تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۱۷۷۸۵
تعداد بازدید: ۵۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

فنلاندی‏ها 20 سال قبل گفتند: برای ساخت دکل دریایی هیچ چیز کم ندارید

قائم‏مقام شرکت ملی حفاری گفت: برای بحث درباره ساخت دکل‏های حفاری دریایی در داخل، ابتدا باید شرایط یک «سازنده دکل» را تعریف کرد و گفت که به چه کسی می‏توان دکل‏ساز گفت؟

به گزارش خبرنگار مارین نیوز، محمد عالمی که در سمینار «فرصت‏ها و چالش‏های تأمین دکل‏های حفاری دریایی» سخن می‏گفت؛ دراین‏باره به صنعت خودرو اشاره کرد و توضیح داد: کشور ما در حالی طی 50 سال اخیر بعنوان خودروساز شناخته شده که هنوز هم نمی‏تواند صفر تا صد یک خودرو را در داخل بسازد.

وی پرسید: وقتی ما با این شرایط خود را خودروساز می‏دانیم؛ پس چطور امروز برای ساخت دکل در داخل شرط می‏گذاریم که کل تجهیزات آن باید در داخل تولید شده باشد؟

وی دراین باره به تجربه ساخت دکل حفاری دریایی ایران خزر پرداخت و برخلاف ادعای کسانی که ساخت این دکل را به شرکت فنلاندی راماراپالا نسبت می‏دهند، تأکید کرد که همکاری این شرکت در بخش مهندسی بوده و تعداد مهندسان آن در یارد صدرای نکا هیچگاه به 20 نفر هم نرسید.

این مدیر باسابقه صنعت حفاری کشور با بیان اینکه «همان زمان بحث امکان ساخت داخل دکل‏های حفاری را از کارشناسان فنلاندی جویا شدم»، گفت: آنها وقتی توان شرکت ماشین‏سازی اراک را در ساخت تجهیزات مورد نیاز در دکل‏ها دیدند، گفتند شما برای ساخت هیچ چیز کم ندارید.

قائم‏مقام شرکت ملی حفاری با بیان اینکه «این شرکت از دهه 60 تمام تلاش خود را در جهت حمایت از ساخت داخل به کار گرفته است»، گفت: آقای خادمی، مدیرعامل کنونی شرکت حفاری شمال، هم زمانی که در شرکت ملی حفاری فعالیت داشت؛ از افرادی بود که برای ساخت داخل تلاش زیادی می‏کرد.

وی با بیان اینکه «برای تحقق ساخت دکل‏های دریایی و خشکی در داخل انتظار می‏رود وزارت صنعت متولی‏گری کند»، افزود: در حوزه دکل‏های خشکی معاونت پژوهشی وزارت نفت وقت و هزینه زیادی را صرف کرد تا پروژه‏هایی در قالب یک کنسرسیوم برای ساخت در داخل تعریف شد.

عالمی درعین حال بر ضرورت رعایت زمان‏بندی پروژه‏های ساخت دکل‏های دریایی توسط پیمانکاران داخلی تأکید کرد و یادآور شد: در سال 85 دو مناقصه برای ساخت 4 دستگاه دکل دریایی تعریف شد که یک مناقصه از سوی شرکت حفاری شمال و مناقصه دیگر توسط شرکت ملی حفاری برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه «یک شرکت چینی با همکاری شرکت تأسیسات دریایی برنده دکل‏های حفاری شمال و شرکت صدرا برنده دکل‏های شرکت ملی حفاری شد»، افزود: در حال حاضر، حدود 9 ماه است که حفاری شمال هر دو دکل خود را از چین تحویل گرفته؛ اما ساخت دکل‏های سفارش داده شده به صدرا همچنان بلاتکلیف است.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسن کچل
|
Russian Federation
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
0
0
  راهکار خوبی است ، برای اینکه سازنده های داخلی صداشون درنیاد همزمان با چینی ها و ایرانی ها (مثل قرارداد مذکور صدرا) قرارداد ببندید بعد قرارداد چینی ها را پیگیری کنید ولی سازنده های داخلی رو بفرستید دنبال نخود سیاه. راستی تو این گرونی که همه چی گرون شده کسی می دونه نخود سیاه کیلو چنده؟
ارسال نظر