بهگزارش مارین نیوز، سعید ایزدیان، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، با اعلام این خبر گفت: انتخاب این روز به جهت قدردانی و سپاس از زحمات دریانوردان در حمل و نقل بینالمللی دریایی و خدمات آنها در دریا، و با هدف جلب توجه بیشتر به نحوه زندگی، معیشت و اقتصاد این قشر از جامعه انجام گرفت.
به گفته وی، انتخاب این روز برای بزرگداشت دریانوردان بدین جهت صورت میگیرد که در آن، کنوانسیون STCW که اصولاً به مقوله دریانوردان میپردازد، تجدیدنظر شد و نگارش جدید آن در روز 25 ژوئن 2010 در مانیل به تصویب رسید.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانودی افزود: بر اساس این قطعنامه از مراجع دریایی، شرکتهای کشتیرانی، مالکان کشتیها و دیگر دستاندرکاران بخش دریایی خواسته شده تا در جهت بزرگداشت این روز که در سطح بینالمللی بعنوان «روز دریانورد» شناخته خواهد شد، اقدام كنند و قطعاً سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این زمینه اقدامات شایسته شأن و جایگاه دریانوردان صورت خواهد داد.
متن اصلاح شده کنوانسیون STCW نهایی شد
از سوی دیگر، نمایندگان 85 کشور در اين کنفرانس که در مانیل، پایتخت فیلیپین، برگزار شد، اصلاحات کنوانسیون استانداردهای آموزش، صدور گواهینامه و نگهبانی دریانوردی (STCW) را تصویب کردند.
نمایندگان عالیرتبه بیش از 84 کشور عضو کنوانسیون STCW به همراه نمایندگان جزایر فارو، هنگ کنگ، ماکائو و 19 شرکت و سازمان غیردولتی پس از یک هفته بحث و تبادل نظر سرانجام اصلاحاتی را که در مدت سه سال گذشته (از سال 2007 تا 2010 میلادی) در اجلاسهای فرعی STCW سازمان بینالمللی دریانوردی و کارگروههای مرتبط به تصویب رسیده بود، نهایی کردند تا متن اصلاح شده کنوانسیون از 25 ژوئن 2010 رسمیت یابد.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی كه در رأس یک هیات 8 نفره که نمایندگانی از بخش خصوصی نیز در آن حضور داشتند؛ در اجلاس شرکت کرده بود، به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران اصلاحیههای کنوانسیون STCW و آییننامههای مربوطه را امضاء و تایید كرد.
سعید ایزدیان درخصوص نقش ایران در روند بازنگری این کنوانسیون گفت: سازمان بنادر و دریانوردی به نیابت از دولت جمهوری اسلامی ایران به همراه نمایندگان شرکتهای کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفتکش حضوری فعال و تاثیرگذار در نشستهای فرعی بازنگری این کنوانسیون داشتند، تا آنجا که از 38 سند پیشنهادی ایران در اجلاس کمیته فرعی STW سازمان بینالمللی دریانوردی بیش از 70 درصد آنها مورد قبول واقع شد و در متن کنوانسیون اصلاح شده STCW و آییننامههای مربوطه درج شده است. همچنین در طول سه سال گذشته، هیاتهای اعزامی ایران به عنوان یکی از تأثیرگذارترین هیأتهای حاضر در اجلاس مربوط به بازنگری کنوانسیون، نقطه نظرات قابل توجهی در مورد اسناد دیگر کشورهای عضو ارائه كردند.
رئیس هیأت نمایندگی ایران در کنفرانس دیپلماتیک مانیل افزود: هیأت ایرانی در کنفرانس دیپلماتیک مانیل نیز با ارائه چهار سند دیگر، بسیار فعال بود که دو سند به صورت کامل پذیرفته شد و محتوای دو سند دیگر مدنظر قرار گرفت. علاوه بر این، کاپیتان محمدعلی شهبا که در طول سه سال گذشته ریاست کارگروه 2 کمیته فرعی بازنگری کنوانسیون را بر عهده داشت، در کنفرانس دیپلماتیک مانیل نیز به عنوان نایب رئیس کمیته تدوین انتخاب و حضوری فعال داشت.
در میان اصلاحات مصوب کنوانسیون استانداردهای آموزش، صدور گواهینامه و نگهبانی دریانوردان تغییرات عمده عبارتنداز:
بهبود اقدامات جهت جلوگیری از جعل گواهینامه های شایستگی، اصلاح الزامات ساعات کاری و استراحت دریانوردان، الزامات جدید جهت جلوگیری از سوء استعمال مواد مخدر و الکل، گواهینامه های پزشکی دریانوردان و گواهینامههای دریانوردان ماهر، الزامات جدید آموزشی برای آگاهی در زمینه محیط زیست دریایی، راهبری و کار تیمی و فناوریهای مدرن همانند نقشه های الکترونیکی، الزامات جدید آموزشی و صدور گواهینامه برای افسران Electro Technical و روزآمدسازی الزامات شایستگی برای پرسنل شاغل در تانکرها همچون تانکرهای گاز مایع.