کد خبر: ۳۶۹۲۷
تعداد بازدید: ۲۰۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰

پایان تعمیرات و اصلاحات فرایندی در پایانه شناور فراورشی کوروش / با تصاویر

تعمیرات و اصلاحات فرایندی در پایانه شناور فراورشی کوروش با موفقیت به پایان رسید.
به گزارش مارین نیوز، برنامه تعمیرات اساسی تفکیک‌ کننده فشار پایین (LP Separator) پایانه شناور فراورشی کوروش در ادامه (Overhaul) ظروف فرآیندی واحد فرآورش و تثبیت نفت ‌خام از ابتدای دی‌ ماه سال جاری آغاز شد. 


به گفته رییس پایانه شناور فرآورشی کوروش، هر چند که (Overhaul) و بازرسی فنی ظروف (Slug Catcher) و (HP SEPARATOR) مربوط به پایانه شناور فرآورشی کوروش در آبان و آذرماه سال گذشته و نیز شستشو، ماسه ‌زدایی و تعمیرات ظروف (CFU 1,2) مربوط به پکیج تصفیه پساب صنعتی در شهریور ماه سال جاری انجام شد، اظهار کرد: به دلیل فقدان مسیر کنارگذر در طراحی اولیه برای ظرف (LP Separator)، مطالعه و بررسی برای انتخاب بهترین شیوه جهت ادامه کار، توسط واحد بهره ‌برداری آغاز شده و با رعایت استاندارد و در قالب سیستم مدیریت تغییر (Management Of Change) و همکاری تمام بخش‌ های عملیاتی، اصلاحات لازم انجام شد. 


بی ‌ریایی افزود: با اتصال مسیر خروجی (Interstage Heater) به پمپ‌ های انتقال نفت ‌خام (Crude Transfer Pump) امکان Bypass کردن تفکیک‌ کننده فشار پایین بدون وقفه در عملیات تولید فراهم شده و با تغییر سایر پارامترهای عملیاتی همچون تنظیم فشار در ظرف تفکیک‌ کننده فشار بالا بدون هیچگونه خللی در کیفیت نفت ‌خام فرآورش شده، تعمیرات انجام می ‌شود. 
بی ‌ریایی گفت: از آنجایی که این طرح نیازمند یک توقف تولید برای آماده‌ سازی‌ های اولیه مطابق با شاخص‌ های ایمنی جهت ساخت و ایجاد اتصالات لازم است، واحد تعمیرات پایانه شناور فراورشی کوروش برنامه‌ ریزی جامعی نسبت به همه فعالیت‌ های تعمیراتی نیازمند (SHUTDOWN) انجام داده تا در یک بازه ١٥ ساعته و بر طبق اولویت عملیات، علاوه بر اجرای این طرح کلیه کارها صورت پذیرد.


به گفته وی، تعویض شیر پروانه‌ ای ورودی توربین بخار (B)، تعمیرات کلیه (Steam trap) های توربین‌ های بخار، جایگزینی اسپول ‌های فرسوده و شیرهای اجکتورکندانسورهای توربین (A)، رفع عیب از ترانسمیترهای هدر اصلی بخار، رفع عیب از کارت ‌های الکترونیکی بویلر، تست و فعال کردن کلیه (Push button) های سایت اعم از ASPB ،ESPB و MAC، رفع عیب از پنل (ICSS) و تعویض کارت آن و تعویض (Transducer) ولتاژ مربوط به باس (B) در تابلوهای (MV) بخشی از این فعالیت‌ ها به شمار می‌ آید. 


براساس اعلام روابط عمومی منطقه عملیاتی کیش نفت فلات قاره ایران، با توجه به لزوم بازرسی از کلیه ورودی‌ های آب دریا و تمیزکاری آنها از فرصت شات ‌دان برنامه‌ ریزی شده استفاده شده و ٨ عدد از (Sea chest) های شناور فراورشی کوروش با همکاری گروه غواصی و تعمیرات زیر آب منطقه لاوان تمیز شد. بازرسی از وضعیت آندهای سیستم حفاظت (ICCP) بازرسی (Flexible Riser) های نفت از سکوی سرچاهی و (Conductor Pipe)  های مربوط به (WHP) بخش دیگر این عملیات بود. 
بی ‌ریایی در ادامه افزود: شبکه توزیع در پایانه شناور فراورشی کوروش و نقش تعیین ‌کننده و محوری پمپ برداشت آب دریا (Start Up Sea Water Lift Pump) از ابتدای تحویل ‌گیری FPSO از دغدغه‌ های اصلی به شمار رفته و از آنجایی که راه ‌اندازی اولیه تاسیسات با این پمپ آغاز می‌ شود، فقدان پمپ (Stand by)، تولید پایدار را شکننده و نگرانی ‌هایی را در طول عملیات به همراه داشته است؛ بنابراین در این فرصت توقف تولید پیش ‌بینی شده، ایده اتصال مسیر (Cross Over) رینگ اصلی آب آتش‌ نشانی و لاین ٣٠ اینچ برداشت آب دریا مطابق با مدرک (MOC) تهیه شده با رعایت جانمایی دقیق، برآورد متریال مورد نیاز محقق و مقدمات نصب شیر کنترلی جهت کنترل فشار خط آب آتش نشانی فراهم شد. این ارتباط علاوه بر امکان استفاده از پمپ ‌های دیزلی آب آتش نشانی جهت راه‌ اندازی تاسیسات، می ‌تواند (back Up) برای سیستم اطفاء حریق با استفاده از پمپ ‌های اصلی برداشت آب دریا تلقی گردد.


وی با اشاره به پیاده ‌سازی و اجرای کامل رنگ ‌آمیزی عرشه و نگهداشت حجم عظیم روسازه این تاسیسات در مقابل خوردگی‌ های اتمسفریک مطابق با الگوی تعمیرات جامع بهره ‌ور گفت: (Plan) ضخامت‌ سنجی و شناسایی نقاط در معرض خوردگی به طور مستمر توسط بازرسی و حفاظت فنی پیگیری شده و با توجه به خوردگی شدید سیستم لوله ‌کشی مسیر تخلیه پساب صنعتی به دریا، تعویض متریال از کربن استیل به (GRE) بلافاصله بعد از پایان تعمیرات اساسی یاد شده، در دستور کار قرار گرفته و در حال تکمیل است.
رییس پایانه شناور فرآورشی کوروش در پایان از زحمات همه همکاران منطقه عملیاتی کیش و پایانه شناور فراورشی کوروش، همچنین تلاش‌ های تیم غواصی و تعمیرات زیر آب منطقه لاوان که در انجام موفقیت‌ آمیز عملیات نقش داشتند، تقدیر و تشکر کرد.











ارسال نظر