به گزارش مارین نیوز، عباس آخوندی در جمع فعالان حمل و نقل دریایی و کنشگران اقتصادی تجارت دریایی به تبیین مفهوم خصوصی سازی پرداخت و گفت: برای اجرای خصوصی سازی واقعی باید ابتدا رابطه دولت - بازار عوض شود.
آخوندی با اعلام اینکه «خصوصی سازی هرگز به معنی واگذاری بنگاهها نیست»، افزود: چنانچه بازنگری در نقش رابطه دولت- بازار صورت نگیرد؛ اصلا خصوصی سازی صورت نگرفته است.
وی توضیح داد: قطعا خصوصی سازی به این مفهوم است که دولت باید فقط به وضع مقررات اکتفا کند. البته مقررات هم باید در جهت کاهش هزینههای مبادله باشد.
آخوندی با اعلام اینکه «کاهش هزینه مبادله، مأموریت اصلی دولت است»، گفت: مطابق تاریخچه دولت ایران، مداخله دولت در اقتصاد کشور برخواسته از عادات غلط و انتظارت عموم و حتی کنشگران اقتصادی از مداخله گسترده دولت در اقتصاد است که باید این مانع بزرگ بتدریج اصلاح شود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «تمام بحث ما تغییر مدل است»، تصریح کرد: تغییر مدل یک دستور اداری و یک تصمیم از سوی وزیر نیست. پارادایم اساسا تغییر رفتار از سوی دولتمردان، مردم و کنشگران اقتصادی است.
آخوندی با بیان اینکه «نقش و مأموریت دولت و بخش خصوصی باید عوض شود»، گفت: دولت و بخش خصوصی باید تعهد و مسئولیت را توامان داشته باشد.
وزیر راه دولت یازدهم با تأکید بر اینکه «متعهد به حقوق شهروندان، کنشگران اقتصادی و محدود کردن دولت به وضع مقررات و کاهش هزینه مبادله است»، گفت: اگر دولت تدبیر و امید در عوامل نتواند، یک نمونه اقتصاد موفق مبتنی بر کنشگری کنشگران اقتصادی داشته باشد، حتما بازگشت دولت به مداخله در اقتصاد از حمایت اجتماعی برخوردار خواهد شد.
آخوندی با اعلام اینکه «دست کمک و یاری به سوی بخش خصوصی دراز میکند»، تأکید کرد: همه باید دست به دست هم داده و اقتصاد کشور را از رکود خارج و رونق و چرخه در اقتصادکشور را احیا کنیم.
وی با تأکید بر اینکه «نقش غالب دریا در کشور عمدتا محلی و حداکثر ملی است»، تصریح کرد: دریا باید بخشی از اقتصاد جهانی ایران باشد.
آخوندی با طرح این پرسش که «سهم ما از حمل و نقل جهانی به چه میزان است؟»، گفت: با توجه به موقعیت قرارگیری ایران، سهم بسیار اندکی از تجارت جهانی را در اختیار داریم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «باید به فکر یکپارچه سازی بخشهای مختلف حمل و نقل، نوسازی، مدرن سازی و تجهیز بنادر باشیم»، گفت: تلاش کنید همراه با توسعه و تجهیز بنادر، محیطهای پیرامونی بندر، محیطهای سکونتی و کل شهر بندری نیز آباد و آبادان باشد.
آخوندی در پایان یادآور شد: اول کار اقتصادی، داشتن یک سرمایه اجتماعی مناسب است؛ به گونهای که تمام ساکنان بنادر از ارزش افزوده فعالیت ما برخوردار باشند.