نفتکش جدید در کلاس کشتیهای «رودخانه–دریایی» قرار دارد که به زبان ترکمنی به آن کنار میگویند، این کشتی توان حمل 7000 تن نفت و فرآوردههای نفتی را دارد و طول آن به 40 متر میرسد همچنین با استانداردهای بینالمللی حمل و نقل و ایمنی دریایی و مخابرات جهانی مطابقت دارد.
در تاریخ 27 اکتبر سال جاری میلادی، کارخانه روسی کشتی دیگری به نام آلاجا را با ظرفیت حمل 10 هزارتن به طرف ترکمنی تحویل داده است.
دولت ترکمنستان چهار سال پیش همکاری با کارخانه کشتیسازی کراسنویه سورمووا شهر نیژنی نوگراد روسیه را آغاز کرد و تا ماه می سال 2012 میلادی چهار فروند کشتی نفتکش را به شرکت ملی راههای دریایی و رودخانهای ترکمنستان تحویل داد.
کشتیهای نفتکش سنبار، جیهون، خزر و اترک چهار کشتی قبلی هستند که شرکت روسی تحویل دولت ترکمنستان داده است. ارزش هر یک از این نفتکشها با ظرفیت 7000 تن حدود 15 میلیون دلار برآورد شده است.
کارشناسان معتقدند ترکمنستان همزمان با افزایش توانایی خود در بخش اکتشاف، استخراج و پالایش نفت، گاز و فراوردههای نفتی، ظرفیتهای خود را در بخش حملونقل این محصولات نیز افزایش خواهد داد تا با کشورهای همجوار ساحلی دریای خزر که در این زمینه سرمایهگذاریهای قابلتوجهی انجام دادهند، رقابت کند.
این درحالی است که ترکمنستان قسمت عمدهای از نفت خام تولیدی خود را از طریق دریای خزر و بنادر جمهوری آذربایجان به خط لوله نفت باکو-تفلیس-اروپا به بازار بینالمللی عرضه میکند.
ترکمنستان در ساحل دریای خزر صاحب دو بندر بزرگ ترکمنباشی و قیانلی و یک پالایشگاه نفت است و سالانه بیش از 12 میلیون تن نفت خام را از طریق زمینی و دریایی به بازارهای بینالمللی عرضه میکند.
همچنین این کشور قصد دارد، بندر ترکمنباشی را با توجه به نزدیکی پالایشگاه نفت ترکمنباشی که بزرگترین مجتمع پتروشیمی و تولید بنزین و روغن صنعتی در این کشور است؛ به صورت کامل بازسازی و تجهیز کند.
هماکنون کشتیهای نفتی و غیرنفتی کشورهای ساحل دریای خزر از خدمات بندر ترکمنباشی بهرهمند میشوند.
دولت ترکمنستان چندی پیش طرح ساخت بندر جدید ترکمنباشی را به ارزش حدود 2 میلیارد دلار، به یک شرکت ترکی واگذار کرد که مراسم کلنگزنی آن با حضور نخست وزیر ترکیه و رئیس جمهور ترکمنستان مرداد ماه سال جاری در شهر ترکمنباشی، واقع در بخش ترکمنی دریای خزر، برگزار شد.