تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۷۵۸۷
تعداد بازدید: ۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰

اعلام خواسته‌های مشخص كشتی‌سازان از وزارت صنایع

رییس كمیته كشتی‌سازی انجمن مهندسی دریایی ایران درخواست‌های اصلی صنایع كشتی‌سازی كشور از وزارت صنایع و معادن را اعلام كرد.

به گزارش مارین نیوز، مهندس امیر بابایی كه در جلسه كمیته كشتی‌سازی انجمن مهندسی دریایی ایران كه به میزبانی اداره‌كل ماشین‌سازی و نیروی محركه وزارت صنایع و معادن در محل این وزارتخانه برگزار شد؛ گفت: ارجاع پروژه‌های كشتی‌سازی به یك بانك تخصصی، اصلی‌ترین اولویت صنایع كشتی‌سازی كشور است.

وی با اشاره به مشكلات موجود برای دریافت تسهیلات ساخت و تعمیر كشتی از بانك‌های كشور، افزود: این درحالی است كه امكان پرداخت 200 میلیون دلار تسهیلات از محل صندوق ذخیره ارزی به كشتی‌سازی‌ها وجود دارد.

این فعال صنایع دریایی شور با بیان اینكه «تاكنون حدود 20 میلیون دلار از این منبع به كشتی‌سازی‌ها تسهیلات داده شده است»، گفت: به دلیل آنكه مسیر مشخص و یك بانك تخصصی برای ارائه این تسهیلات معرفی نشده؛ عملا دریافت تسهیلات كند و متوقف شده است.

بابایی با اشاره به جلسه هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی با مدیركل ماشین‌سازی و نیروی محركه وزارت صنایع گفت: در آن جلسه مقرر شد این وزارتخانه مذاكراتی را با بانك صنعت و معدن انجام دهد و با هماهنگی كشتی‌سازان، این بانك بعنوان بانك تخصصی صنایع دریایی معرفی شود.

رییس كمیته كشتی‌سازی انجمن مهندسی دریایی ایران با تأكید بر اینكه «تسریع در این امر ضروری است»، ابراز امیدواری كرد كه با ورود بانك صنعت و معدن به حوزه صنایع دریایی، راهكار اجرایی مناسبی برای اعطای تسهیلات به متقاضیان ساخت شناور در داخل تعریف شود.

بابایی دومین خواسته كشتی‌سازان از وزارت صنایع را مدیریت بحث ساخت شناور در قالب طرح وجوه اداره‌شده ذكر كرد و گفت: گرچه سازمان بنادر و دریانوردی اقدامات مثبتی در این راستا داشته و تصمیم دارد این روند را ادامه دهد؛ اما انتظار می‌رود وزارت صنایع، بعنوان متولی صنعت كشور، از محل درآمدهای وزارتخانه و یا سازمان گسترش كانال خاصی را برای تأمین منابع طرح وجوه اداره‌شده و حمایت از صنایع كشتی‌سازی اختصاص دهد.

وی همچنین به مشكلات و موانع گمركی موجود در برابر كشتی‌سازی‌ها اشاره كرد و خبر از آن داد كه اداره گمرك هرمزگان مشكلاتی را برای شناورهای ساخته شده در سازمان صنایع دریایی و ایزوایكو ایجاد كرده است.

به گفته بابایی، گمرك از مالكان شناورهای ساخته شده خواسته تا یكایك قطعات و تجهیزات وارداتی این شناورها را كه در مرحله ساخت به شكل موقت ترخیص و روی شناورها نصب شده بودند؛ ثبت سفارش كرده و یكایك هزینه‌های گمركی آنها را بپردازد.

معاون هماهنگ‌كننده سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع یادآور شد: این درحالی است كه طبق مصوبه هیأت دولت، اگر محصولی 70 درصد ارزش افزوده ایجاد كند، نیازی به ثبت سفارش گمركی ندارد و از تخفیف‌های ویژه نیز در حق گمركی برخوردار می‌شود.

وی یادآور شد كه بنابر ارزیابی كمیته ارزش افزوده، شناورهای ساخته‌شده حدود 72 درصد ارزش افزوده داشته‌اند.

رییس كمیته كشتی‌سازی انجمن مهندسی دریایی ایران از وزارت صنایع خواست تا با مذاكرات و هماهنگی‌‌های لازم، گمرك را مجاب كند تا این مسأله حل شود.

بابایی همچنین از واردات شناورهای نو و ساخته‌شده به كشور با مجوز سازمان بنادر و دریانوردی انتقاد كرد و گفت: وزارت صنایع باید مانع از واردات شناورهایی كه امكان ساخت آنها در داخل وجود دارد؛ جلوگیری كند.

وی اقدام سازمان بنادر و دریانوردی در صدور مجوز واردات شناور را غیرقانونی خواند و تصریح كرد: این سازمان تنها حق ثبت شناورها را دارد و اختیارات لازم برای تعیین سیاست‌های صادارات و واردات كالا را ندارد.

رییس كمیته كشتی‌سازی انجمن مهندسی دریایی ایران همچنین با انتقاد شدید از دستورالعمل اخیر سازمان بنادر و دریانوردی مبنی بر امكان تبدیل شناورهای چوبی به باری، گفت: چطور این سازمان از یك طرف به دلایل فنی و ایمنی، ساخت شناورهای چوبی را ممنوع اعلام می‌كند و حال كه لنج‌سازی‌های سنتی تعطیل شده‌اند؛ امكان واردات شناورهای چوبی از امارات و پاكستان و تبدیل آن به شناور باری را فراهم می‌كند؟

بابایی با بیان اینكه «ظرفیت عمده كشتی‌‌سازی‌ها و لنج‌سازی‌های كشور خالی است»، تصریح كرد: وزارت صنایع باید در این زمینه مداخله كند و نگذارد با مجوز و بخشنامه، صنایع دریایی كشور به تعطیلی كشانده شوند.

معاون سازمان صنایع دریایی همچنین با انتقاد از دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی گفت: طی چهار ماه گذشته، حتی یك جلسه كمیسیون‌ها و كمیته‌های شورایعالی انجام نشده و بهانه این امر هم، تغییر محل دبیرخانه عنوان شده است.

وی با بیان اینكه «جلساتی هم كه تاكنون برگزار شده، نتیجه خاصی در بر نداشته است»، افزود: با این روند، به نظر نمی‌رسد در بودجه سال 90 هم اعتباری به صندوق حمایت از صنایع دریایی اختصاص یابد.

در این جلسه مدیران و نمایندگان نیروی دریایی سپاه و شركت‌های ایزوایكو، صدرا، اروندان، پرگاسیران، پارس كشتی پولاد، سازندیش، امیدان ساحل پارسیان، كشتیرانی آراباختر و دلوار كشتی نیز حضور داشتند كه دیدگاه‌ها و مسایل و مشكلات شركت‌های خود را مطرح كردند.

گفتنی است، در پی جلسه هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران با مهندس محسن صالحی‌نیا، مدیركل ماشین‌سازی و نیروی محركه وزارت صنایع، در اوايل آبان‌ماه مقرر شد جلسات سه كمیته كشتی‌سازی، فراساحل و سازندگان و تأمین‌كنندگان تجهیزات انجمن از این پس به میزبانی این اداره‌كل برگزار و مسایل صنایع دریایی از این طریق بررسی و پیگیری شود.

ارسال نظر