تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۹۴۰۳
تعداد بازدید: ۱۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۸:۲۷

طرح ۶.۲ میلیارد دلاری روسیه برای ساخت ۱۶۰۰ کشتی تجاری تا ۲۰۳۶

روسیه با هدف کاهش تأثیر تحریم‌های خارجی، طرحی ۶.۲ میلیارد دلاری برای نوسازی ناوگان دریایی خود تدوین کرده است که طی شش سال آینده شامل ساخت ۱۶۰۰ کشتی تجاری، جایگزینی تجهیزات خارجی، تقویت زنجیره تأمین داخلی، و حمایت از حمل‌ونقل در مسیر دریای شمال خواهد بود.

به گزارش مارین نیوز از ماریتایم اگزکیوتیو، دولت روسیه برنامه‌های بلندپروازانه خود را برای نوسازی و گسترش ناوگان ملی خود برای مقابله با تأثیر تحریم‌ها و محدودیت‌های خارجی ترسیم کرد. صنعت کشتی‌سازی یکی از صنایعی است که از زمان آغاز جنگ در اوکراین، بیشترین آسیب را از محدودیت‌های صادرات فناوری و ماشین‌آلات پیشرفته به روسیه دیده است.

طرح ۶.۲ میلیارد دلاری روسیه برای ساخت ۱۶۰۰ کشتی تجاری تا ۲۰۳۶
کشتی‌سازی زوزدا (Zvezda Shipbuilding) یکی از مهم‌ترین مراکز کشتی‌سازی روسیه

نخست‌وزیر روسیه، میخائیل میشوستین، در مورد تلاش‌ها برای تحقق برنامه‌های مورد نظر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، صحبت کرده است. میشوستین، ۱۲ مه، در جلسه‌ای با حضور نخست‌وزیران منطقه، آنچه را که او یک استراتژی به‌روز شده برای توسعه صنعت کشتی‌سازی نامید، تشریح کرد. علاوه بر گسترش و نوسازی، یکی از اهداف کلیدی، توسعه قابلیت‌های داخلی برای جایگزینی تجهیزات کشتی‌سازی خارجی و ایجاد یک زنجیره تأمین داخلی است.
میشوستین گفت: در شش سال آینده، ما بیش از ۵۰۰ میلیارد روبل (۶.۲ میلیارد دلار) از بودجه فدرال را برای این اهداف هزینه خواهیم کرد که رقمی بی‌سابقه برای این صنعت است.
وی گفت که اولویت‌ها حمایت از ترافیک بار از طریق مسیر دریای شمال و ایجاد مسیرهای لجستیکی بین روسیه و کشورهای دوست خواهد بود. آنها همچنین به دنبال حمایت از ناوبری داخلی و گسترش گردشگری رودخانه‌ای هستند.
دنیس مانتوروف، معاون اول نخست وزیر، جزئیات دقیقی از این طرح ارائه داد و خاطرنشان کرد که این ناوگان باید جایگزین ناوگان موجود که در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ ساخته شده است، شود. این استراتژی خواستار ساخت بیش از ۱۶۰۰ کشتی تا سال ۲۰۳۶ و بیش از ۲۶۰۰ کشتی تا سال ۲۰۵۰ است. گزارش‌های قبلی حاکی از آن بود که آنها تا سال ۲۰۳۰، ۷۱۳ کشتی خواهند ساخت.
این طرح بر پروژه‌های با ظرفیت بالا از جمله تانکرهای نفت خام، حامل‌های گاز، تانکرهای شاتل و کشتی‌های فله‌بر تمرکز دارد. گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که ۵۱ کشتی از این تعداد برای مسیر دریای شمال خواهند بود، در حالی که تمرکز بر یخ‌شکن‌ها و ناوگان ماهیگیری نیز وجود خواهد داشت که ۲۷۹ کشتی به آن اضافه خواهد شد. آنها همچنین به دنبال پشتیبانی از مسیر شمال-جنوب هستند که شامل کشتیرانی دریای خزر نیز می‌شود.
میشوستین گفت که برای دستیابی به برنامه‌های بلندپروازانه ساخت و ساز، آنها نیاز به ساخت کارخانه‌های کشتی‌سازی جدید، گسترش ظرفیت تولید و انجام تحقیق و توسعه برای جذب سرمایه‌گذاران دارند. آنها باید بر «موانع ساختاری» در صنعت غلبه کنند.
اولویت همچنان بر تأمین نیازهای دفاعی کشور است و طرح جدیدی برای نیروی دریایی روسیه در حال تدوین است. آنها به دنبال هماهنگی نیازهای نیروی دریایی با اهداف گسترش ناوگان تجاری هستند.

بنابراین گزارش، این طرح نه‌تنها تأثیر چشمگیری بر صنعت کشتی‌سازی خواهد داشت، بلکه با تقویت ظرفیت‌های داخلی و کاهش وابستگی به واردات، به رشد اقتصاد ملی روسیه کمک می‌کند و موقعیت این کشور را در تجارت دریایی جهانی بهبود خواهد بخشید./

منتشر شده در تاریخ ۱۲ مه ۲۰۲۵، توسط The Maritime Executive
Russia Plans $6.2B Outlay to Build 1,600 Commercial Ships by 2036

 

ارسال نظر