محمدرضا موحد در گفتوگو با خبرگزاری فارس افزود: پروژه نكاء-جاسك كه یكی از پروژههای مهم و تأثیرگذار در امر انتقال محمولههای نفتی تلقی میشود، با هدف انتقال محمولههای نفتی از شمال كشور به جنوب و عرضه محمولههای مزبور در پایانه جاسك در تقابل با بندر جفیره و به منظور حفظ موقعیت نفت ایران در بازار جهانی تعریف شده است.
وی گفت: از آنجا كه كشورهای عربی اعم از عربستان، قطر، كویت، امارات قصد دارند با احداث خطوط انتقالی نفتخام و دیگر فرآوردهای نفتی، تولیدات خود را به شكل متمركز در بندر فجیره به متقاضیان عرضه كنند طی تدابیری به منظور رقابت با این پروژه طرح نكاء - جاسك مورد بررسی و تبیین قرار گرفت كه در صورت تحقق قادر خواهد بود نیاز كشورهای متقاضی نفتخام و محمولههای صادراتی منشعب از نفت را در پایانه جاسك تحویل بگیرند.
مدیرعامل شركت پایانههای نفتی ایران، خاطرنشان كرد: احداث خط انتقالی نكاء-جاسك به طول هزار و 680 كلیومتر و خط انتقالی گره - جاسك به طول تقریبی هزار و 300 كیلومتر پروژههایی هستند كه میتوانند اقتدار ایران در تأمین نیاز آتی كشورهای غربی و شرقی به شكل توأمان در دریاچه خزر، دریای عمان و خلیج فارس را حفظ كنند.
وی ادامه داد: خط انتقالی نكاء- جاسك كه از مهمترین پروژههای رقابتی بخش نفتی در بازار نفتی منطقه محسوب میشود میتواند ضمن انتقال محمولههای نفتی از شمال كشور به جنوب در صورت لزوم محمولههای نفتی را به شمال كشور منتقل و در معرض عرضه و فروش قرار دهد.
موحد افزود: احداث ترمینال جاسك در خارج از محدوده آبی خلیج فارس و تنگه هرمز، در حد مرزی دریای عمان، زمینه فروش محمولههای نفتی ایران در بخش شرقی كشور را سبب میشود چرا كه در غیر این صورت، نفتكشهایی كه از شرق كشور وارد دریای عمان میشدند؛ بدون نیاز به گذر از تنگه هرمز و پهلوگیری در پایانههای نفتی ایران در خلیج فارس، نفتخام مورد نیاز را از جفیره تأمین و باز میگشتند.
وی تأكید كرد: تحقق به هنگام طرح نكاء-جاسك ضمن ارتباط مستقیم بین دو دریاچه خزر و دریای عمان، میتواند زمینهساز توسعه فعالیتهای صنعت نفت در بخش شرقی كشور، موجبات اشتغالزایی و تضمین امنیت منطقه را نیز موجب میشود.