به گزارش خبرنگار مارین نیوز، در این جلسه که در محل غرفه سازمان بنادر و دریانوردی در نمایشگاه راه و شهرسازی برگزار شد؛ محمد سعیدنژاد در جریان مجموعه فعالیتهای انجمن مهندسی دریایی ایران در دوران 15 ساله فعالیت آن قرار گرفت.
رییس انجمن مهندسی دریایی ایران نیز در این جلسه با تبریک انتصاب مدیرعامل جدید سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه «این سازمان یکی از اصلیترین ارگانهای دریایی کشور محسوب میشود»، گفت: اگر این سازمان فعالیتهای خود را بهدرستی انجام دهد؛ بخش مهمی از چالشهای حوزه دریایی و بندری رفع خواهد شد.
حسنرضا صفری افزود: انجمن مهندسی دریایی ایران نیز بعنوان یک تشکل تخصصی با رویکرد توسعه دریامحور، بیش از 170 شرکت و مجموعه دریایی کشور را در برمیگیرد که عمده آنها با سازمان بنادر همکاری دارند و عملا انجمن و سازمان بنادر، مشتریان مشترکی دارند که باید پاسخگوی مطالبات آنها باشند.
وی با اشاره به تدوین طرح نظام مهندسی دریا از سوی انجمن مهندسی دریایی ایران با همکاری فراکسیون دریایی مجلس و نیز طرح رتبهبندی شرکتهای دریایی، از مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خواست تا با واگذاری این امور به انجمن فضای بیشتری را برای فعالیت آن در سطح جامعه دریایی فراهم سازد.
رییس انجمن مهندسی دریایی ایران همچنین با اشاره به تشکیل اولین کمیته استانی این انجمن در هرمزگان و بررسی تشکیل کمیتههای مشابه در سایر استانهای ساحلی کشور، از سازان بنادر و دریانوردی خواست تا زمینه همکاری نزدیک ادارات کل بنادر و دریانوردی با این کمیتهها را فراهم سازد.
وی همچنین با اشاره به فعالیت رشتههای دانشگاهی در سه حوزه کلی مهندسی دریا و کشتی سازی، علوم دریایی و دریانوردی، خواستار همکاری سازمان بنادر برای توسعه این رشتهها بهویژه در رشته دریانوردی دانشگاه چابهار شد.
صفری همچنین با اشاره به نقش انجمن مهندسی دریایی ایران در تدوین، تصویب و اجرایی شدن قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی و تشکیل شورایعالی صنایع دریایی گفت: یکی از چالشهای این شورا در سالهای گذشته، عدم همکاری مناسب برخی سازمانها و ارگانهای دریایی از جمله سازمان بنادر و دریانوردی بوده است که جا دارد این رویکرد با تعامل مناسب در دولت یازدهم تغییر کند.
وی همچنین با گلایه از برخی مداخلات و اقدامات موازی سازمان بنادر و دریانوردی با فعالیتهای انجمن مهندسی دریایی ایران، ابراز امیدواری کرد که در دولت جدید شاهد تعامل و پذیرش نقش و جایگاه انجمنها و تشکلهای تخصصی از سوی این سازمان باشیم.
پیمان مسعودزاده، رییس کمیته کشتیسازی انجمن مهندسی دریایی ایران، نیز با برشمردن فعالیتهای این کمیته بویژه در بخش ساخت شناور در قالب طرح وجوه ادارهشده سازمان بنادر و دریانوردی در سالهای گذشته تأکید کرد: اگر سازمان بنادر برای خود در جامعه دریایی نقش پدری قائل شود، میتواند به همه بخشها کمک کند؛ اما اگر بخواهد با انجمنها و بخش خصوصی وارد رقابت شود، فعالیت بخشهای مختلف دریایی به جای حل مشکلات به خنثیسازی انرژی و فعالیتهای یکدیگر منتهی خواهد شد.
محمد سعید سیف، دبیر انجمن مهندسی دریایی ایران، نیز با بیان اینکه «دولت و مجلس عموما سازمان بنادر و دریانوردی را بعنوان رکن اصلی فعالیتهای دریایی در کشور میشناسند»، گفت: به همین جهت، این سازمان نباید مسؤولیت خود را صرفا در حوزه امور تخیه و بارگیری و مدیریت بنادر تعریف کند؛ بلکه باید نگاهی فرابخشی به حوزه دریا داشته باشد و مطالبات بخشهای مختلف دریایی را در سطح دولت نمایندگی و پیگیری کند.
اسدالله گرامی، رییس کمیتههای تخصصی انجمن مهندسی دریایی ایران، نیز با اشاره به فعالیت 8 کمیته تخصصی در این انجمن گفت: حضور منظم نمایندگان سازمان بنادر در جلسات کمیتههای تخصصی، میتواند کمک جدی در جهت تعامل بیشتر سازمان و انجمن باشد.