وی دراینباره به خبرنگار مارین نیوز گفت: LNG جزو صنایع High-Tech محسوب میشود كه در اختیار داشتن تكنولوژی آن، عملا گام و جهشی به جلو برای ورود به بسیاری از عرصههای فنی و تكنولوژیكی خواهد بود.
عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران تأكید كرد: فرصت موجود یعنی نیاز بسیاری از كشورها به واردات گاز به روش LNG، عملا شرایط سادهتری را برای كشور ما ایجاد میكند تا بتواند به این تكنولوژی دست پیدا كند.
وی در پاسخ به گفتههای مهندس علیاصغر جوادی كه با اشاره به مطالعات برخی كشورها برای جایگزینی هیدرات گاز طبیعی (NGH) به جای LNG، پیشنهاد توجه به این فنآوری در ایران را مطرح كرده بود، نیز گفت: در دنیای علم و تكنولوژی، همواره تحقیقاتی صورت میگیرد كه تا تجاری و اقتصادی شدن آنها، فاصله زیادی وجود دارد و شاید، هیچگاه اجرایی نشوند. از جمله میتوان به تكنولوژی GTL اشاره كرد كه هنوز بصورت گسترده در نیامده است.
دكتر سیف تصریح كرد: در خصوص NGH نیز، باید كمی صبر كرد تا نتیجه تحقیقات توسط صاحبان آن تكنولوژی مشخص شود كه آیا اقتصادی است و یا فقط در سطح تحقیقات باقی خواهد ماند.
وی با ابراز تعجب از تشبیه كشتی حمل LNG به «بمب متحرك» افزود: این ادعا در حالی مطرح میشود كه گوینده توضیح نمیدهد تاكنون چند حادثه برای تانكهای این كشتیها ایجاد شده است؟ آیا طرح چنین ادعایی، ناشی از اشتباه گرفتن LNG با LPG نیست؟
این كارشناس صنایع دریایی با رد اظهارات مهندس جوادی مبنی بر «تحمل فشار بالا از سوی كشتیهای حمل LNG» یادآور شد: در تولید LNG اصلا فشاری به كار گرفته نمیشود و گاز تنها با كاهش درجه حرارت (تا حدود منهای 170 درجه سانتیگراد) مایع میشود.
دكتر سیف افزود: سازمانها و مراكز تحقیقاتی خاصی (مانند GTT فرانسه) بر روی تكنولوژی طراحی و ساخت تانكهای LNG كار میكنند كه در دنیا منحصربهفرد هستند و با ضرائب ایمنی كه در طراحی و ساخت این تانكها منظور میشوند، تاكنون شاهد هیچ حادثه عمدهای در كشتیهای حمل LNG نبودهایم.
عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران در ادامه بر ضرورت توجه بیشتر به پروژه تولید و فروش LNG در ایران تأكید كرد و گفت: هماكنون، كشور قطر سرمایهگذاریهای بالایی بر روی پالایشگاههای تولید LNG و نیز ایجاد دو شركت مشترك كشتیرانی با غربیها و سفارش دهها فروند كشتی LNG، بسرعت در حال استخراج منابع گازی از پارس جنوبی است.
وی تصریح كرد: كشور ما نیز، باید به صورت جدی و به هر طریق ممكن (انتقال گاز با خط لوله و یا LNG) در برداشت خود از این منابع گازی سرعت ببخشد.
در همين زمينه:
متن مصاحبه مارين نيوز با كارشناس صنايع دريایی وزارت صنايع [كليك كنيد]
گامهای ايزوايكو برای ساخت كشتیهای LNG/گفتوگو با مهندس كربلایی [كليك كنيد]