وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز در حوزه بندر نیاز به توسعه داریم چرا که ۹۰ درصد حمل و نقل جهانی از طریق دریا انجام می شود و ظرفیت های حمل و نقل دریایی در کشور بسیار زیاد است.
به گزارش مارین نیوز، رستم قاسمی در برنامه تیتر امشب، با تشریح برنامه های این وزارتخانه در بخش حمل و نقل دریایی، اظهار داشت: یکی از دلایلی که باعث شده سهم انتقال بار از بنادر توسط شبکه حمل و نقل ریلی، اندک باشد، عدم اتصال بنادر به راه آهن است و همچنین پایانه ها، پایانه های همگونی نیستند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مرز دریایی طولانی کشور در شمال و جنوب، تصریح کرد: آبادانی سواحل مکران که دبیرخانه آن در وزارت راه و شهرسازی است و مورد تاکید مقام معظم رهبری و رییس جمهور منتخب است، جزو دستور کارهایی است که در دولت سیزدهم مجدانه پیگیری خواهد شد.
قاسمی با بیان اینکه بنادر مهم و بزرگی همچون شهید رجایی، امام خمینی (ره) و چابهار در دوران مسئولیت وی در قرارگاه خاتم الانبیاء احداث شد و توسعه یافت، خاطرنشان کرد: امروز در حوزه بندر نیاز به توسعه داریم چرا که ۹۰ درصد حمل و نقل جهانی از طریق دریا انجام می شود و ظرفیت های حمل و نقل دریایی در کشور بسیار زیاد است، بدین جهت ایران برای توسعه حمل و نقل دریایی و گسترش ارتباط دریایی با سایر کشورها توان و فرصت زیادی دارد.
تهاتر نفت با هدف ساخت پروژه های حمل و نقلی
وی با بیان اینکه حمل و نقل دریایی و مرز دریایی طولانی مزیت های بی شماری دارد، تصریح کرد: توسعه سواحل مکران موضوعی فرا وزارتخانه ای است و ضرورت دارد که تمام بخش های مرتبط در این راستا همکاری داشته باشند.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در توسعه حمل و نقل دریایی، گردشگری دریایی و سایر بخش های مرتبط بایستی از ظرفیت های بخش خصوصی بهره منده شویم، گفت: روش های تامین منابع مالی برای انجام پروژه های بزرگ مقیاس می تواند BOT،BOO و تهاتر باشد، همچنین تهاتر نفت با هدف ساخت پروژه های حمل و نقلی در دستور کار قرار خواهد گرفت.
ایجاد جذابیت برای سرمایه گذاران
وی با بیان اینکه از سرمایه گذاران خارجی و داخلی دعوت می کنیم تا در پروژه های توسعه ای حوزه حمل و نقل دریایی مشارکت کنند، افزود: با شیوه سازی و ایجاد جذابیت های سرمایه گذاری، سرمایه گذاران می توانند در تکمیل پروژه ها مشارکت کنند و سود ببرند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در انجام پروژه های حمل و نقلی به دنبال شرکت های خارجی هستیم و مذاکراتی نیز انجام خواهد شد، از اینرو در برنامه است با روش هایی غیر از استفاده از منابع دولتی و با استفاده از توان سرمایه گذاران بخش خصوصی، پروژه ها را فعال کنیم.