تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۶۳۱۵
تعداد بازدید: ۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰

مذاكرات متعدد با خارجی‌ها برای تأمین مالی خط آهن چابهار

مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور از انجام مطالعات نهایی و مذاكرات گسترده با سرمایه‌گذاران خارجی برای فاینانس خط آهن چابهار-زاهدان خبر داد.

به گزارش مارین نیوز، مصطفی داودی گفت: مطالعات نهایی خط ریلی زاهدان- چابهار نیز در حال انجام است و بعد از اتمام آن باید پیگیر اخذ مجوز کمیسیون ماده 32 باشیم.

وی افزود: با توجه به اینکه پیش‌بینی اولیه این طرح سه میلیارد یورو است؛ از این رو، وزارت راه‌وترابری مذاکرات متعددی را با کشورهای خارجی انجام داده تا پیمانکار خارجی آن مشخص و سرمایه‌گذاری در این پروژه قطعی شود.

این مقام مسؤول یادآور شد: از آنجا که بندر چابهار یکی از 14 بندر مهم و استراتژیک دنیا محسوب می‌شود، بحث اتصال ریلی چابهار به شبکه سراسری کشور از سالیان خیلی دور مطرح بوده است. چراكه، افزایش ظرفیت‌های اقتصادی و ترانزیتی کالا در بندر چابهار و ارتقای حجم جابه‌جایی و حمل‌ونقل بار به صورت انبوه بدون استفاده از شبکه ریلی در این بندر امکان‌پذیر نیست.

وی تصریح كرد: قطار مسیر چابهار- مشهد می‌تواند بین 3000 تا 3500 تن بار را جابه جا کند و این مهم باعث پهلوگیری کشتی‌هایی با تناژ بالا در بندر چابهار و در نهایت افزایش سرعت تخلیه بار می‌شود.

داودی با بیان اینكه «ساخت خط ریلی مذکور توسط مسؤولان استان سیستان‌وبلوچستان از سال‌ها پیش پیگیری شده بود»، گفت: در سفر دوم هیأت دولت به این استان، مسیر ریلی 1700 کیلومتری چابهار- مشهد برای اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور مشخص و مصوب شد.

به گفته مدیركل راه‌آهن جنوب شرق، اکنون مطالعات نهایی خط ریلی زاهدان-مشهد توسط معاونت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونـقل وزارت راه و ترابری انجام و مجوز آن نیز توسط کمیسیون ماده 32 صادر شد.

قرار است خط ریلی زاهدان- مشهد امسال پیرو دستور وزیر راه‌وترابری وارد مرحله اجرایی ‌شود و 800 میلیارد ریال اعتبار نیز برای اجرای آن، اختصاص یافته است.

ارسال نظر