به گزارش خبرنگار مارین نیوز، دکتر محمد سعید سیف که عصر دیروز در سمینار «فرصتها و چالشهای تأمین دکلهای حفاری دریایی» سخن میگفت؛ افزود: انجمن مهندسی دریایی ایران همواره برای موضوع اشتغالزایی در صنعت دریایی اولویت قایل شده است و به همین جهت، بر استفاده از بازار داخل ساخت و تعمیر شناور و سازههای دریایی تأکید دارد.
وی با بیان اینکه «ما ساخت داخل را با مسایلی چون بهرهبرداری از ذخایر نفت و گاز کشور در تعارض نمیدانیم»، یادآور شد: روند توسعه میادین پارس جنوبی با استفاده از پیمانکاران داخلی و انجام عملیات مختلف ساخت سکوها، لولهگذاری و... در داخل نشان داد که میتوان هم از منابع نفت و گاز بهره برد و هم زمینه اشتغالزایی و توسعه صنعتی را فراهم آورد.
استاد دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه «در حوزه ساخت و تأمین دکلهای حفاری دریایی هم نمیخواهیم افراط و تفریط کنیم»، گفت: طبق برآورد دستگاههای مسؤول، کشور به حدود 30 دستگاه دکل دریایی (جکآپ) نیاز دارد و طبعا هیچ صنعتگری ادعا ندارد که همه این 30 دستگاه در داخل ساخته شود؛ بلکه با تأمین نیازهای فوری از طریق اجاره یا خرید خارج موافقیم، اما باید شرایط ساخت دکلهای مورد نیاز بعدی در داخل را فراهم سازیم.
وی با بیان اینکه «علیرغم طرح این موضوع در دو سال گذشته تاکنون هیچ قراردادی برای ساخت دکل دریایی در داخل بسته نشده است»، تصریح کرد: فراتر از این، در ماههای اخیر شاهد زیر سؤال بردن سوابق گذشته هستیم.
دبیر انجمن مهندسی دریایی ایران با بیان اینکه «دکل حفاری دریایی ایران خزر 20 سال قبل در یارد صدرای نکا ساخته شد و حتی مورد بازدید مقام معظم رهبری قرار گرفت»، افزود: امروز ادعایی با طرح این مطلب که قطعات این سکو در داخل ساخته نشده، امکان ساخت دکلهای دریایی در ایران را نفی میکنند.
وی با تأکید بر اینکه «ما هیچگاه ادعا نکردهایم که همه قطعات و تجهیزات دکل دریایی را میتوان در داخل تولید کرد»، گفت: اما این موضوع، منافاتی با ساخت داخل ندارد. چرا که منافع اجرای یک پروژه ارزش افزوده و اشتغالزایی آن به کشوری برمیگردد که پروژه در آن اجرا میشود؛ حتی اگر قطعات آن از خارج تأمین شود.
سیف با بیان اینکه «سکوی حفاری ایران خزر و سکوی نیمهشناور ایران البرز تجربههای ارزشمندی است که میتوان از آنها در پروژههای جدید ساخت دکلهای دریایی استفاده کرد»، تصریح کرد: بسیاری از سازندگان این دو سکو هنوز بازنشسته نشدهاند، اما در شرف بازنشستگی هستند و تا فرصت هست، باید از تجارب آنها بهره برد.
دبیر انجمن مهندسی دریایی ایران در پایان ابراز امیدواری کرد که با همکاری وزارتخانههای نفت و صنعت، معدن و تجارت بتوان راهکاری جدی و منسجم برای ورود به این حوزه از فعالیتهای صنعتی اتخاذ کرد.