کد خبر: ۳۶۸۴۵
تعداد بازدید: ۱۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷

خودكفایی در تامین نهاده ‌ها لازمه رونق صنعت پرورش ماهی كشور

با توجه به اینكه هم‌ اكنون صنعت پرورش ماهی كشور به واردات بچه ماهی وابسته‌ است، خودكفایی و استقلال در تامین این نهاده‌ ها باعث رونق این صنعت خواهد شد.
به گزارش مارین نیوز، سرپرست گروه پرورش ماهی در قفس اداره كل شیلات استان بوشهر گفت: در زمان حاضر تنها یك شركت تامین‌كننده بچه ‌ماهی در كشور در شهرستان تنگستان استان بوشهر فعال است اما به دلیل برخی نوسان ‌های ارزی سال گذشته نتوانستند به اندازه كافی بچه ماهی وارد كنند. 
حامد رضایی افزود: در زمان حاضر در زمینه تامین قفس و سایر لوازم مورد نیاز در این بخش مشكل و كمبودی وجود ندارد اما برای تامین بچه ماهی باید كارهای زیر بنایی انجام شود. 
وی تامین نشدن بچه ماهی باعث می‌ شود همواره این صنعت متزلزل باشد این درحالی است كه با دادن مجوزهای لازم در این بخش و سایر بخش ‌ها باید میزان وابستگی به واردات ملزومات این صنعت را كاهش داد. 
سرپرست گروه پرورش ماهی در قفس اداره كل شیلات استان بوشهر بیان كرد: با توجه به بازگشت سرمایه و سودآوری صنعت پرورش ماهی باید زیرساخت‌ های لازم در این بخش از جمله تامین و تكثیر بچه ماهی دراین استان فراهم شود. 
این مسئول ادامه داد: همچنین وابستگی و واردات در صنعت پرورش ماهی در قفس با توجه به نوسان‌ های ارزی موجب گرانی این صنعت می ‌شود. 
رضایی با بیان اینكه شهرستان تنگستان مستعدترین منطقه برای تامین زیرساخت ‌های پرورش ماهی است گفت: سواحل و دریا محلی برای فعالیت آبزی ‌پروری است این در حالی است كه مابقی صنایع باید با حفظ حریم در ساحل فعالیت كنند و با توجه به اینكه آبزی ‌پروری برخلاف صنایع دیگر آب را آلوده نمی‌ كند اولویت فعالیت باید با آبزی ‌پروی باشد. 
وی یادآور شد: در زمان حاضر تولید ۲۰۰ هزار تن ماهی پرورشی در قفس تا پایان برنامه ششم توسعه برای كشور پیش ‌بینی شده كه از این میزان سهم استان بوشهر ۵۰ هزار تن است و برای رسیدن به این برنامه باید بطور میانگین ۶۰ تا ۷۰ میلیون قطعه بچه ماهی در این استان تامین شود. 
رضایی در باره استقبال سرمایه‌ گذاران از صنعت پرورش ماهی در قفس در استان بوشهر گفت: هرچند این صنعت توجیه ‌پذیر همراه با سودآوری بالایی است و در كمتر از یكسال بازگشت سرمایه انجام می ‌شود اما نیازمند سرمایه اولیه بالایی است و با توجه به جدید بودن آن، بخش خصوصی وارد نمی ‌شود. 
سرپرست گروه پرورش ماهی در قفس اداره كل شیلات استان بوشهر اضافه كرد: در همین ارتباط تسهیلات با بهره كم مناسبی پیش ‌بینی شده اما به دلیل درخواست ضمانت های بانكی سنگین از جمله سندهای ملكی از سوی بانك‌ ها سرمایه‌ گذاران توان تامین این ضمانت ‌نامه ‌ها را ندارند. 
رضایی یادآور شد: تاكنون تنها ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات با كارمزد ۴ درصد به یكی از متقاضیان پرداخت و ۱۰ نفر نیز به بانك ‌ها معرفی شده‌ اند. 
وی ادامه داد: از نظر علم و تجهیزات مورد نیاز برای صنعت پرورش ماهی مشكل و كمبودی در استان بوشهر وجود ندارد اما داوطلبان و فعالان در این صنعت در بخش تامین منابع مالی مشكلاتی دارند كه روان ‌سازی شرایط پرداخت تسهیلات در این بخش ضروری است. 
رضایی اضافه كرد: امكان پرورش گونه‌ های زیادی از ماهیان وجود دارد اما در زمان حاضر از گونه سی‌ باس كه مقاوم و ارزانتر نسبت به گونه ‌های دیگر است برای پرورش ماهی در قفس استفاده می ‌شود. 
وی یادآور شد: با توجه به ضعف منابع و ذخایر دریایی و اینكه تولید هر۱۷ تن محصول زمینه اشتغال مستقیم یك نفر را فراهم می ‌كند و ضرورت ایجاد صنایع پسین و پیشین و آبادانی مناطق پرداختن به این صنعت الزامی است. 
رضایی گفت: همچنین استان بوشهر به لحاظ شرایط آب و هوایی، فراهم بودن زیرساخت‌ های لازم، كیفیت آب خلیج فارس در این استان شرایط مناسب‌ تری برای رونق صنعت پرورش ماهی در قفس دارد كه انتظار می‌ رود شرایط برای این صنعت در استان بیشتر فراهم شود. 
سرپرست گروه پرورش ماهی در قفس اداره كل شیلات استان بوشهر افزود: با توجه به بازسازی قفس ‌ها و بهینه‌ سازی آنها امسال تولید یك هزار و ۵۰۰ تن ماهی سی ‌باس پرورشی در استان بوشهر پیش بینی شده ‌است. 
رضایی بیان كرد: تاكنون افزون بر ۱۰۰ میلیارد تومان در پروژه پرورش ماهی در قفس استان بوشهر سرمایه‌ گذاری شده ‌است. 
وی یادآو رشد: پروژه ماهی در قفس پروتئین گستر با ظرفیت اسمی پنج هزار تن، آرام صید ۲ هزار تن در هر دوره و طرح پرورش ماهی در قفس دیلم با یكهزار تن ظرفیت و ۱۰۵ هزار قطعه ذخیره سازی در سال جاری در استان بوشهر وارد مدار تولید شده ‌است. 
رضایی درباره اجرای پروژه پرورش ماهی در قفس در دریاچه پشت سد رئیسعلی دلواری، گفت: امسال تاكنون ۵۸۰ هزار قطعه بچه ماهی سی ‌باس در این طرح ‌ها ذخیره سازی شده‌ است. 
سرپرست گروه پرروش ماهی در قفس اداره كل شیلات استان بوشهر، گفت: همچنین شركت پروتئین‌ گستر در منطقه چاه پهن نیز چهار قفس درآب ‌های خلیج فارس نصب و ۵۸۰ هزار قطعه ذخیره سازی انجام داده ‌است. 
وی افزود: توسعه صنایع فرآوری آبزیان برای حضور در بازارهای بین ‌المللی امری مهم و ضروری است كه ایجاد كارخانه ‌های فرآوری ماهی در مناطق ساحلی استان بوشهر مورد توجه قرار گرفته ‌است. 
رضایی اضافه كرد: همچنین یك مجموعه ۵۰۰ تنی در شهرستان دیر كار نصب و مونتاژ قفس ‌ها را انجام و در سال جاری به بهره ‌برداری می‌ رسد. 
وی یادآور شد: تاكنون ۴۲ مجوز پرورش ماهی با ظرفیت ۴۶ هزار تن در استان بوشهر صادر شده كه از این تعداد ۳۶ هزار تن پرورانه تاسیس و ۱۳ هزار تن پروانه بهره‌ برداری دریافت كرده ‌اند و مابقی در مرحله موافقت اصولی هستند. 






ارسال نظر