به گزارش مارین نیوز، دکتر محمدهادی زاهدی، رئیس انجمن هوش مصنوعی ایران، در مراسم افتتاحیه نخستین همایش هوش مصنوعی در صنایع دریایی، بر ضرورت توسعه فناوریهای نوین در حوزه حملونقل و لجستیک دریایی تأکید کرد و گفت: دو حوزه حیاتی که کشور در آنها نیاز جدی به هوشمندسازی دارد، لجستیک و زنجیره تأمین از یک سو و تعمیرات و نگهداشت از سوی دیگر است.
وی با اشاره به تجربیات بینالمللی در این زمینه افزود: شرکتهایی نظیر شل، بیپی و سامسونگ موفق شدهاند با پیادهسازی سامانههای هوشمند و تحلیل دادهها، هزینههای نگهداری را تا چند میلیون دلار در روز کاهش دهند.
زاهدی با بیان اینکه «هوش مصنوعی بدون هوشمندی فرآیند معنا ندارد، خاطرنشان کرد: «بسیاری از تلاشها در حوزه هوش مصنوعی در نبود طراحی دقیق فرآیندها به نتیجه مطلوب نمیرسد. آنچه پیشنیاز موفقیت است، اصلاح و بهینهسازی فرآیندها پیش از هوشمندسازی آنهاست.
رئیس انجمن هوش مصنوعی ایران همچنین از توانمندی شرکتهای دانشبنیان داخلی در توسعه سامانههای نگهداشت پیشبینانه خبر داد و تصریح کرد: در برخی پروژههای داخلی، از طریق تحلیل صوت، لرزش و دادههای حسی، توانستهایم توقفهای پرهزینه در صنایع بزرگی چون معادن را پیشبینی و کنترل کنیم. این قابلیتها بهراحتی قابل تعمیم به صنایع دریایی هستند.
وی از توسعه فناوریهایی نظیر حسگرهای کممصرف یادگیری ماشین (TinyML)، پردازش لبهای (Edge Computing) و اینترنت اشیاء صنعتی با ترکیب هوش مصنوعی (AIoT) به عنوان تحولآفرینترین روندهای پیشرو نام برد و گفت: «این فناوریها امکان تحلیل لحظهای شرایط موتور، ساخت مدل دیجیتال کشتیها و پیشبینی دقیق وضعیت عملیاتی را فراهم میکنند.
زاهدی با اشاره به آینده سامانههای خودمختار در دریا نیز افزود: تا سال ۲۰۲۵ تمرکز صنعت از سامانههای خودکار به سامانههای خودمختار تغییر خواهد کرد. کشتیهای بدون سرنشین، زیردریاییهای خودمختار و پهپادهای دریایی از جمله دستاوردهای این مسیر هستند.
وی استفاده از فناوری بلاکچین و قراردادهای هوشمند را نیز در زنجیره تأمین دریایی دارای اهمیت خواند و گفت: پروژههایی مانند TradeLens با بهرهگیری از هوش مصنوعی توانستهاند میلیونها سند تجاری را بهصورت بلادرنگ تحلیل کرده و تبادلات را هوشمند کنند.
به گفته زاهدی، ساخت دوقلوهای دیجیتال کشتیها، تحلیل بازار مبتنی بر هوش مصنوعی و توسعه سامانههای تصمیمیار در مدیریت بندری از دیگر اولویتهایی است که آینده صنعت دریایی را شکل خواهد داد. وی افزود: پیشبینیها حاکی از رشد ۲۵ درصدی بازار هوش مصنوعی در صنایع دریایی تا سال ۲۰۳۰ است.
وی در پایان از اساتید، پژوهشگران و دانشجویان دعوت کرد در مجله علمی-پژوهشی انجمن هوش مصنوعی ایران مشارکت داشته باشند و خاطرنشان کرد: این مجله تمرکز ویژهای بر کاربرد و نوآوری دارد و از مقالات علمی و پژوهشی در حوزههای نوین استقبال میکند./