کد خبر: ۳۷۵۸۳
تعداد بازدید: ۹۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲

توسعه دریا محور یعنی اقتصاد کشور بر پایه دریا

عضو هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران با تاکید به اینکه بایستی در جهت توسعه بنادر کشور، رشد و توسعه حمل و نقل دریایی و توسعه دریا محور حرکت کنیم، اظهار داشت: توسعه دریا محور یعنی اینکه کشوری که دارای دریا می باشد لازم است اقتصاد آن برپایه دریا باشد.
به گزارش مارین نیوز، همایون یوسفی در گفتگو با این پایگاه خبری با بیان اینکه انجمن مهندسی دریایی ایران نزدیک به 23 سال سابقه خدمت در کشور را دارد و یکی از انجمن های با برند و اعتبار است که جایگاه و رتبه علمی بالایی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارد، اظهار داشت: هدف از ایجاد انجمن برنامه ریزی های مناسب در زمینه رشد و توسعه صنایع دریایی کشور است که سعی دارد تکنولوژی، دانش، فرهنگ، حرفه و کسب و کار دریایی را از طریق تلاش گروهی تعالی بخشد.


عضو هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران ادامه داد: مقالات بسیار قابل قبولی هم در نشریات علمی – پژوهشی این انجمن به چاپ می رسد که می تواند انعکاس علمی خوبی در جامعه دریایی کشور باشد. 
وی افزود: از طرفی برگزاری همایش های متعدد باعث شده است که بین ارگان ها و سازمان های مرتبط دریایی در کشور یکپارچگی ایجاد شود. این مقوله بسیار مهمی است زیرا عدم یکپارچگی در بین سازمان ها و ارگانهای دریایی معضلی بوده است که انجمن در مدت فعالیت خود بخوبی توانسته در این راستا قدم های مهم و بسیار مفیدی بردارد.  
یوسفی با بیان اینکه از فعالیت های مهم انجمن مهندسی دریایی ایران که می توان نام برد کمیته های تخصصی، همایش های داخلی و بین المللی است که سالهاست به شکل بسیار مطلوبی برگزار می شود، بیان داشت: انجمن دارای کمیته های تخصصی متعددی است که با حضور کارشناسان سازمان ها، ارگانها و شرکتها با بیان نقطه نظرات و مشکلاتشان در راستای بهبود و ارائه راهکارها به این بخش ها و صنایع دریایی کشور شکل گرفته است که ماحصل آن به عنوان پیشنهاد در راستای حل مشکلات و معضلات صنایع دریایی به مراجع ذیصلاح ارائه می شود. 
عضو هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران در ادامه با بیان اینکه در بحث حمل و نقل دریایی باید به سمت و سویی برویم که بنادرمان روند رو به رشدی همچون سایر بنادر دنیا داشته باشند، چون هنوز بنادر ما در نسل دو هستند و در حال حاضر در دنیا بنادر به سمت بنادر نسل سه یا چهار حرکت می کنند، اظهار داشت: نیاز است حمل و نقل دریایی با فناوری های نوین بطور چشمگیر توسعه پیدا کند و شکل بگیرد. انجمن باید در این راستا راهکارهایی را ارائه دهد و لازم است توجه بیشتر مسئولین به این موضوعات جلب شود. 
وی بیان داشت: هم اکنون که در جامعه بحث توسعه دریامحور شکل گرفته است، با وجود دریا در شمال و جنوب کشور بایستی از این قابلیت و نعمت خدادادی بهره مند شویم و استفاده کنیم و بتوانیم گامهای مثبتی در این راستا برداریم. 
یوسفی با اشاره به اینکه به حوزه حمل و نقل دریایی در کل دنیا توجه خاصی می شود و در جهت هوشمند سازی بنادر تلاش های زیادی انجام می گردد، افزود: از کشورهای توسعه یافته الگو برداری کنیم و ببینیم رقبای ما در خلیج فارس چه کارهایی انجام می دهند. 
وی افزود: بطور مثال بندر فاو عراق رقیب بندر خرمشهر می باشد، آنها در حال توسعه این بندر هستند به همین دلیل علاقه ای به لایروبی مشترک اروند رود ندارند تا بندر خرمشهر نتواند با آنها در آینده رقابت کند. 
یوسفی با تاکید به اینکه بایستی در جهت توسعه بنادر کشور، رشد و توسعه حمل و نقل دریایی و توسعه دریا محور حرکت کنیم، اظهار داشت: توسعه دریا محور یعنی اینکه کشوری که دارای دریا می باشد لازم است اقتصاد آن برپایه دریا باشد و موضوع افزایش جمعیت در سواحل کشور یکی از مولفه های بحث توسعه دریا محور می باشد. 
وی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته بنادرشان از پایتخت های آنها توسعه یافته تر هستند که می توان بطور مثال از شانگهای چین، آمستردام هلند، هامبورگ آلمان، نیویورک آمریکا و ... نام برد. 
یوسفی تاکید کرد: باید در جهت افزایش جمعیت شهرهای بندری کشور حرکت کنیم و لازم است خطوط ریلی و جاده ای مناسب برای شهرهای ساحلی ایجاد کنیم. توجه به محیط زیست، ارتقاء ترانزیت کالا و توسعه حمل و نقل پسکرانه ای مواردی است که در راستای توسعه دریا محور باید به آنها توجه ویژه ای از سوی مسئولین و ارگان های ذیربط شود. 
عضو هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران در پایان از مسئولین درخواست کرد که به این موارد توجه خاصی داشته باشند تا بتوانیم جمعیت کشور را به سمت شهرهای بندری سوق دهیم و نیاز است که امکاناتی برای این منظور فراهم و تامین شود. 







ارسال نظر