تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۹۳۸۷
تعداد بازدید: ۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۹:۰۸

هوش مصنوعی بدون هوشمندی فرایند معنا ندارد 

در مراسم افتتاحیۀ نخستین همایش هوش مصنوعی در صنایع دریایی، دکتر محمدهادی زاهدی، رئیس انجمن هوش مصنوعی ایران با اشاره به اهمیت بهبود و بازمهندسی فرایندها در صنایع، تأکید کرد که کاربرد مؤثر هوش مصنوعی مستلزم درک عمیق از سازوکارهای عملیاتی و مدیریتی است و بدون آن، نتایج مورد انتظار حاصل نخواهد شد.

به گزارش مارین نیوز، دکتر محمدهادی زاهدی، رئیس انجمن هوش مصنوعی ایران، در مراسم افتتاحیه نخستین همایش هوش مصنوعی در صنایع دریایی، بر ضرورت توسعه فناوری‌های نوین در حوزه حمل‌ونقل و لجستیک دریایی تأکید کرد و گفت: دو حوزه حیاتی که کشور در آن‌ها نیاز جدی به هوشمندسازی دارد، لجستیک و زنجیره تأمین از یک سو و تعمیرات و نگهداشت از سوی دیگر است.

هوش مصنوعی بدون هوشمندی فرایند معنا ندارد 

وی با اشاره به تجربیات بین‌المللی در این زمینه افزود: شرکت‌هایی نظیر شل، بی‌پی و سامسونگ موفق شده‌اند با پیاده‌سازی سامانه‌های هوشمند و تحلیل داده‌ها، هزینه‌های نگهداری را تا چند میلیون دلار در روز کاهش دهند.
زاهدی با بیان اینکه «هوش مصنوعی بدون هوشمندی فرآیند معنا ندارد، خاطرنشان کرد: «بسیاری از تلاش‌ها در حوزه هوش مصنوعی در نبود طراحی دقیق فرآیندها به نتیجه مطلوب نمی‌رسد. آنچه پیش‌نیاز موفقیت است، اصلاح و بهینه‌سازی فرآیندها پیش از هوشمندسازی آن‌هاست.
رئیس انجمن هوش مصنوعی ایران همچنین از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی در توسعه سامانه‌های نگهداشت پیش‌بینانه خبر داد و تصریح کرد: در برخی پروژه‌های داخلی، از طریق تحلیل صوت، لرزش و داده‌های حسی، توانسته‌ایم توقف‌های پرهزینه در صنایع بزرگی چون معادن را پیش‌بینی و کنترل کنیم. این قابلیت‌ها به‌راحتی قابل تعمیم به صنایع دریایی هستند.
وی از توسعه فناوری‌هایی نظیر حسگرهای کم‌مصرف یادگیری ماشین (TinyML)، پردازش لبه‌ای (Edge Computing) و اینترنت اشیاء صنعتی با ترکیب هوش مصنوعی (AIoT) به عنوان تحول‌آفرین‌ترین روندهای پیش‌رو نام برد و گفت: «این فناوری‌ها امکان تحلیل لحظه‌ای شرایط موتور، ساخت مدل دیجیتال کشتی‌ها و پیش‌بینی دقیق وضعیت عملیاتی را فراهم می‌کنند.
زاهدی با اشاره به آینده سامانه‌های خودمختار در دریا نیز افزود: تا سال ۲۰۲۵ تمرکز صنعت از سامانه‌های خودکار به سامانه‌های خودمختار تغییر خواهد کرد. کشتی‌های بدون سرنشین، زیردریایی‌های خودمختار و پهپادهای دریایی از جمله دستاوردهای این مسیر هستند.
وی استفاده از فناوری بلاکچین و قراردادهای هوشمند را نیز در زنجیره تأمین دریایی دارای اهمیت خواند و گفت: پروژه‌هایی مانند TradeLens با بهره‌گیری از هوش مصنوعی توانسته‌اند میلیون‌ها سند تجاری را به‌صورت بلادرنگ تحلیل کرده و تبادلات را هوشمند کنند.
به گفته زاهدی، ساخت دوقلوهای دیجیتال کشتی‌ها، تحلیل بازار مبتنی بر هوش مصنوعی و توسعه سامانه‌های تصمیم‌یار در مدیریت بندری از دیگر اولویت‌هایی است که آینده صنعت دریایی را شکل خواهد داد. وی افزود: پیش‌بینی‌ها حاکی از رشد ۲۵ درصدی بازار هوش مصنوعی در صنایع دریایی تا سال ۲۰۳۰ است.
وی در پایان از اساتید، پژوهشگران و دانشجویان دعوت کرد در مجله علمی-پژوهشی انجمن هوش مصنوعی ایران مشارکت داشته باشند و خاطرنشان کرد: این مجله تمرکز ویژه‌ای بر کاربرد و نوآوری دارد و از مقالات علمی و پژوهشی در حوزه‌های نوین استقبال می‌کند./

 

ارسال نظر