به گزارش خبرنگار مارین نیوز، محمد عالمی که در سمینار «فرصتها و چالشهای تأمین دکلهای حفاری دریایی» سخن میگفت؛ دراینباره به صنعت خودرو اشاره کرد و توضیح داد: کشور ما در حالی طی 50 سال اخیر بعنوان خودروساز شناخته شده که هنوز هم نمیتواند صفر تا صد یک خودرو را در داخل بسازد.
وی پرسید: وقتی ما با این شرایط خود را خودروساز میدانیم؛ پس چطور امروز برای ساخت دکل در داخل شرط میگذاریم که کل تجهیزات آن باید در داخل تولید شده باشد؟
وی دراین باره به تجربه ساخت دکل حفاری دریایی ایران خزر پرداخت و برخلاف ادعای کسانی که ساخت این دکل را به شرکت فنلاندی راماراپالا نسبت میدهند، تأکید کرد که همکاری این شرکت در بخش مهندسی بوده و تعداد مهندسان آن در یارد صدرای نکا هیچگاه به 20 نفر هم نرسید.
این مدیر باسابقه صنعت حفاری کشور با بیان اینکه «همان زمان بحث امکان ساخت داخل دکلهای حفاری را از کارشناسان فنلاندی جویا شدم»، گفت: آنها وقتی توان شرکت ماشینسازی اراک را در ساخت تجهیزات مورد نیاز در دکلها دیدند، گفتند شما برای ساخت هیچ چیز کم ندارید.
قائممقام شرکت ملی حفاری با بیان اینکه «این شرکت از دهه 60 تمام تلاش خود را در جهت حمایت از ساخت داخل به کار گرفته است»، گفت: آقای خادمی، مدیرعامل کنونی شرکت حفاری شمال، هم زمانی که در شرکت ملی حفاری فعالیت داشت؛ از افرادی بود که برای ساخت داخل تلاش زیادی میکرد.
وی با بیان اینکه «برای تحقق ساخت دکلهای دریایی و خشکی در داخل انتظار میرود وزارت صنعت متولیگری کند»، افزود: در حوزه دکلهای خشکی معاونت پژوهشی وزارت نفت وقت و هزینه زیادی را صرف کرد تا پروژههایی در قالب یک کنسرسیوم برای ساخت در داخل تعریف شد.
عالمی درعین حال بر ضرورت رعایت زمانبندی پروژههای ساخت دکلهای دریایی توسط پیمانکاران داخلی تأکید کرد و یادآور شد: در سال 85 دو مناقصه برای ساخت 4 دستگاه دکل دریایی تعریف شد که یک مناقصه از سوی شرکت حفاری شمال و مناقصه دیگر توسط شرکت ملی حفاری برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه «یک شرکت چینی با همکاری شرکت تأسیسات دریایی برنده دکلهای حفاری شمال و شرکت صدرا برنده دکلهای شرکت ملی حفاری شد»، افزود: در حال حاضر، حدود 9 ماه است که حفاری شمال هر دو دکل خود را از چین تحویل گرفته؛ اما ساخت دکلهای سفارش داده شده به صدرا همچنان بلاتکلیف است.