کمال دهقانی فیروز آبادی امروز در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا اظهار داشت: برای احداث بندر کاسپین، کلیه ملاحظات اقتصادی و زیست محیطی لحاظ شده و پس از تصویب طرح مطالعاتی آن در سفر نخست هیات دولت، در سفر دوم مطالعات تائید و ساخت آن مورد تصویب قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: بندر کاسپین مصوبه هیأت دولت در مهرماه 87 را دارد و همه مسؤولان، از مسؤولان محیط زیست کشور تا سازمان بنادر و دریانوردی نیز، باید از تصمیم اتخاذ شده توسط بالاترین مرجع تصمیمگیری و اجرایی کشور اطاعت نمایند.
به گفته وی، بندر کاسپین با 22 پست اسکله ظرفیت نهایی 11 میلیون تن تخلیه و بارگیری را خواهد داشت و در فاز اول چهار پست اسکله با ظرفیت دو میلیون تن برای آن در نظر گرفته شده است.
فیروزآبادی خاطرنشان کرد: در خصوص بندر کاسپین چهار سال مطالعه توسط شرکت مهندسی مشاور با 50سال سابقه مشاوره امور بنادر و مرجع در این زمینه صورت گرفت.
وی با اشاره به اینکه «شرکت مشاور طرح با دقت و حساسیت انتخاب شد»، تصریح کرد: در مطالعه صورت گرفته تمامی منطقه و حتی بنادر اطراف دریای خزر ظرفیتهایشان و اقتصاد کشورهای اطراف و نرخ رشد کشورها تا 15 سال آینده لحاظ شد.
رییس هیات مدیره منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه «این مطالعات با صرف منابع انجام شد»، گفت: نظرات کارشناسی جمع و در نهایت تبدیل به تصمیم برای احداث بندر شد و اکنون مسؤولان استان باید برای اجرای آن کمک کنند.
فیروزآبادی با بیان اینکه «برای ساخت بندر بیش از 600 میلیارد تومان نیاز است»، تصریح کرد: ما دو موجشکن در مجموع به طول 1/6 کیلومتر را ظرف سه سال با 104 میلیارد تومان بعنوان حوضچه آرامش و زیرساخت بندر، ایجاد میکنیم؛ ولی ساخت اسکله و بندر را به بخش خصوصی خواهیم سپرد.
به گفته وی، از زمان آغاز پروژه تاکنون حدود 600 متر از موجشکن در عمق 5/6 متری سنگریزی شده است.