مشاور شرکت عظیم گسترش هرمز از مدیران محترم کشتیرانی خواست به عنوان یک ایرانی در رابطه با سفارشهای ساخت کشتی، بازنگری و نگاه جدی به توانمندی داخل داشته باشند.
به گزارش مارین نیوز، رضا عبدالمجید مشاور شرکت عظیم گسترش هرمز و چهره باسابقه صنایع دریایی کشور با اشاره به قرارداد خرید کشتیهای جدید از کشور کره گفت : از جامعه دریایی ایران و تمامی مهندسین و دانش پژوهان تقاضا دارم در جهت صرفه و صلاح مملکت و شرکتهای کشتیرانی و همچنین صنعت کشتی سازی، تحقیقاتی را در زمینه کشتی های مگا سایز کانتینر بر انجام دهند و نتیجه تحقیقات خود را در بازار کنونی و طول عمر این کشتی ها به صورت مقاله به اشتراک بگذارند. مطمئن هستم مسئولین ما بعد از تحقیقات حتما به کشتیرانی ها خواهند گفت که رویکرد صحیحی برای سفارش کشتی های 14400 TEU با توجه به شرایط کسب و کار در حیطه بین الملل و شرایط خاص ایران نداشته اند. این تحقیق کاری ملی است که امیدوارم اساس و پایه این سفارش 14400 TEU توسط مسئولین و محققین صنایع دریایی بررسی شود .
این مدیر کشتی سازی در خصوص کشتی های 50 هزار تنی که به کشور کره سفارش ساخت آن داده شده است نیز بیان داشت : بارها به شرکت کشتیرانی اعلام شده است که شرکت ایزوایکو و صدرا قابلیت ساخت این نوع تانکرها را دارند و حتی مشخصات فنی کامل به همراه لیست سازندگان داخلی و خارجی و قیمت تقدیم شرکت کشتیرانی شده است که متاسفانه علیرغم پیگیری های مستمر ایزوایکو و شخص بنده در طی یکسال و اندی تا کنون هیچگونه پاسخی دریافت ننموده ایم.
عبدالمجید در ادامه بیان داشت : در طی این یکسال و نیم بارها از مسولین ساخت پروژه های کشتی های جدید کشتیرانی خواستیم که جلسه مشترک بگذارند اما دریغ از یک جلسه فنی مشترک و هر بار به بهانه های واهی طفره رفته اند. حتی در مکاتبات اعلام کردیم دارای فاینانس اروپایی با بهره 2.5% هستیم، اما هیچ جوابی ندادند. کلیه این مکاتبات و مستندات برای ارائه به مدیر عامل کشتیرانی ج.ا.ا، وزارت صنعت، معدن و تجارت و شورای عالی صنایع دریایی آماده است.
وی با بیان اینکه امیدوارم حداقل ساخت کشتی های 50 هزار تنی به ایران واگذار شود، افزود : نمی دانیم به چه زبانی باید به دوستان کشتیرانمان گفت که از سال 80 تا امروز توانمندی کشتی سازها و پیمانکاران کشتی ساز از زمین تا آسمان فرق کرده است.
مشاور شرکت عظیم گسترش هرمز از مدیران محترم کشتیرانی درخواست نمود حتما در رابطه با سفارشهای ساخت کشتی، بازنگری و نگاه جدی به توانمندی داخل داشته باشند و به عنوان یک ایرانی اشتغالزایی و توانمندی مهندسین، متخصصان، کارگران ماهر و جوانان ایرانی را در اولویت تصمیم گیری های خود مد نظر قرار دهند و در رابطه با اقتصاد مقاومتی تمرکز ویژه ای به صنعت کشتی سازی داشته باشند.
این چهره باسابقه صنایع دریایی کشور با اشاره به ساخت کشتی 113 هزار تنی افراماکس در صدرا که نشان از توانمندی ایران در ساخت کشتی است، گفت : این کشتی 113 هزار تنی فقط در 24 ماه توسط شرکت صنعتی دریایی ایران ساخته شد و فقط 6 ماه پرتی کار به علت مسائل گمرکی داشت. هر کسی که منکر ساخت شناور افرامکس در مدت 24 ماه است، میتوانیم با مدارک و اسناد موسسه رده بندی GL حرفمان را ثابت کنیم. حتی کره ای ها هم از مدت کوتاه ساخت این کشتی افرامکس با توجه به تحریمها شوکه شده بودند.
وی با بیان اینکه برخی مواد و تجهیزات عمده کشتی قابلیت ساخت داخل را دارند اعلام کرد : فقط میزان فولاد مصرفی در کشتی های 50 هزار تنی حدود 10500 تن و 14400 TEU حتما بیش از 30000 هزار تن است. می دانید مصرف و تولید این حجم ورق فولادی چه رونقی به تولید کنندگان فولاد مانند اکسین فولاد خوزستان که قابلیت تولید عریض ترین اوراق و تاییدیه موسسات رده بندی بین المللی را دارند میدهد ؟ یا حجم بالای استفاده رنگ در ساخت کشتی که رونق بالایی به تولید کنندگان رنگهای دریایی از قبیل باژاک و پارس پامچال و روناس و ...میدهد. کابل، لوله، روغن و ... را هم به آن اضافه کنید و بعد خودتان قضاوت کنید که با سفارش به خارج چه اتفاقی می افتد ؟
عبدالمجید افزود : در کشتی های بزرگ میزان مصرف اقلام فوق حدود 60 در صد کل قیمت ماشین آلات و تجهیزات یک کشتی است و قیت ماشین آلات و تجهیزات یک کشتی حدودا 60 در صد قیمت کل یک کشتی است. به انضمام هزینه ساخت که توانمندی آن در ایران وجود دارد و بالغ بر 25 الی 30 درصد قیمت کل یک کشتی است.
وی با بیان اینکه این مسئله را سیاسی نکنیم، گفت : از منظر اقتصاد مقاومتی، اشتغالزایی، جلوگیری از هزار نتیجه فلاکت بار ناشی از بیکاری و رکود صنعت ایرانی به مسئله نگاه کنید. وقتی هواپیما نمیتوانیم بسازیم برای اشتغالزایی در صنعت هوا ناچاریم بخریم و کار درستی است. چون برای بسیاری از مردم خودمان اشتغالزایی میکنیم و به جای اینکه پول به جیب شرکتهای هواپیمایی خارجی برود به جیب شرکتهای داخلی می رود. همینطور زمانی که نمیتوانیم کشتی ال ان جی بسازیم و برای صادرات به کشتی ال ان جی بر نیاز داریم چه بهتر که بخریم، هم صادرات داشته باشیم و هم کشتیرانی برای حمل ال ان جی رونق داشته باشد. اما ما داریم راجع به اقتصاد، اشتغال و استفاده از توانمندی های داخلی صحبت میکنیم.
این مدیر با سابقه کشتی سازی با اشاره به بحث تاخیر در تحویل پروژها گفت : دوران کولاک افزایش قیمت کشتی ها دلیل و بدشانسی کشتی سازها برای تاخیر در پروژه ها بود که باید مورد توجه قرار گیرد. بیش از یکسال و نیم است که مدیریت کشتی سازی ایزوایکو و شرکت ملی نفتکش پس از بارها جلسه در حضور مقامات وزارت صنایع و سازمان گسترش و نوسازی صنایع و همچنین شورایعالی صنایع دریایی توافق کردند که کشتی سازی ایزوایکو به دلیل اینکه شرکت ملی نفتکش حاضر به پرداخت پول دیگری به ایزوایکو نیست در قبال پول پرداخت شده راضی است فقط یک کشتی 35000 تنی را از ایزوایکو بگیرد و مسئله اختلاف تمام شود. اما متاسفانه علیرغم پیگیری های مستمر و درخواست مسولین سازمان گسترش و ایزوایکو و شورایعالی صنایع دریایی هنوز مدیران شرکت ملی نفتکش به صورت کتبی حاضر نیستند این توافقنامه را امضا کنند.
وی دلیل اصلی تاخیر در این پروژه ها همین مسئله دانست و افزود : سازمان گسترش و ایزوایکو در این توافق نامه متعهد شده و بارها اعلام کرده اند که باقی هزینه لازم برای اتمام کشتی را سازمان گسترش تامین و ظرف یکسال یا 15 ماه کشتی تحویل داده خواهد شد. این سفارش برای ساخت 2 فروند بود و من در ابتدا مدیر نظارت این پروژه از طرف شمنا - شرکت ملی نفتکش ایران - بودم. قرارداد ساخت 3 فروند کشتی 35000 تنی به مبلغ 25 میلیون دلار یکسال قبل از قرارداد با ایزوایکو بسته شده بود. همانطور که کاپیتان رشدی در مصاحبه خود اعلام نموده است در هنگام برش اوراق در کره قیمت این نوع کشتی ها افزایش چشمگیری پیدا کرده بود، متاسفانه ایزوایکو قرارداد را با همان قیمت 25 میلیون دلار با شمنا منعقد کرد.
وی در ادامه افزود : پس از شروع کارهای اجرایی و استعلام قیمت تجهیزات متوجه شدند که فقط قیمت تجهیزات حدود 25 میلیون دلار است و تقاضای افزایش قیمت را به 30 میلیون دلار کردند. مدیریت شمنا با توجه به آمار و ارقام مکتوب و تاییدیه اینجانب و آگاهی کامل خودشان از بازار قیمتها، با افزایش 5 میلیون دلاری موافق نمودند. حتی جناب مهندس کربلایی در همان زمان گفتند که هزینه ساخت را از مجبورند از منابع خودشون تامین کنند صرفا به خاطر اینکه نمیخواستند تقاضای 12 میلیون دلار برای هر کشتی کنند و کارفرما را ناراحت کنند، اما قیمت کشتی در آن زمان بیش از 35 میلیون دلار بود.
مشاور شرکت عظیم گسترش هرمز در پایان گفت : من واقعا متاسفم که در شرایط کنونی از توانمندی های صنعت کشتی سازی و زیرساختهای موجود استفاده نمی شود. برای رشد این صنعت باید برخی ناکامی ها، مشکلات و سختی ها رو پذیرا باشیم، دست یکدیگر را برای موفقیت گرفته و با هم به سوی آینده روشن حرکت کنیم.