جلیل بهلولی سخا در گفتوگو با خبرنگار مارین نیوز افزود: یك فروند از این شناورها در صنایع دریایی شهید درویشی و سه فروند در صنایع دریایی شهید موسوی خرمشهر ساخته شدهاند كه این موارد هم، قبل از این دو سال ساخته شده بود و در این مدت، تغییر كلاس و تحویل قطعی شدهاند.
وی در پاسخ به این پرسش كه «آیا چند شناور لندینگكرافت 1000 تنی كه سوم خردادماه در مجتمع شهید موسوی تحویل شد، نیز جزو این موارد است؟»، گفت: ما در جریان تحویل این شناورها نیستیم.
این مسؤول بانكی تصریح كرد: كسانی كه ادعای تحویل 30 یا 40 شناور در قالب طرح وجوه ادارهشده را دارند، تصویر گل این شناورها را منتشر كنند.
سخا در این مورد به وضعیت ساخت شناورهای لندینگكرافت در صنایع دریایی شهیددرویشی بندرعباس اشاره كرد و گفت: در این مجتمع، 4 شناور تحت كلاس مؤسسه ردهبندی BV فرانسه در دست ساخت است كه مسؤولان آن از پاییز سال گذشته در مكاتباتی با ما خبر از تحویل دو فروند شناور 3500 تنی از مجموع این شناورها دادهاند، اما هنوز گل آنها صادر نشده است.
رییس بانك ملت شعبه كندوان با اشاره به پیگیریها و مكاتبات این شعبه با سازندگان طی دو سال گذشته افزود: موارد مختلفی چون مشكلات مؤسسه ردهبندی، اختلاف با متقاضان بر سر سهم آورده و ایرادات سازمان بنادر و دریانوردی از مشكلات زیست محیطی موتور شناورها از دلایل تأخیر در روند ساخت بوده است.
وی با اشاره به اینكه «در پی طولانی شدن روند ساخت شناورها، سازمان بنادر و دریانوردی برای پرداخت یارانه تمدید دوران مشاركت اعلام آمادگی كرد»، گفت: حدود شش ماه است درگیر قراردادهای جدید و یارانهها هستیم كه هنوز به نتیجهای نرسیده است.
سخا همچنین با بیان اینكه «مشكل عمده بانك با مالكان شناورهاست كه هیچ اقدامی برای بازپرداخت تسهیلات خود نمیكنند»، تأكید كرد: در حال حاضر، كل پروژه درگیر این مشكل است و تمامی مالكان شناورها بدون استثناء معوقه دارند.
وی با بیان اینكه «در پی جلسه چهارجانبه سال گذشته در كمیسیون اقتصادی مجلس توافقاتی برای تمدید دوره بازپرداخت تسهیلات و كاهش نرخ آنها صورت گرفت»، گفت: متأسفانه، همزمانی بحث تعدیل نرخها با عدم بازپرداخت اقساط توسط مالكان، باعث حساسیت بیشتر و ابهام در لایههای نظارتی بانك شد و تعدیل نرخ تسهیلات مورد تأیید قرار نگرفت.
این مسؤول بانكی با بیان اینكه «در 10 ماهی كه از جلسه كمیسیون اقتصادی مجلس میگذرد مالكان شناورها هیچ اقدامی برای بازپرداخت تسهیلات نكردهاند»، تصریح كرد: به همین دلیل، درخواست منع خدمات بندری و توقیف شناورها را از طریق دستگاه قضایی پیگیری كردهایم.
سخا درعینحال از جلسه علی دیواندری، مدیرعامل بانك ملت، با سیدعطاءالله صدر، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، برای پیگیری مشكلات طرح وجوه ادارهشده در اواخر خردادماه خبر داد و گفت: در آن جلسه، مدیریت بانك ملت پیشنهاد تشكیل كارگروهی در سازمان بنادر و دریانوردی برای تصمیمگیری عاجل در این زمینه را مطرح و دو نماینده بانك با اختیار تام را جهت عضویت در این كارگروه، معرفی كرد.
وی با بیان اینكه «طی دو هفته گذشته تشكیل این كارگروه را كتبا از سازمان بنادر و دریانوردی پیگیری كردهایم»، افزود: این سازمان تاكنون در این برگزاری جلسه، اظهار نظر و تعیین وقت نكرده است.
رییس بانك ملت شعبه كندوان در پاسخ به این پرسش كه «به نظر شما راهحل خروج از وضعیت فعلی و رفع اختلاف میان بانك و مالكان شناورها چیست؟»، تصریح كرد: خواست ما، بازپرداخت دیون بانكی است و اگر به نتیجه برسیم كه مالكان اراده پرداخت دیون را دارند، حاضر به همكاری خواهیم بود؛ اما تاكنون، چنین ارادهای را ندیدهایم.
سخا با اشاره به اینكه «شكل قرارداد بانك با مالكان شناورها اجاره به شرط تملیك است»، یادآور شد: این شناورها عمر مفید محدودی دارند و پس از آن مستهلك میشوند؛ بنابراین، اگر مالكان اقساط خود را نپرداختند و چند سال بعد گفتند شناور را نمیخواهیم، تكلیف بانك و منابع مالی هزینه شده از طرف مردم چیست؟
گفتنی است، بانك ملت، بانك عامل طرح وجوه ادارهشده در پروژه ساخت شناورهای تجاری و لندینگكرافت بود كه پرداخت تسهیلات و اجرای قرارداد، توسط شعبه كندوان این بانك انجام میگیرد.