به گزارش مارین نیوز، مهرداد گلشن امروز طی نشست خبری در معرفی اسکلههای شناور بتنی بعنوان بخشی از صنایع دریایی تولید داخل، اظهار داشت: در گذشته اسکلههای مسافری اغلب به صورت سنتی استفاده میشد اما به تدریج اسکلههای شناور بتنی جایگزین اسکلههای دریایی و بارنجهای فولادی میشود.
وی با بیان اینکه «از سال 85 اولین اسکلههای بتنی شناور 100 درصد تولید داخل در بنادر کشور نصب شد»، اظهار داشت: در اولین گام در بندر شهید حقانی این پروژه عملیاتی شد و گروه پارسیان بعنوان عضوی از انجمن مهندسی دریایی ایران، این پروژه را عملیاتی کرد.
وی افزود: ثبت اختراع اسکلههای شناور بتنی را با کاربری متنوع و تولید 100 درصد داخل انجام دادیم، ضمن آنکه تأییدیههای سازمان بنادر و دریانوردی را نیز در این باره اخذ کردیم.
گلشن با بیان اینکه «اسکلههای شناور بتنی موجب کاهش سوانح، جلوگیری از غرق شدن مسافران و ایمنی بیشتر میشود»، اضافه کرد: از زمان نصب این مدل اسکلهها در بندر شهید حقانی، هنوز یک مسافر نیز داخل آب سقوط نکرده است.
وی یادآور شد: مدلهای اسکله فولادی و بارجهای فولادی در اجرا پرهزینه بوده و ایمنی کمتری دارد ضمن آنکه با در نظر گرفتن میزان خوردگی بالا در خلیجفارس و به خصوص تنگه هرمز، به کارگیری اسکلههای شناور بتنی بسیار ایمنتر و مقرون به صرفه است.
گلشن در مورد خاصیت عمده این نوع اسکلهها توضیح داد: در دریاچهها و آب دریا اختلاف تراز آب وجود دارد و یا در بنادر جنوبی روزانه دو بار جزر و مد داریم بنابراین برای نصب اسکلههای بتنی شناور آنها را با پل دسترسی به خشکی وصل میکنیم و اختلاف ارتفاع تنظیم میشود.
وی در تشریح دستاوردها و توانمندیها در فناوری عمومی به کار رفته در سازههای بتنی شناور تولید داخل، گفت: این افتخار را داریم که بدون هیچ گونه وابستگی به سایر کشورها، دانش فنی و فناوری سازههای بتنی شناور را در کشور بومی کردیم.
گلشن با بیان اینکه «ظرفیت تولید ما سالانه 25 هزار مترمربع در سال است»، یادآور شد: در مقایسه با مدل خارجی 18 میلیون دلار صرفهجویی ارزی نسبت به محصولات مشابه خارجی وجود دارد ضمن آنکه نسبت به محصولات مشابه فلزی در واحدهای مختلف تا 30 درصد صرفهجویی ریالی محقق میشود.
مدیرعامل شرکت گروه مهندسی سروش اندیشه پارسیان تأکید کرد: بومیسازی کامل فناوری سازههای بتنی شناور بر اساس شرایط اقلیمی، جغرافیایی، فرهنگی و اجتماعی ایران و تبعیت از استانداردهای معتبر ملی انجام شده است.
وی تأکید کرد: کاربرد سازههای بتنی شناور در اجرای انواع اسکلههای بتنی شناور مسافری، خدماتی، صیادی، نظامی و گردشگری، موجشکن بتنی شناور، جزیره بتنی شناور و ایستگاه پمپاژ آب شناور بتنی در دریاچههای طبیعی و مصنوعی است.
گلشن اظهار داشت: پروژههایی که در بحث اسکلههای بتنی شناور توسط این گروه اجرا شده است شامل اسکله بتنی شناور مسافری در بندر شهید حقانی و بندر شهید ذاکری قشم، اسکله بتنی صیادی در بندر کوهستک هرمزگان و شیرویه هرمزگان، اسکله بتنی گردشگری در تالاب زریوار کردستان، خدماتی در بندر شهید رجایی و اسکله بتنی شناور گردشگری در دریاچه چیتگر تهران است.
وی اضافه کرد: طرح جامع سازههای بتنی شناور بندر شهید حقانی و بندر شهید ذاکری قشم، اسکله بتنی شناور مسافری بنادر نوشهر، تنکابن، انزلی و اسکله بتنی شناور جزیره لارک و ابوموسی ارائه شده است.
گلشن با انتقاد از اینکه «متأسفانه در کشور ایران از تولیدات داخل چندان استقبال نمیکنند»، اظهار داشت: در این باره کشورهای خارجی بارها به ما پیشنهاد دادند که کارگاههای اجرایی خود را در آنجا تأسیس کنیم؛ اما در داخل هیچ بهایی به بخش خصوصی داده نمیشود.
مدیرعامل شرکت گروه مهندسی سروش اندیشه پارسیان با تأکید بر اینکه باید به سمت صادرات محصولی 100 درصد ایرانی گام برداشت، گفت: متأسفانه مسئولان از چنین تولیداتی استقبال نمیکنند و بیشتر نگاهشان به شرکتهای خارجی است و تولید ملی مورد بیمهری قرار گرفته است.
وی با تأکید بر اینکه عمر مفید این اسکلههای شناور بتنی حداقل 40 سال است، ادامه داد: در صورت تغییر بسیار جزئی در اجرای این اسکلهها کیفیت آن را تا 100 سال بیمه میکنیم.
مدیرعامل تولیدکننده اسکلههای بتنی شناور تولید داخل تأکید کرد: مزیتی که این اسکلهها دارند نیازی به تعمیر و نگهداری ندارند.
گلشن اضافه کرد: سرعت نصب بالا، عدم تخریب یا تغییر اسکلههای بتنی شناور و سازگاری آن با محیط زیست از مزایای این اسکلهها است.
گلشن ادامه داد: قادر هستیم مدلهایی از اسکلههای شناور بتنی را بسازیم که به وسیله ریموت (کنترل) به زیر آب رفته و یا روی شناور آب باشد که این موارد کاربرد نظامی دارد.
وی توضیح داد: اسکلههای بتنی شناور ما این قابلیت را دارند که در قالب سیستم RFID ورود و خروج شناورهای مجاز و غیرمجاز را تشخیص داده و کنترل کنند.
گلشن یادآور شد: اختراعات اسکلههای بتنی شناور در کاربرد نظامی نیز مصداق دارند که میتوان آنها را برای ساخت فرودگاه هواپیمای پهپاد روی آب استفاده کرد.
وی با تأکید بر اینکه «برای اجرای اسکلههای شناور بتنی در بخش نظامی باید از تولیدات داخل استفاده کرد»، گفت: توجیه ما در تشریح ادعای مذکور این است که قطعاً تولید کننده داخلی در مفاهیم نظامی و اجرای چنین اسکلههایی برای بخش نظامی، نسبت به خارجیها، محرمتر است.
مدیرعامل شرکت گروه مهندسی سروش اندیشه پارسیان اضافه کرد: در حال حاضر طرحی را ارائه دادیم که در جزیره هندورابی که سواحل آن مرجانی است و امکان شمعکوبی وجود ندارد موجشکنی بتنی شناور استفاده شود.
وی اضافه کرد: در حال ساخت جزیره بتنی شناور به مساحت یکهزار مترمربع هستیم که به زودی افتتاح میشود.
گلشن تأکید کرد: این جزایر قابلیت جابهجایی دارند ضمن آنکه میتوان آنها را با لنگر نگه داشت.
وی در تشریح کاربری این گونه جزایر بتونی شناور با بیان اینکه میتوان سالنهای اجرا و یا مجموعههای ویلایی را روی آن نصب کرد، گفت: میتوان کاربردهای متنوعی را برای این جزایر در نظر گرفت.
مدیرعامل تولیدکننده اسکلههای بتنی شناور تولید داخل اضافه کرد: ساخت اولین جزیره شناور بتنی با هزینه 10 میلیارد تومان اجرا میشود.
وی در تشریح مشکلات موجود برای به کارگیری سازههای بتنی شناور تولید داخل، اظهار داشت: متأسفانه این صنعت توسط مدیران کمتر دیده میشود ضمن آنکه بانکها نیز اعتمادی به این صنعت ندارند.
گلشن ضمن تأکید بر لزوم حمایت دولت از صنایع دریایی ساخت داخل، ادامه داد: درخواست ضمانتنامههای بانکی کلان توسط دستگاههای اجرایی و عدم ایجاد بستر مناسب در جذب سرمایهگذار خصوصی، برخی از مشکلات پیشروی ما در این عرصه است.
وی با بیان اینکه در تمام کشورهای دنیا دولت از تولید کننده داخل و مخترعان داخلی حمایت میکند، گفت: متأسفانه در برخی معافیتهای مالیاتی هیچ حمایتی از سوی دولت انجام نشده است.
وی یادآور شد: در حال حاضر 40 بندر کوچک چند منظوره در جنوب کشور بهرهبرداری شده است که لازم است اسکلههای شناور بتنی با رویکرد پدافند غیرعامل و در قالبهای مسافری، صیادی و کلاً چند منظوره در آنها به کار رود.
مدیرعامل شرکت گروه مهندسی سروش اندیشه پارسیان تأکید کرد: لازم است در این بنادر اسکلههایی نصب شود اما متأسفانه سازمان بنادر و دریانوردی از شرکتهای اروپایی برای اجرای این کار دعوت کرده است.
وی همچنین با اشاره به افتتاح ترمینال مسافری بندر کنارکِ سیستان و بلوچستان در 22 بهمن امسال، گفت: بندر کنارک برای بخش مسافری تاکنون ساماندهی نشده است اما از آذر ماه سال گذشته اولین طرح ساماندهی اسکلههای مسافری این بندر را به سازمان بنادر و دریانوردی ارائه دادیم که تأیید شد.
گلشن اضافه کرد: اسکلههای شناور بتنی برای این بندر ساخته شده است و تا یک ماه آینده در بندر کنارک نصب میشود.
وی افزود: این طرح قابلیت توسعه دارد ضمن آنکه باید در ترمینال مقصد که همان چابهار است نیز اسکله شناور مسافری ساخته شود.
گلشن اضافه کرد: با در نظر گرفتن زیرساختها و اراضی پشتیبانی، حدود 10 میلیارد تومان هزینه ساخت و تجهیز اسکلههای شناور بتنی در بندر کنارک خواهد بود.
وی اضافه کرد: همچنین در بنادر شمالی و جنوبی کشور با تأیید سازمان بنادر و دریانوردی، طراحی و نصب اسکلههای شناور بتنی تا دو ماه آینده عملیاتی میشود.