کد خبر: ۳۶۷۹۱
تعداد بازدید: ۱۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹

تصویب لایحه موافقتنامه کشتیرانی تجاری بین ایران و قزاقستان

در جلسه علنی امروز مجلس، نمایندگان موافق و مخالف لایحه موافقتنامه کشتیرانی تجاری دریایی در دریای خزر بین ایران و قزاقستان نظرات خود را مطرح نمودند و در نهایت نمایندگان با این لایحه موافقت کردند.
به گزارش مارین نیوز، ‌نمایندگان در جلسه علنی امروز (دوشنبه، 20 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی ایران با لایحه موافقتنامه کشتیرانی تجاری دریایی در دریای خزر بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قزاقستان با 156 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 209 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
در ماده واحده این لایحه آمده است:
موافقتنامه کشتیرانی تجاری دریایی در دریای خزر بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قزاقستان مشتمل بر یک مقدمه و 21 ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود.
در تبصره این لایحه آمده است: رعایت اصل 139 قانون اساسی در حل و فصل اختلاف ها، موضوع ماده 17 و رعایت اصل 77 قانون اساسی در اصلاح های بعدی آن، موضوع ماده 18 موافقتنامه الزامی است.
نمایندگان موافق و مخالف لایحه در این نشست علنی دلایل خود را در رابطه به اهمیت این موافقت نامه و مضرات آن برای دریای خزر و کشور مطرح کردند. علی اصغر یوسف نژاد نماینده مردم ساری در موافقت، نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مخالفت و مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود نیز در موافقت با این لایحه به ایراد سخن پرداختند.

نیاز به تسهیل امور در مسائل اقتصادی و تجاری دریای خزر
نماینده مردم ساری در مجلس در موافقت با لایحه مذکور گفت: برای توسعه اقتصادی، اصلاح روابط اقتصادی، افزایش صادرات محصولات مختلف همچون باغی، زراعی و کشاورزی تصویب این موافقت نامه ضروری است.
علی اصغر یوسف نژاد ادامه داد: کشور به توسعه صادرات، ایجاد اشتغال، افزایش فعالیت اتاق های بازرگانی و تقویت روابط آنها میان دو کشور ایران و قزاقستان، تقویت حمل و نقل دریایی و تجاری نیاز دارد، چرا که باید از این طریق اقتصاد کشور را رونق بخشید.
عضو هیات رئیسه مجلس با اعتقاد به اینکه دریای خزر به لحاظ قانونی، ایجاد بستر و تسهیل امور در مسائل اقتصادی و تجاری نیاز به کمک دارد، گفت: قرارداد فوق شرایط رشد اقتصادی برای فعالیت های تجاری، کشتیرانی و... را فراهم می کند.
این نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: یکی از وظایف و تکالیف مجلس ایجاد زمینه های رشد اقتصادی در شمال کشور و رونق حمل و نقل دریایی به ویژه جابجایی مسافر و کالا است، به همین دلیل امیدوارم مجلس رأی موافق به این لایحه دهد.

هنوز حدود و مبدأ آبی در دریای خزر مشخص نیست / چطور توافق نامه کشتیرانی را امضا کنیم؟
در ادامه نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه هنوز خط مبدأ آب داخلی، آب سرزمینی و منطقه اقتصادی میان دو کشور ایران و قزاقستان مشخص نشده است، گفت: 5 کشور حاشیه دریای خزر خط مبدأ دارند اما این خط مشخص نیست و در حالی که هنوز حدود و مبدأ آبی در دریای خزر مشخص نیست چطور توافق نامه کشتیرانی امضا کنیم؟
نادر قاضی پور با بیان اینکه لایحه فوق مخالف با برنامه 5 ساله توسعه کشور است، طی چند ماه گذشته چندین معافیت مالیاتی تصویب شده است که خلاف سیاست های رشد و توسعه کشور است، 80 میلیون نفر جمعیت ایران چشمشان به درآمدهای گمرکی است و مملکت را باید با چنین درآمدهایی اداره کرد نه با خام فروشی نفت.
وی بیان کرد: لایحه فوق زمانی قابل استناد است که 5 کشور حاشیه دریای خزر آن را امضا کنند، هر چند به دلیل معافیت مالیاتی درآمد ناشی از آن نصیب استان های شمالی نخواهد شد.
قاضی پور در پایان 2 دلیل را برای مخالفت خود را با تصویب لایحه مذکور مطرح کرد و افزود: ابتدا آنکه 5 کشور حاشیه دریای خزر باید پس از تعیین حدود این موافقت نامه را امضا کنند، دوم آنکه معافیت های مالیاتی نباید اعمال شود.

تاکید به مزایای تصویب موافقت نامه  
در ادامه نماینده مردم لنگرود در موافقت با لایحه موافقت نامه کشتیرانی تجاری دریایی در دریای خزر بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قزاقستان، گفت: ظرفیت بنادر حدود 30 میلیون تن است اما صرفاً از 6 میلیون تن این ظرفیت می شود، لذا باید با این کشورها مراودات حمل بار داشته باشیم، این در حالی است که انجام این مهم از طریق زمینی، زمینه هنگفت برای کشور به دنبال دارد.  
مهرداد بائوج لاهوتی با تاکید بر اینکه استفاده از ظرفیت دریایی برای حمل بار، کالا و مسافر ضروری است، گفت: تسهیل تجارت دریایی، رونق گمرک اقتصادی، توسعه روابط با کشورهای حاشیه دریای خزر ، توسعه روابط امنیتی، توسعه روابط کشتیرانی، رونق ترانزیت، افزایش سهم حمل و نقل، توسعه و ارتقای فعالیت های بندری و دریانوردی، آموزش و تبادل اطلاعات دریای و... از جمله مزایای تصویب لایحه مذکور است./





منبع: خانه ملت
ارسال نظر