تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۱۷۷۹۶
تعداد بازدید: ۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

بازار 7 میلیارد دلاری و پرسش‏های بی‏پاسخ

نكاتی در خصوص سمینار فرصت‏ها و چالش‏های تأمین دكل‏های دریایی


دکتر سعید مظاهری*: سمینار «فرصت‏ها و چالش‏های تأمین دكل‏های دریایی» این هفته در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. در ابتدا جا دارد از انجمن مهندسی دریایی ایران در خصوص برگزاری چنین سمیناری تشكر نمود. موضوع تأمین دكل‏های دریایی مانند موضوع تأمین تجهیزات و تأسیسات دریایی تاكنون دچار فراز و نشیب‏های فراوانی در كشور شده است.

مباحث مطرح شده در سمینار و دیدگاه‏های گوناگون و بعضا مخالف بین بهره‏برداران و سازندگان، بیانگر ضرورت بررسی بیشتر فواید و مضار نگرش‏ها و تأثیرات اجتماعی، اقتصادی و امنیتی هر كدام از نگرش‏ها در كشور است. در این رابطه سوالات زیر را می‏توان مطرح کرد:

- بازار ساخت دكل در ایران چه بازاری است؟
- شرایط فعلی كشور از نظر تجربه مدیریتی، دانش فنی، زیر ساخت‏ها و سخت افزارها، تأمین منابع مالی و نیروی ماهر چگونه است؟
- فعال شدن بازار ساخت دكل در ایران بر شرایط اشتغال و اقتصاد جوامع ساحلی چه تاثیراتی خواهد داشت؟
- مزیت‏های بافعل و بالقوه كشور در خصوص ساخت دكل و تجهیزات مربوطه، كدامند؟
- درآمدهای ناشی از بهره‏برداری از دكل‏ها چقدر هستند و در صورت سرمایه‏گذاری نرخ بازگشت سرمایه چقدر است؟
- چه تبعات اجتماعی و اقتصادی در صورت خرید دكل از خارج از كشور خواهیم داشت؟
- چه منافعی اجتماعی و اقتصادی در صورت تأمین دكل از خارج از كشور می‏توان متصور شد؟
- برنامه بهینه كوتاه مدت، میان مدت و درازمدت برای كشور كدام است؟

سوالات فوق تنها نمونه‏ای از سؤالات و پرسش‏هایی هستند كه بارها و بارها در سمینارها و جلسات توسط دانشگاهیان، صنعتگران، متولیان و تصمیم‏گیران مطرح شده است و باید اذعان کرد که تاكنون پاسخ شفاف و روشنی توسط مسؤولین به آنها داده نشده است.

توجه به منابع ارزشمند نفت و گاز در دریاهای ایران در خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر و جایگاه والای كشور در دنیا از منظر دارا بودن ذخایر نفتی و گازی بیانگر بازار ارزشمندی و بزرگی است كه دكل‏های دریایی تنها بخشی از این بازار ارزشمند را به خود اختصاص می‏دهند.

با توجه به اظهارات مسئولین و كارشناسان در پانزدهمین همایش صنایع دریایی و همچنین سمینار «فرصت‏ها و چالش‏های تأمین دكل‏های دریایی» می‏توان دریافت كه حداقل 16 دكل در خلیج فارس مورد نیاز است كه بنا به اظهاراتی، این تعداد می‏تواند به بالغ بر 40 دكل در خلیج فارس افزایش یابد. علاوه براین، لازم است تعداد دكل‏های مورد نیاز برای توسعه و بهره‏برداری از میادین دریای خزر و دریای عمان نیز به تعداد موجود اضافه شود. بنابراین، به‏سادگی می‏توان دریافت كه بازار فوق با در نظر گرفتن 40 دكل با ارزش متوسط هر كدام 170 میلیون دلار یك بازار 7 میلیارد دلاری است. با در نظر گرفتن هر دلار معادل 3000 تومان به عدد حدود 20 هزار میلیارد تومان می‏رسیم كه نسبت به رقم پیشنهادی بودجه كشور در سال 1393 كه 190 هزار میلیارد تومان پیش‏بینی شده؛ معادل 10 درصد از بودجه كشور را به خود اختصاص می‏دهد.

از طرف دیگر، لازم است به درآمدهای ناشی از فعالیت‏های دكل‏ها اشاره کرد كه این فعالیت‏ها با توجه به نرخ بین المللی برابر 150 هزار دلار در روز است كه برای فعالیت 40 دكل در سال حدود 2.2 میلیارد دلار درآمد درسال خواهد بود. بنابراین، لازم است به این بازار به طور خاص توجه کرد.

در خصوص تجربه مدیریتی، دانش فنی، زیرساخت‏ها و سخت‏افزارها، تأمین منابع مالی و نیروی ماهر، تنها به این نكته اشاره می‏كنم كه سعی و خطای انجام شده در كشور در دهه هفتاد و وجود دكل‏های ایران خزر و ایران امیركبیر كه هم‏اكنون در دریای خزر فعالیت می‏كنند، نشان‏دهنده توانمندی بالفعل كشور است كه در این رابطه مطالب مبسوطی توسط صاحبنظران نگاشته شده است. البته ضعف‏های مدیریتی و فنی وارد به فعالیت‏های گذشته نیز باید در نظر گرفته شوند.

بنابراین، با توجه به ارزش بازار دكل‏ها در ایران توصیه می‏شود كه برنامه كوتاه مدت و بلندمدت نیاز به دكل‏های دریایی توسط وزارت نفت تهیه شود. سپس وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به تجربه مدیریتی، دانش فنی، زیرساخت‏ها و سخت‏افزارهای كشور برنامه‏ای متناسب با برنامه زمانی وزارت نفت برای تأمین بخشی از دكل‏های مورد نیاز تهیه و تدوین کند. در خصوص نحوه تأمین مالی و سرمایه‏گذاری اولیه با توجه به نرخ بازگشت اولیه در حدود 5 سال و درآمدهای جذاب ناشی از سرمایه‏گذاری می‏توان از سرمایه‏گذاران بخش خصوصی و بانك‏های داخلی و خارجی استفاده کرد که در این رابطه لازم است شفاف‏سازی مناسب صورت گیرد.

بدیهی است انجمن مهندسی دریایی ایران و مراكز دانشگاهی و پژوهشی كشور در مراحل فوق می‏توانند نقطه نظرات خود را مطرح و در فضای مناسبی به بحث بگذارند. امیدوارم كه مباحث فوق مستمرا مورد بحث و نقد قرار گیرند كه پیشرفت دریایی كشور مستلزم چنین بحث‏ها و تبادل نظرهایی است كه فارغ از مسائل و مباحث سیاسی دنبال شوند.

* عضو هیأت علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس‏شناسی و علوم جوی

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
غلامحسین تنها
|
Russian Federation
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
0
0
  بنام و با یاد پروردگار با احترام ،به مدیریت ، ویراستار و تایپیست مارین نیوز یادآور میگردد، نحوِه تایپ و درج مطالب در مارین نیوز نه تنها سرعت خواندن و درک نوشتها را کم، بلکه نسبت به خط زیبای فارسی نیز جفای بزرگی روا میگردد. بعنوان مثال تنها اشکالهای نوشته حاظر خاطر نشان میگردد و توصیه میشود به کتاب های، نحوه نگارش خط فارسی عنایت فرمایند: بهرهبرداران ===بهره برداران بافعل ===بالفعل بهرهبرداری ===بهره برداری سرمایهگذاری===سرمایه گذاری تصمیمگیران ===تصمیم گیران بهسادگی ===به سادگی/ بسادگی پیشبینی===پیش بینی سختافزار===سخت آفزار شفافسازی===شفاف سازی اقیانوسسناسی===اقیانوس شناسی نیز در کلیه نوشته های مارین نیوز کم توجهی به نگارش درست و چم نواز خط فارسی/پارسی مشاهده میگردد. باسپاس از توجه و رعایت در نوشته های آتی در مارین نیوز ارادتمند غلامحسین تنها مدیر عامل شرکت جوانه بهاری،تآسیس به سال 1361 و نخستین عضو حقوقی انجمن مهندسی دریایی ایران.
حسن کچل
|
Russian Federation
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
0
0
  خوب چون 7 میلیارد دلاره نمی دان ما بسازیم می خوان اونا بسازن ، می دونی 3 درصدش چقدر میشه؟!!!!
ارسال نظر