به گزارش لایومینت، هند دو شرکت ایرانی ارائهکننده خدمات بیمهای را، در میان 9 شرکت بیمهای جدید که عضو باشگاه حمایت و جبران خسارت بینالمللی نیستند، به رسمیت شناخت.
شرکتهای حمایت و جبران خسارت کیش و بیمه معلم ایران، اين دو شركت هستند که درخواست آنها توسط مقامات حمل و نقل دریایی هند مورد پذیرش قرار گرفته است.
پوشش بیمهای این بیمهگران در خطراتی مانند نشت نفت در دریا و تصادف با کشتیهای خارجی در بنادر هند، توسط مقامات بندری این کشور پذیرفته خواهد شد.
این اقدام به دنبال اجرای قوانین جدید در هند صورت گرفته است. بر اساس این قوانین، کشتیهای خارجی که به بنادر این کشور وارد میشوند باید یک پوشش بیمهای مسئولیت شخص ثالث داشته باشند.
بر اساس قوانین جدیدی که از 20 آوریل سال گذشته به اجرا گذاشته شد، پوشش بیمهای مسئولیت شخص ثالث باید توسط گروه بینالمللی حمایت و جبران خسارت در لندن یا دیگر شرکتهای بیمهای که مورد تایید هند هستند، انجام گیرد.
در صنعت کشتیرانی، پوشش بیمهای مسئولیت شخص ثالث، در صورت بروز حوادثی مانند آلودگی نفتی، غرق شدن کشتی و خسارت به اموال بندر مورد استفاده قرار میگیرد.
90 درصد این نوع پوشش بیمه در سطح جهان، توسط کلوپهای «آیجی» در لندن که شامل 13 شرکت بیمهای است، صورت میگیرد اما با بروز رکود طولانیمدت صنعت حمل و نقل دریایی، مالکان کشتی به منظور کاهش هزینهها، پوشش بیمهای خود را توسط شرکتهایی که عضو این باشگاه نیستند،تامین میکنند.
اتحادیه اروپا از ابتدای جولای سال گذشته میلادی، با هدف متوقف کردن برنامه هستهای ایران، خرید، حمل و نقل، سرمایهگذاری و بیمه محمولههای نفتی این کشور را ممنوع کرد. در پی این تحریمها، کلوپهای «آیجی» از ارائه پوشش بیمهای شخص ثالث به کشتیهای انتقالدهنده نفت ایران خودداری کردند.
هند، بعنوان دومین مشتری بزرگ نفت ایران پس از چین که با مشکلاتی در اثر اعمال این تحریمها روبرو شده، دو راهکار برای مقابله با تحریمهای اتحادیه اروپا اتخاذ کرده است. نخست اینکه، این کشور به پالایشگاههای دولتی اجازه داد تا نفت خام ایران را با کشتیها و پوشش بیمهای شرکتهای ایرانی خریداری کنند.
دوم اینکه، دهلینو از شرکت بیمه یونایتد ایندیا درخواست کرد تا پوشش بیمهای برای کشتیهای انتقالدهنده نفت ایران به پالایشگاههای دولتی این کشور ارائه دهد.
از اینرو، در جولای 2012، شرکت یونایتد ایندیا، یک پوشش بیمهای شخص ثالث 50 میلیون دلاری برای خطراتی چون آلودگی، غرق شدن کشتی، صدمات جانی برای کشتیهای هندی حامل نفت ایران تعیین کرد؛ همچنین، این شرکت با اختصاص 50 میلیون دلار دیگر برای پوشش بیمهای بدنه و موتور کشتیها به منظور محافظت از آنها در برابر خسارتهای فیزیکی موافقت کرد.
اما هیچکدام از این راهکارها با موفقیت زیادی روبرو نشد، چراکه شرکت ملی نفتکش ایران، کشتی کافی برای حمل نفت به هند در اختیار نداشت و مالکان نفتکشهای هندی نیز پوشش بیمهای شرکت یونایتد ایندیا را برای حمل نفت از ایران کافی نمیدانستند.