به گزارش مارین نیوز، محمدحمید كمال گفت: در اوایل سال 89 و پس از رفع مشكلات، عملیات بازاریابی برای ورود كشتی مجدداً آغاز شد و پس از پهلوگیری كشتی 1500 تنی فلسطینا در خرداد ماه، یكی از بزرگترین كشتیهای فعال در دریای خزر به نام كشتی ایران كبیر با ظرفیت 5200تن و آبخور 60/4 در هشتم تیرماه جاری با بار گندم در اسكله بندر فریدونكنار پهلو گرفت و امیدواریم تا هفته آینده نیز یك فروند كشتی 6700تنی وارد بندر شود.
وی همچنین، از ورود 150هزار تن كالا تا پایان سال 88 به بندر تجاری شهرستان فریدونكنار خبر داد و گفت: بندر فریدونكنار در 7 مهرماه سال 1378رسماً به این شركت تحویل و مقرر شد بر اساس طرح مصوب سازمان بنادر و دریانوردی تمامی راههای دسترسی جمعآوری آبهای سطحی، تأسیسات زیربنایی و عمومی، ساختمانهای اداری گمرك، آتش نشانی، گارد، برج كنترل، تعمیرگاه، پمپ بنزین بهداری، ترمینال كالاهای عمومی، كانتینری، فرآوردههای نفتی، غلات، گاز مایع (LPG ) و انبارهای عمومی با سرمایه حدود 300 میلیارد ریال و طی چهار سال ساخته شده و همچنین حدود 100 میلیارد ریال نیز تجهیزات و ماشینآلات تأمین شود.
مدیرعامل شركت راهبران بندر فریدونكنار افزود: قطعاً اجرای چنین پروژه بزرگی نیاز به انجام مطالعات فنی و تهیه نقشههای اجرایی توسط مشاوران ذیصلاح داشته و باید مرحله به مرحله نیز نقشهها به تایید اداره كل بنادر استان مازندران برسد.
وی گفت: تمامی این اقدامات در حالی است كه راهاندازی موقت بندر از الزامات قرارداد بوده؛ ولی با حمایت اداره كل بندر نوشهر، این شركت با صرف هزینههای زیاد تصمیم به بهرهبرداری از بندر فریدونكنار گرفت و از اسفند سال 87 اقدام به بهرهبرداری موقت كرد.
كمال اظهار داشت: در دوره بهرهبرداری موقت و با توجه به هزینههای انجام شده در بخش تأمین تجهیزات، آمادهسازی بخشی از تأسیسات و استقرار نیروهای حاكمیتی و تأمین نیروی انسانی (35 نفر به صورت استخدام مستقیم و 70 نفر در زمان ورود كشتی و انجام عملیات) تا تیرماه 88 بازاریابی مناسبی صورت گرفت و حدود 100هزار تن كالا تا آن تاریخ وارد بندر شد؛ ولی با رخداد مهر 88 تمامی اقدامات صورت گرفته به یكباره از بین رفته و بالغ بر 130 میلیارد ریال منهای زیان (لغو قراردادهای حمل و سرمایهگذاری) به شركت وارد شد كه این زیان منهای زیان پرداخت هزینههای سنگین حقوق مزایا، اجاره تجهیزات و استهلاك تأسیسات در مدت در دوره مردادماه تا دی ماه 88 ( توقف بهرهبرداری موقت بندر) است.
كمال افزود: با تلاش مجدد كه هنوز به سرانجام اصلی نرسیده، تا پایان سال 88 حدود 150 هزارتن تن كالا به بندر وارد شد و در صورت عدم رخداد مهرماه پیشبینی شركت 560 هزارتن بوده است. به هرحال، در بخش ساخت و ساز نیز پس از اخذ تأییدیههای لازم و با وجود آغاز عملیات عظیم خاكبرداری در سطح حدود 30 هكتار از اراضی و همچنین ساخت انبارهای غلات پیمانكار برای احداث راهها انتخاب و در حال حاضر بیش از 40درصد راهها نیز تحكیم و تسطیح شده است.
وی ادامه داد: ذكر این نكته ضروری است كه اراضی تحویل شده كه حدود 570 هزار مترمربع است در 80درصد از نقاط آن باید تا حدود سه الی پنج متر خاكبرداری صورت گیرد كه جابهجایی این حجم عظیم خاكبرداری به هیچ وجه قابل رؤیت به لحاظ انجام كار نیست.
كمال بیان داشت: با توجه به همه اقدامات صورت گرفته، هماكنون بالغ بر 35 میلیارد ریال سرمایهگذاری در بخش ساختوساز و 15 میلیارد ریال در بخش بهرهبرداری موقت هزینه شده است و با توجه به اینكه پروژه فوق در سطح قرار گرفته؛ امكان آغاز عملیات اجرایی در تمام بخشها وجود داشته و با برنامه زمانبندی تهیه شده بالغ بر 80درصد طرح تا قبل از موعد مقرر به اتمام میرسد و ممكن است برای برخی از ترمینالها به یك تمدید دوره شش ماهه تا یك ساله باشد؛ ولی در حال حاضر پیشبینی میشود تمام عملیات در موعد مقرر به پایان رسد.
مدیرعامل شركت راهبران بندر فریدونكنار درباره ادامه بهرهبرداری از بندر و با توجه به برخی مشكلات خاص و فنی پیش آمده نیز گفت: اقدامات برای احداث ترمینالهای غیرنفتی نیز آغاز شده است و اخبار خوبی تا سه ماه آینده در این زمینه خواهیم داشت.