت و حمل‌ونقل بین‏المللی (کریدور شمال-جنوب، کریدور تراسیکا، کریدور شرق-غرب، کریدور جنوبی آسیا و کریدور آلتید)، امکان استفاده و بکارگیری همه روش‏های پنجگانه حمل‌ونقل‏ (اعم از: جاده ای، ریلی، هوایی، دریایی و خطوط لوله)، داشتن نزدیک به 2500 کیلومتر ساحل آبی و 6500 کیلومتر مرز خشکی، دسترسی به آب‌های آزاد، داشتن بنادری که به صورت بالقوه توانایی قرار گرفتن بین ده بندر بزرگ لجستیکی دنیا را دارا هستند (همچون بندر شهید رجایی)، وسعت زیاد کشور، وجود ارتباط کالایی زیاد بین کشورهای اطراف ایران که ترانزیت آنها از ایران (درصورت فراهم بودن شرایط مساوی با سایر مسیرهای رقیب) هم به لحاظ زمان و هم هزینه مقرون به صرفه‌تر می‏باشد؛ همه و همه بیانگر مزیت‏های لجستیکی فوق‌العاده و حتی منحصربه‌فرد ایران می‏باشد، اما متأسفانه تاکنون امکان بهره‌مندی از این موقعیت به نحو مطلوب فراهم نشده است. ‏همچنین بررسی وضعیت ایران براساس گزارشاتی که تاکنون از شاخص LPI در سال‏های 2007، 2010 و 2012 ارائه شده حاکی از روند نزولی وضعیت لجستیک ایران دارد. ‏در سال 2007 ایران جایگاه 78 را از میان 150 کشور مورد مطالعه داشت ولی در سال 2010 و 2012 از میان 150 کشور مورد مطالعه ایران به ترتیب جایگاه 103 و 112 را به خود اختصاص داده است. ‏در زیر وضعیت ایران در هریک از زیرشاخص‌های شش‌گانه و به ترتیب سال و گزارشات ارائه‌شده نشان داده شده است. ‏

در جدول شماره 1، نمایی از روندی که ایران در هریک از زیر شاخص‏های LPI در سه دوره گزارش طی کرده نمایش داده می‏شود:

جدول:‏ مقایسه شاخص عملکرد لجستیک ایران

نمودار نیز به صورت شماتیک وضعیت شاخص‏های مرتبط با LPI را در سال‏های 2007،2010 و2012 مورد مقایسه قرار می‏دهد که همانطور که از نمودار مشخص است، در همه شاخص‏ها به جز توانایی در تعقیب و ردیابی کالاهای ارسالی، نمره عملکرد ایران در سال 2012 نسبت به سال 2007 کاهش داشته است. ‏در سال 2007، بهترین رتبه ایران از نظر شاخص کارایی فرآیندهای ترخیص کالا با رتبه 63 ودر سال‏های 2010 و 2012 مربوط به شاخص شایستگی و کیفیت خدمات لجستیک به ترتیب با رتبه 69 و 87 می‏باشد. ‏شاخص کلی عملکرد لجستیک نیز در سال 2010 نسبت به 2007 افزایش و در سال 2012 نسبت به 2010  و حتی 2007 کاهش داشته است که همین کاهش موجب تنزل رتبه ایران در رتبه‏بندی کشورها شده است.


 
نمودار:‏ نمودارهای مقایسه نمرات شاخص عملکرد لجستیک ایران در سال‏های 2007، 2010 و 2012
مأخذ:‏ بانک جهانی - گزارش شاخص عملکرد لجستیک

در جدول زیر، وضعیت لجستیک ایران و کشورهای منطقه (که شامل کشورهای خاورمیانه و همسایگان ایران می‏باشد) با استفاده از «شاخص عملکرد لجستیک» نشان داده شده است. ‏بهترین عملکرد لجستیکی را کشور امارات (با رتبه 17 در دنیا) و بدترین عملکرد لجستیکی را کشور عراق (با رتبه 145 در دنیا) در بین کشورهای منطقه داشته‏اند. ‏کشور ایران در سال 2012، با رتبه جهانی 112 در میان کشورهای منطقه، رتبه هفدهم را دارد در حالیکه در سال 2007، رتبه 10 منطقه و در سال 2010، رتبه 18 منطقه را دارد.

مأخذ:‏ بانک جهانی - گزارش شاخص عملکرد لجستیک

در بخش حمل‌ونقل برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت كشور اين گزارش ارائه شده است: روند سهم ارزش افزوده زیربخش‏های حوزه حمل‌ونقل‏ در نمودار زیر نمایش داده شده است. لازم به ذکر است روند ارزش افزوده بخش ریلی، هوایی و دریایی روی محور عمودی سمت راست نمودار نمایش داده شده است.

 
نمودار:‏ روند سهم ارزش افزوده زیر بخش‏های حمل‌ونقل‏
مأخذ:‏ پایگاه داده بانک مرکزی

روند مقدار ارزش افزوده زیر بخش‏های حمل‌ونقل‏ به نرخ ثابت سال 1376 در نمودار زیر نمایش داده شده است. ‏روند ارزش افزوده بخش هوایی و دریایی روی محور عمودی سمت راست نمودار نمایش داده شده است.


 
نمودار:‏ روند مقدار ارزش افزوده زیر بخش‏های حمل‌ونقل‏ به قیمت ثابت سال 1376
مأخذ:‏ پایگاه داده بانک مرکزی

در جدول زیر نیز شاخص‏های حمل بار توسط ناوگان دریایی نمایش داده شده است:


جدول 18:‏ حمل‌ونقل‏ دریایی، 90-1384
مأخذ:‏ گزارشات سالانه سازمان بنادر و کشتیرانی

اين گزارش درباره وصعیت زیرساخت‏های حمل‌ونقل‏ و جابجایی نيز معتقد است: هر چه شبکه‌ها‏ی حمل‌ونقل‏ گسترده و کارا باشند، کالای حمل‌شده در مدت زمان کوتاهی با هزینه‌ای پایین به مقصد خواهد رسید و این دقیقا همان چیزی است که کشورهای خواهان پیشرفت در حوزه تجارت بدنبال آن می‌باشند. ‏در نتیجه، می‌توان گفت صنعت حمل‌ونقل‏ و زیرساخت¬های مربوط به آن از جایگاه مهمی در اقتصاد کشورها برخوردارند بطوری که یک همبستگی کاملا مثبت بین میزان گستردگی زیرساخت‏های حمل‌ونقل‏ و رشد اقتصادی کشورها وجود دارد. ‏از آنجا که جمهوری اسلامی ایران در گذار به سوی توسعه یافتگی نمی‌تواند چنین بخش بزرگی از اقتصاد کشور را نادیده بگیرد و همچنین با عنایت به ارتباط تنگاتنگ این صنعت با تجارت جهانی، آگاهی و شناخت نسبت به آن و بویژه دانستن نقاط ضعف و قوت و تعیین فاصله از استاندارها و الگوهای جهانی، امری حیاتی می‌باشد.

مسؤولیت احداث و بهره‌برداری از زیرساخت‏های حمل‌ونقل‏ و جابجایی در کشورهای مختلف به طریقه‌ها‏ی گوناگون بین دولت و بخش خصوصی تقسیم می‏شود. ‏در کشور ایران، نقش دولت در این امر بسیار پررنگ‏تر از نقش بخش خصوصی می‌باشد و می‌توان یکی از عوامل عدم توسعه‌یافتگی مناسب زیرساخت‏‌ها‏ی حمل‌ونقل‏ کشورمان را تمایل بسیار اندک بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در این بخش دانست.

در ادامه اين فصل، وضعیت کنونی زیرساخت‏های حمل‌ونقل‏ و جابجایی کشور (با تأکید بر کارکرد تجاری) طبق آمارهای موجود بررسی شده و آمده است: کشور ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و نیز زیرساخت‏های موجود، امکان بکارگیری از انواع پنجگانه روش حمل‌ونقل‏ را دارا می‌باشد. ‏گرچه سهم انواع روش‌ها‏ی حمل‌ونقل‏ از کل حمل‌ونقل‏ متفاوت است ولی درحال حاضر، کشورمان از پنج روش حمل‌ونقل‏ استفاده می‏کند که البته روش حمل‌ونقل‏ لوله‌ای متفاوت از سایر روش‌ها می‌باشد. ‏در این قسمت، انواع روش‌های حمل‌ونقل‏ در ایران و در حوزه‌ها‏ی تجارت داخلی و تجارت بین‌المللی با یکدیگر مقایسه شده‏اند.

حوزه تجارت بین‌المللی


جدول:‏ مقایسه عملکرد انواع مدل‏های حمل‌ونقل‏ در حوزه تجارت بین‌المللی (غیرنفتی) در سال 1388

در بخش پاياني اين فصل، تحلیل کلان زیرساخت‏های حمل‌ونقل‏ و جابجایی بدين شرح آمده است: حمل‌ونقل‏ جاده‌ای بیشترین نقش را در تجارت داخلی و ترانزیت ایفا نموده (بیش از 80 درصد) و در تجارت بین‌الملل، حمل‌ونقل‏ دریایی مهمترین نقش را در واردات و صادرات کالا از کشور (بین 80 تا 90 درصد) دارد. از نقطه نظر ناوگان، هر چهار زیربخش حمل‌ونقل‏ دچار مشکل عمر بالا و فرسودگی وسایل حمل‌ونقل‏ هستند. ‏بعنوان مثال عمر متوسط ناوگان باری جاده‌ای در سال 1389 برابر 16.9 سال بوده است. ‏عمر متوسط ناوگان هوایی کشور در حال حاضر 22 سال است که باید تا پایان برنامه پنجم به 15 سال برسد. بررسی شبکه‌ها‏ی حمل‌ونقل‏ از لحاظ پراکندگی فضایی اجزاء شبکه و آمایش سرزمینی هر یک نشانگر وجود عدم تعادل‌ها‏یی است که مشخصا ناشی از عدم توسعه متوازن مناطق مختلف کشور در سال‏های گذشته است.

ارسال نظر