دكتر محمدباقر نبوی در گفتوگو با خبرنگار مارین نیوز توضیح داد: ساخت بندر كاسپین، بعنوان بزرگترین بندر تجاری شمال كشور، از مصوبات سفر استانی هیأت دولت به گیلان بوده؛ كه سازمان محیط زیست نیز با كلیت آن، مشكلی ندارد.
وی درعینحال تأكید كرد: در مصوبه هیأت دولت مسیر ساخت اسكله، تعیین نشده است و به همین دلیل هم، نمیتوان به استناد مصوبه دولت، به اقدامات مضر محیط زیست چون سنگچین كردن و خاكریزی در دریا اقدام كرد.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینكه «مدیران منطقه آزاد انزلی قبل از ساخت بندر كاسپین باید گزینههای خود را به این سازمان پیشنهاد میكردند تا موردی كه كمترین مشكل زیست محیطی را دارد؛ انتخاب میشد»، گفت: در زمینه ساخت بندر كاسپین نه تنها چنین اقدامی انجام نشد؛ بلكه در برابر نظارت سازمان حفاظت محیط زیست و مكاتبات آن، مقاومت میشود.
نبوی از آغاز به كار طرحهای عمرانی بدون ارائه گزارشهای زیستمحیطی بعنوان روند متعارفی یاد كرد كه متأسفانه از سوی برخی دستگاهها و ارگانها در كشور باب شده است.
وی با بیان اینكه «در ساخت اسكلههای بندر كاسپین باید از سازههایی با كمترین اثر سوء زیستمحیطی استفاده شود»، گفت: علیرغم پیگیریهای انجام شده و بعد از مدت كوتاهی كه روند ساخت اسكلهها متوقف شده بود؛ بار دیگر كار از سر گرفته شده و مكاتبات ما نیز، حاصلی در بر نداشته است.
معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست بر این اساس، از ورود رییس این سازمان به ماجرای بندر كاسپین خبر داد و گفت: با توجه به جدی بودن مشكلات زیستمحیطی، قرار است این موضوع در سطح مدیران ارشد و در مذاكرات رییس سازمان با رییس شورایعالی مناطق آزاد اقتصادی طرح و پیگیری شود.
نبوی در ادامه این گفتوگو درباره موضع سازمان حفاظت محیط زیست در قبال ساخت 300 موجشكن در سواحل جنوبی كشور گفت: موجشكنها محیط آرامی برای فعالیت شناورها ایجاد میكنند و عموما ساخت آنها با مشكلی مواجه نیست؛ مگر آنكه ساخت موجشكنها در زیستگاههای حساس صورت گیرد.
وی بر این اساس، خواستار ارائه گزارشهای لازم به سازمان محیط زیست قبل از احداث موجشكنها شد.