تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۱۷۷۷۴
تعداد بازدید: ۶۵۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

درباره دکل‏های دریایی دیدگاه افراطی نداریم

دبیر انجمن مهندسی دریایی ایران گفت: موضع ما در مورد ساخت و تأمین دکل‏های حفاری دریایی افراط و تفریط نیست و با اجاره یا خرید از خارج برای موارد فوری مخالفت نداریم.

به گزارش خبرنگار مارین نیوز، دکتر محمد سعید سیف که عصر دیروز در سمینار «فرصت‏ها و چالش‏های تأمین دکل‏های حفاری دریایی» سخن می‏گفت؛ افزود: انجمن مهندسی دریایی ایران همواره برای موضوع اشتغالزایی در صنعت دریایی اولویت قایل شده است و به همین جهت، بر استفاده از بازار داخل ساخت و تعمیر شناور و سازه‏های دریایی تأکید دارد.

وی با بیان اینکه «ما ساخت داخل را با مسایلی چون بهره‏برداری از ذخایر نفت و گاز کشور در تعارض نمی‏دانیم»، یادآور شد: روند توسعه میادین پارس جنوبی با استفاده از پیمانکاران داخلی و انجام عملیات مختلف ساخت سکوها، لوله‏گذاری و... در داخل نشان داد که می‏توان هم از منابع نفت و گاز بهره برد و هم زمینه اشتغالزایی و توسعه صنعتی را فراهم آورد.

استاد دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه «در حوزه ساخت و تأمین دکل‏های حفاری دریایی هم نمی‏خواهیم افراط و تفریط کنیم»، گفت: طبق برآورد دستگاه‏های مسؤول، کشور به حدود 30 دستگاه دکل دریایی (جک‏آپ) نیاز دارد و طبعا هیچ صنعتگری ادعا ندارد که همه این 30 دستگاه در داخل ساخته شود؛ بلکه با تأمین نیازهای فوری از طریق اجاره یا خرید خارج موافقیم، اما باید شرایط ساخت دکل‏های مورد نیاز بعدی در داخل را فراهم سازیم.

وی با بیان اینکه «علیرغم طرح این موضوع در دو سال گذشته تاکنون هیچ قراردادی برای ساخت دکل دریایی در داخل بسته نشده است»، تصریح کرد: فراتر از این، در ماه‏های اخیر شاهد زیر سؤال بردن سوابق گذشته هستیم.

دبیر انجمن مهندسی دریایی ایران با بیان اینکه «دکل حفاری دریایی ایران خزر 20 سال قبل در یارد صدرای نکا ساخته شد و حتی مورد بازدید مقام معظم رهبری قرار گرفت»، افزود: امروز ادعایی با طرح این مطلب که قطعات این سکو در داخل ساخته نشده، امکان ساخت دکل‏های دریایی در ایران را نفی می‏کنند.

وی با تأکید بر اینکه «ما هیچ‏گاه ادعا نکرده‏ایم که همه قطعات و تجهیزات دکل دریایی را می‏توان در داخل تولید کرد»، گفت: اما این موضوع، منافاتی با ساخت داخل ندارد. چرا که منافع اجرای یک پروژه ارزش افزوده و اشتغالزایی آن به کشوری برمی‏گردد که پروژه در آن اجرا می‏شود؛ حتی اگر قطعات آن از خارج تأمین شود.

سیف با بیان اینکه «سکوی حفاری ایران خزر و سکوی نیمه‏شناور ایران البرز تجربه‏های ارزشمندی است که می‏توان از آنها در پروژه‏های جدید ساخت دکل‏های دریایی استفاده کرد»، تصریح کرد: بسیاری از سازندگان این دو سکو هنوز بازنشسته نشده‏اند، اما در شرف بازنشستگی هستند و تا فرصت هست، باید از تجارب آنها بهره برد.

دبیر انجمن مهندسی دریایی ایران در پایان ابراز امیدواری کرد که با همکاری وزارتخانه‏های نفت و صنعت، معدن و تجارت بتوان راهکاری جدی و منسجم برای ورود به این حوزه از فعالیت‏های صنعتی اتخاذ کرد.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسن کچل
|
Russian Federation
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
0
0
  ماری ، کلا چند وقته فقط درباره دکل حرف می زنی فکر کنم دیگه کلا کشتی و کشتی سازی تعطیل شد و شما هم کلا نا امید شدید که همه هجوم بردید به سمت دکل ، نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ارسال نظر