شکل ظاهری متفاوت طراحی شده برای کشتی تفریحی آداسترا موجب کاهش مصرف سوخت میشود و در نوع خود بی نظیر است.
شاید تاکنون مطالب متعددی درباره کشتیهای تفریحی در شکلها و اندازههای مختلف خوانده باشید اما به نظر میرسد اَبَرکشتی تفریحی که آداسترا (Adastra) نامگذاری شده از معدود کشتیهای تفریحی است که شکل ظاهری آن توجه هر بینندهای را به خود جلب میکند.
حتی اگر علاقهای به خواندن مطالبی درباره کشتیهای روز دنیا نداشته باشید، با دیدن تصویر این کشتی علاقهمند میشوید درباره این کشتی به اطلاعات بیشتری دست پیدا کنید. به گزارش سرویس ابتکارات MSN، کشتی تفریحی آداسترا توانسته است عنوان برترین کشتی را در رقابت سالانه کشتیهای تفریحی دنیا از آن خود سازد. این کشتی از سه قسمت تشکیل شده که دو بخش کناری به شکل پایههایی در اطراف بخش اصلی سازه کشتی قرار میگیرند. طول این کشتی حدود 5/42 متر است. آداسترا را طراحان معروف گروه شاتل ورث (ShuttleWorth) طراحی و ساختهاند. اگرچه بهینهسازی مصرف سوخت یکی از شاخصترین ویژگیهای آداسترا به شمار میآید، اما آنچه این کشتی را از دیگر کشتیهای تفریحی متمایز میسازد و بیش از هر ویژگی دیگری مورد توجه مسافران و سرنشینان کشتی قرار میگیرد، طراحی منحصر به فرد و امکانات داخلی آن است که بیشتر به یک هتل پنج ستاره شباهت دارد تا یک کشتی تفریحی. بهینهسازی مصرف سوخت به کشتی این امکان را میدهد بدون نیاز به سوختگیری بتواند مسافتهای طولانی را بپیماید. آداسترا میتواند با یک مخزن کامل سوخت، مسافتی به طول تقریبی 6500 کیلومتر را با سرعت 5/31 کیلومتر بر ساعت طی کند. به عبارت دیگر سوختگیری کامل این کشتی سوخت موردنیاز را برای یک دور گردش در اقیانوس اطلس یا اقیانوس آرام تامین میکند.
طراحی از نوعی دیگر
طراحی خاص این کشتی تفریحی به شکل یک کشتی با سه بدنه موازی، نهتنها بهرهوری انرژی را در این کشتی افزایش میدهد بلکه میتواند در کاهش مقاومت کشتی در برابر نیروی آب و باد نقش بسیار مهمی داشته باشد. در حقیقت شکل ظاهری اختصاصی که برای آداسترا در نظر گرفته شده است به کشتی این امکان را میدهد که براحتی از بین مولکولهای هوا و امواج آب عبور کند. یکی از مزیتهای اصلی شکل منحصر به فرد این کشتی یعنی قرار گرفتن دو بدنه کوچکتر به شکل پایه به موازات و در دو طرف بدنه بزرگ اصلی، افزایش کارایی و پایداری کشتی هنگام حرکت در آب است. کشتیهایی که به این شکل طراحی میشوند در مقایسه با کشتیهایی که به صورت یکپارچه طراحی میشوند سبکترند و معمولا احتمال واژگون شدن آنها کمتر است، اگرچه امکان انجام بعضی مانورها برای کشتیهایی که از چندین بدنه مجزا ساخته شدهاند امکانپذیر نخواهد بود. معمولا قایقهای مسابقهای به این شکل طراحی میشوند تا به این ترتیب بدنه قایق کمترین تماس ممکن را با سطح آب داشته باشد. علاوه بر این بعضی از کشتیهای دیگر، بویژه کشتیهای نظامی نیز به این شکل طراحی میشود.
هتل دریایی
اگر به قسمتهای داخلی این کشتی نگاهی بیندازید متوجه میشوید این اَبَرکشتی نهتنها از نظر شکل ظاهری، بلکه از نظر امکانات داخلی هم بیشتر به یک هتل لوکس و مجلل شباهت دارد. در بخشی از فضای داخلی این کشتی که محوطهای به طول 16 متر را شامل میشود سالن بزرگی دیده میشود. در این سالن که به یک میز غذاخوری بزرگ مجهز است یک ایستگاه ناوبری در نظر گرفته شده که میتوانید از طریق این ایستگاه در حالی که مشغول استراحت هستید محیط اطرافتان را در مسیر حرکت زیر نظر قرار دهید. اگر شما صاحب یک کشتی تفریحی از نوع آداسترا هستید میتوانید در پایان یک روز طولانی خستهکننده در کابین اصلی این کشتی که در امتداد عرض کشتی واقع شده است استراحت کنید. علاوه بر کابین اصلی دو کابین دیگر برای استراحت مهمانان، بخشی به عنوان آشپزخانه و کابینی برای اقامت خدمه در این کشتی در نظر گرفته شده است. در مجموع این کشتی برای 9 مهمان و شش خدمه ظرفیت دارد.
سبک و کارآمد
کشتی تفریحی آداسترا با ساختاری ساده و سبک طراحی شده است. شکل ظاهری و ارتفاع بخشهای کناری این کشتی با هدف حفظ پایداری و ثبات این سازه در مسیر حرکت بهینهسازی شده است. این تغییرات میتواند در بهبود ثبات نسبی و سهولت حرکت کشتی در امتداد مسیر آب نقش بسیار مهمی داشته باشد. طراحان در نظر گرفتن ویژگیهای آیرودینامیکی و هیدرودینامیکی بر اساس خط تماس کشتی با سطح آب را از جمله ویژگیهای منحصر به فرد این کشتی میدانند. ساختار و شکل ظاهری این کشتی به گونهای است که مقاومت کشتی در تماس با آب و هوا را کاهش میدهد. در نظر گرفتن یک سطح صاف و بدون درز برای پوسته بیرونی کشتی به کاهش وزن آن کمک میکند. هرچه کشتی سبکتر باشد مصرف سوخت آن نیز بمراتب کمتر است. طراحان آداسترا سازه اصلی این کشتی و عرشه آن را از الیاف کربنی ساختهاند که این الیاف پیرامون یک هسته مرکزی لانه زنبوری شکل از جنس نوعی الیاف سبک ضدآتش قرار گرفتهاند. بدنه کشتی از جنس شیشه و نوعی فوم مقاوم به حرارت و ضدآتش ساخته شده است. برای ساخت بخشهای داخلی این کشتی از بلوط بسیار سبک استفاده شده است. دریچهها و نردبانها نیز با هدف کاهش وزن سازه از الیاف کربنی ساخته شده است.
سرعت و مسافت
هر یک از پایههایی که در دو طرف بخش اصلی این سازه قرار میگیرد به یک موتور اختصاصی مجهز است. موتور اصلی این کشتی در بخش اصلی قرار دارد و دو موتور دیگر تکمیل کننده آن هستند. وقتی موتورها همزمان با هم کار میکنند سرعت حرکت این کشتی به 42 کیلومتر در ساعت میرسد. آزمایشات و بررسیهای انجام شده نشان داده است در بهترین شرایط اگر این کشتی با سرعت متوسط 19.4 کیلومتر بر ساعت حرکت کند، با یک مخزن سوخت میتواند به آسانی مسافتی به طول 19 هزار و 312 کیلومتر را طی کند. البته این آزمایشات در شرایط بهینه انجام شده است و در عمل دستیابی به چنین شرایطی ممکن است در واقعیت امکانپذیر نباشد. متخصصانی که در طراحی و ساخت این کشتی تفریحی همکاری داشتهاند بر این باورند چالشهایی که در مسیر تبدیل این طرح مفهومی به یک کشتی لوکس تفریحی وجود داشت آنها را به مسیری هدایت کرد که بتوانند تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام دهند و با هدف افزایش ثبات کشتی و همچنین افزایش راحتی مسافران و سرنشینان تفکرات و ایدههای جدیدی را در این حوزه عملی کنند.
کسب جوایز متعدد
این کشتی تاکنون در مجموع شش جایزه را از نمایشگاههای برگزار شده در کشورهای چین، هنگکنگ، ترکیه و موناکو از آن خود کرده است. جوایز کسب شده به علت در نظر گرفتن جنبههای مختلفی از نوآوری، معماری دریایی، طراحی و شکل ظاهری به این کشتی اعطا شده است. همچنین آداسترا توانسته است عنوان بهترین کشتی تفریحی که تاکنون ساخته شده را نیز از آن خود کند. در این کشتی نوآوری و تجمل به بهترین شکل ممکن در هم آمیخته و از همه مهمتر این که این کشتی میتواند با یک مخزن سوخت نیمی از مسیر کامل دور دنیا را طی کند. جان شاتل ورث، سرپرست تیم طراحی این کشتی معتقد است آداسترا کشتی است که از گذشتههای دور آرزوی داشتن آن را در سر میپرورانده است. اگرچه ساختار منحصر به فرد این کشتی دستاورد مهمی در حوزه مهندسی به شمار میآید، اما به آب انداختن این کشتی نویدبخش یافتن مسیرهای جدیدی در حوزه دریا و دریانوردی خواهد بود
منبع : جام جم