کد خبر: ۳۶۴۳۷
تعداد بازدید: ۱۶۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲

غل و زنجیر تحریم، مانع جهش کشتیرانی

رشد ارزش سهام کشتیرانی، تقریبا معادل صعود شاخص بین ‌المللی کشتیرانی طی 6 ماه اخیر بوده است؛ اگرچه تاثیر عوامل کلان‌تر دیگری نظیر رشد نرخ ارز را نیز باید در نظر گرفت.
به گزارش مارین نیوز، طی 6 ماه اخیر، سهام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) حداکثر 30 درصد افزایش داشت که حدود نصف میانگین رشد کلی بازار سرمایه طی این مدت بوده است. کاهش درآمدهای این شرکت ناشی از کاهش حمل و نقل دریایی اتفاق افتاده است. در این میان، افزایش نرخ بین‌ المللی کشتیرانی (شاخص پانامکس) در ماه‌ های اخیر، تا حدی به افزایش درآمد این شرکت و رشد ارزش سهام آن در بازار بورس کمک کرد.
اردیبهشت ماه 1397 بود که با خروج آمریکا از برجام، تحریم‌ های قبلی آمریکا علیه ایران بازگشت و بخش‌ های مختلف بانکد‌اری، نفت، بیمه و کشتیرانی مجددا مورد تحریم‌ قرار گرفتند. کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، از جمله مهمترین این شرکت‌ ها بود که بخش عمده‌ ای از صادرات نفتی و غیر نفتی ایران را از مسیر دریایی تقبل می‌ کرد.
کشتیرانی جمهوری اسلامی به‌دلیل تحریم‌ ها تا حد زیادی امکان حمل و نقل دریایی محصولات فولاد ایران برای صادرات را از دست داده است و عمده این محصولات توسط خطوط کشتیرانی خارجی حمل می‌ شوند. به این ترتیب، ضمن کاهش کشتی‌ های حمل و نقل به دلیل تحریم‌ ها، هزینه‌ های حمل دریایی کالاهای ایران نیز طی این مدت افزایش قابل توجهی داشته است. در حال حاضر سهم عمده حمل و نقل دریایی کالاهای صادراتی ایران توسط شرکت‌ های خارجی انجام می‌ شود که ریسک تحریم را پذیرفته‌ اند و در نتیجه هزینه بالاتری برای حمل و نقل کالا در مسیرهایی که مبدا یا مقصد آن یکی از بنادر ایرانی باشد مطالبه می‌ کنند.
شاخص پانامکس، یکی از شاخص‌ های اصلی دریانوردی است که بیانگر میزان نرخ کشترانی در دنیا است و توسط سازمان کشتیرانی بالتیک در لندن محاسبه می‌ شود. این شاخص بین‌ المللی که برای کشتی‌ هایی با ظرفیت بالای 50 هزار تن است، در 4 ماه اخیر نزدیک به 20 درصد رشد داشته است؛ اما با توجه به افت حمل و نقل دریایی توسط شرکت کشتیرانی ناشی از تحریم، به طور کلی تغییرات این شاخص نیز تاثیر گذشته را در تغییرات ارزش سهام "حکشتی" نشان نداده است. 


نمودار فوق (1)، تغییرات ارزش سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را نشان می‌ دهد. مشاهده می‌ شود رشد ارزش سهام کشتیرانی، تقریبا معادل صعود شاخص بین ‌المللی کشتیرانی طی این مدت بوده است؛ اگرچه تاثیر عوامل کلان تر دیگری نظیر رشد نرخ ارز را نیز باید در نظر گرفت.
در این میان، تحریم قطر از سوی همسایگان آن در خلیج قارس، یعنی عربستان و امارات، یکی از عواملی است که منجر به رشد کشتیرانی از مقصد ایران به بنادر این کشور شده است. عمده کالای مورد نیاز قطر، محصولات غذایی است و از این رو، منجر به افزایش درآمد شرکت کشتیرانی در بخش کشتی‌ های کوچک‌ (Handysize) شده است؛ چرا که عمده این محصولات توسط کشتی‌ هایی با ابعاد Handysize به این کشور حمل می‌ شود.









منبع: فلزات آنلاین

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بنده خدا
|
Germany
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
0
0
یا رحمان یا رحیم .
یکی پیدا نمیشه به همه رسانه ها اعلام کنه که صنعت حمل و نقل دریایی ایران در شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خلاصه نمیشود !؟؟و ناوگان دیگری تحت عنوان بخش خصوصی هم وجود دارد و نه اینکه استکبار جهانی ما را تحریم کرده باشدو نتوانیم فعالیت داشته باشیم ما می توانیم فعالیت داشته باشیم اگر دچار خــــــــــــــــــــــــــود تحـــــــــــــــــــــــــــــــــریمــــــــــــــــــــــــــی نشویم .نمونه اول : ما چند فروند کشتی ملکی داریم که مالکان آن ایرانی هستند ما بواسطه بورکراسی اداری دست و پا گیر در نهاد های حاکمیتی ناچارا پرچم کشورهای همسایه را دارند چه در شمال کشور و چه در جنوب . حالا چرا پرچم کشور خارجی ؟ یکی از دلایل آن اینکه پرچم کشور خارجی را می گیرند این است که کشتی ایی که بیشتر از پانزده سال از ساخت آن گذشته باشد نمی تواند پرچم ایران را داشته باشد . خب حالا بیا همین را حل کنیم یک کشتی نو قیمتش چقدر است و خریدار ایرانی چگونه می تواند مبلغ سرمایه خرج شده در آن را وصول کند طی چند سال 5 سال . ؟ 10سال ؟ 15؟ شما بگویید چند سال .؟ بعد در طول این سال های چند بار باید تعمیرات ادواری قانونی خود را (داک) انجام دهد و اورهال نماید با چه هزینه ایی .؟ بابا پول اینها را از کجا باید در بیاورد . بعد باید جواب کسانی را که مجوز فعالیت و تردد به کشتی را می دهند اخذ نمود که آن هم نه هفت خان بلکه هفتاد خان را رد کند حالا هفتادخان هیچ تازه اول بدبختی شروع میشود چون می خواهید وارد عرصه ایی شوید که زمین بازیش متعلق به بخش خصولتی است و حتی زمین تمرین آن هم متعلق به افرادی هست که از تیم اصلی خصولتی جدا شده اند و حالا خودشان شده اند حریف.!آن هم چه حریفی ؟؟؟حریفی که هنوز با تیم اصلی نیز ارتباط تنگاتنگ دارند و بعبارتی نان به هم پاس می دهند و ورود بخش خصوصی یعنی چون پرده فرو فتد نه تو مانی و نه من . یعنی فاکتور ها معلوم میشود . هزینه های بدون فاکتور روشن میشود یعنی آنکه مثلا فقط چند سال نماینده همین بخش خصولتی بوده و یهو آمده شده مالک 4 تا کشتی اون هم بدون وام . همه این مرثیه خوانی برای این است که بگوییم آقایون یه بخش خصوصی هست که آقا زاده نیست . رانت نداره . ارتباطات قوی با بعضیا نداره . جان کنده پول در آورده و حالا فکر نکرد که این پول را بزاره بانک و سودش را بگیره بهتره بعبارتی ...........شد و کشتی گرفت که کار کنه و کار آفرین باشه که شد نفرین شده . و گرفتار دنیاش خراب شد . بجای اینکه از بندر عباس بره جزیره قشم و چتر باز جابجا کنه از بندر عباس رفت عمان که کالای صادراتی حمل کنه البته اگر وال...... بذاره سوختش شد خدا تومان . عوارض بندریش شد خدا خدا تومان . همه خصولتی هابراش شدن دشمن و مترصد آن که چطور چراغش را خاموش کنند . نگاه جماعت هم بهش شد نگاه اینکه طرف مالک کشتی است پس اگر یه پمپ را برای تعمیر ببری پیشش و بگی برای موتورخانه کشتی است چهار برابر میگره که تازه یاد گرفته ایم می گوییم مال موتور باغه تا رحمش بیاد . شده ایم مثل گرگی که دندانش افتاده طوری که بره هم برای گرگه عربده می کشه . یه دبیر اتحادیه مالکین داریم که بنده خدا اون هم مانده که دیگه به کی چی بگه تا این جماعت که توی این کار گیر افتاده اند یه شب بدون کابوس بخوابند . جماعت مالکان هم که هر موقع کم می اورند می ایند توی سایت سنگ و صبور مارین نیوز از شدت درد . دل درد می کنند خودشان را سبک می کنند تا شاید خدا خودش فرجی بکنه . هرچه هم غل و زنجیر روی خود
شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکتهای اقماری آن هست اما جاعتی در آن فارغ البال دارند می تازانند اصلا تحریم برای آنها شده دکان کاسبی . می گویید نه خب یه زره رصد کنید امورات آقایان از ییلاق تا یشلاقشان . الهی خدا سازمان حفاظت و اطلاعات سپاه را حفظ کنه و به آنها خیر بده انشاالله یه زره سرشان خلوت بشه تا یه دوری بالای سر اینها هم بزنند . از تحریم ناراحت هستند اینها .چرا .؟ الان کشتی های اینها را کدام موسسات رده بندی تحت پوشش دارد . یقینا ایرانی هستند .مگه نه بیاید بروید به دو سال قبل و رسانه های خودشان را نگاه کنید که چه ذوقی می کردند که فلان موسسه بلژیکی آمد و با شرکت کشتیرانی .....فلان قرار داد بست تا خدمات و گواهینامه های لازم را برای ناوگان این شرکت اخذ نمایند چه ذوقی میکردند جماعتی که باز ماموریت خارج از کشور و حق ماموریت و پذیرایی در هتل های اروپایی و اخذ حق ماموریت دلاری و ارزی . و خدا منو بکشه و الهی لال بشم آخر یعنی به اینها تمام میشد ؟ صاحب مرده فکر دیگه برای خودش میره . !بعد دایی اینها ترامپ دبه کرد و اینها هم حلال زاده و به دایی رفته از قرارداد ها رفتند اینها هم رفتن دنبال دایی . بعدش دو باره موسسات ایرانی شدند عزیز . البته در ظاهر و از روی ناچاری . آقا بازم بگم . از قل و زنجیر تحریم . مثلا از زمانی که تحریم شده اند طفلک ها یه ماه حقوق نگرفته اند .که مثلا برای مسافرت نتوانند تا شمال بیایند و نه شهرهای لوکس مثلا بروند ماسال و شفت ؟
ارسال نظر