فرید عامری دراینباره به خبرگزاری ایسنا گفت: دلیل این امر، فشارهای بینالمللی بر شركتهای حملونقل و كشتیرانی و ایجاد محدودیت از سوی شركتهای بیمه برای ورود به آبهای ایران است.
وی افزود: به همین منظور، تدابیری اندیشیده شده كه با تلاشهای شركتهای بانكركننده، میزان فروش سوخت به كشتیها در حال افزایش است و این نشان از خنثی شدن تحریمهاست.
او با بیان اینكه «افزایش فروش سوخت به كشتیهای عبوری در دو ماه اخیر مؤید چنین مطلبی است»، اذعان كرد كه امسال به فروش پیشبینی شده دست نخواهیم یافت، اما امیدوارم روند فروش بر اساس اهداف پیشبینی شده باشد.
مدیرعامل شركت ملی پخش فرآوردههای نفتی درعینحال یادآور شد: وضعیت بانكرینگ ایران نسبت به بندر فجیره امارات به دلیل تخفیف در قیمت فروش، افزایش زمان بازپرداخت و كیفیت محصولات مطلوبتر است.
گفتنی است، بر اساس برنامه پنجم توسعه تا پایان سالجاری باید با فروش چهار میلیون و 500 هزار تن سوخت به کشتی های عبوری از خلیج فارس حدود 30 درصد از بازار بانکرینگ منطقه خلیج فارس به ایران اختصاص یابد.
سهم ایران از عملیات بانکرینگ در منطقه خلیج فارس در سال 1385 حدود نیم درصد، سال 1386 حدود پنج درصد، سال 1387 حدود 14 درصد و سال 1388 حدود 25 درصد بود.
سالانه حدود 20 هزار کشتی از خلیج فارس عبور میکنند که حدود 4400 کشتی برای سوختگیری به ایران میآیند.
در حال حاضر، بندر فجیره امارات متحده عربی تنها رقیب ایران در بازار خلیج فارس به شمار میرود.