به گزارش یورونیوز، محققان اروپایی طرحهایی ارائه دادهاند که بر اساس آنها، ناخداها برای کنترل از راه دور همزمان دهها کشتی، در ساحل میمانند.
این امر نه تنها به کاهش هزینهها میانجامد، بلکه کشتیها را کارآمدتر و ایمنتر کرده و خطر دزدان دریایی را کاهش میدهد.
کشتیهای بدون خدمه میتوانند در مقابل، کشتی را با گاز پر کنند؛ با این عمل، هر فردی که بدون اجازه قبلی وارد کشتی شود، بیهوش میشود.
اسکار لواندر، رئیس بخش نوآوری دریایی شرکت رولز-رویس، بر این باور است کشتیهای بدون سرنشین، هزینههای انسانی را که 10 تا 30 درصد هزینه عملیاتی را تشکیل میدهند، کاهش میدهند.
وی معتقد است بدون خدمه، نیازی به سیستمهای بحرانی مانند تخلیه فاضلاب نیست و این موضوع منجر به سبکترشدن کشتی و صرفهجویی در سوخت میشود.
این پروژه تحقیقاتی که کمیسیون اروپایی بودجه آن را تأمین میکند، Munin نام دارد و بر اساس مطالعات آن، سه چهارم سوانح دریایی به دلیل اشتباهات انسانی رخ میدهد که بخش مهمی از این خطاها ناشی از خستگی است.
فناوری کشتیهای بدون خدمه، مسؤولیتهای خستهکننده مانند چشمدوختن به دریا را حذف میکند.
فناوری طراحی چنین سامانههایی از پیش وجود دارد و درحالحاضر کشتیهای بدون سرنشین در دریا و در شکل پهپادها و سامانههای کوچک برای انجام عملیات نظامی و همچنین عملیات تحقیقاتی فعالیت میکنند.
ماهوارههای ارتباطی جهانی، توانایی ارائه پهنای باند کافی برای راهبری از راه دور این کشتیها را با استفاده از رادارهای آنبورد و دوربینها در اختیار دارند.
این کشتیها همچنین با استفاده از فناوری جیپیاس و دوربینهای آنبوردشان به طور خودکار حرکت میکنند.