به گزارش خبرگزاری رویترز، هند از ایران خواست برای اینکه نفتکشهای حامل نفت ایران با بیمههای ایرانی بتوانند وارد آبهای این کشور شوند، تضمین مالی ارائه دهد که این امر تازهترین مشکل ایران برای صادرات نفت خود است.
هند بعنوان یک اقدام احتیاطی برای پوشش هرگونه خسارت احتمالی علیه نفتکشها در آبهای هند، از ایران خواسته از حساب خود در بانک یو سی اُ معادل 369 میلیون و 980 هزار دلار(23 میلیارد روپیه) ضمانت ارائه دهد.
تحریمهای بینالمللی علیه ایران، بیمه کشتیهای حامل نفت ایران و پالایشگاههایی را که از این نفت استفاده میکنند، دشوار کرده و باعث شده هند 45 درصد بدهی نفتی خود به ایران را به روپیه و از طریق بانک یو سی اُ پرداخت کند و مابقی بدهی پرداخت نشده باقی بماند.
پالایشگاههای هندی در پایان نوامبر دو میلیارد و 200 میلیون دلار به ایران بدهی نفتی داشتهاند و معادل سه میلیارد دلار به روپیه در حسابهای ایران در بانک یو سی اُ پرداخت شده است.
هند دومین مشتری بزرگ ایران پس از چین است و دو کشور هفته گذشته مذاکراتی را درباره راههای پرداخت پول نفت ایران به ارزهایی نظیر دلار و یورو انجام دادند. اما هنوز هیچ مکانیسمی در این زمینه نهایی نشده است.
هند در ماه سپتامبر پس از ارائه یک ضمانت یک میلیارد دلاری از سوی ایران، استفاده از شرکتهای بیمه ایرانی(بیمه کیش و بیمه معلم) را برای بیمه نفتکشهای حامل نفت ایران که در بنادر هند پهلو میگیرند به مدت سه ماه (تا 27 دسامبر) تمدید کرد.
با ارائه تضمین بانکی از سوی ایران، وزارت کشتیرانی هند تمدید بیمههای ایرانی معلم و کیش را پس از تاریخ 27 دسامبر و افزایش تجارت دوسویه را مورد بررسی قرار میدهد.
دیپاک کاپور، یکی از مقامات کشتیرانی هند، پیش از تمدید استفاده از شرکتهای بیمه ایرانی در تاریخ 10 دسامبر نامهای را در این خصوص به وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران ارسال کرده است.
دیپاک کاپور و گوتام چاترجی، رییس سازمان تنظیم مقررات کشتیرانی هند، در این خصوص توضیحی نداده اند.
از آنجا که تحریمهای سازمان ملل، آمریکا و اروپا پذیرش ریال ایران را کاهش داده؛ هند خواستار تضمین مالی در قالب ضمانت بانکی ایران شده است.
واردات نفت هند از ایران در ماه اکتبر نسبت به دوره مشابه سال قبل 47 درصد کاهش یافت که تمدید معافیت این کشور از تحریمهای مالی آمریکا را ممکن ساخت.
ایران و گروه 5+1 ماه گذشته در خصوص برنامه هستهای ایران و تداوم صادرات نفت ایران در سطح کنونی یک میلیون بشکه در روز به توافق رسیدند.
این در حالی است که درخواست تازه هند نشان دهنده مشکلات پیش روی ایران در صادرات نفت است.
هند برای واردات نفت از ایران از نفتکشهای ایرانی استفاده میکند و صادرات کالاهای غیرنفتی و صنعتی هند به ایران نیز به وسیله کشتیهای خطوط کشتیرانی ایرانی حافظ دریا و سفیران پیام دریا انجام میشود.
تحریمهای اتحادیه اروپا شرکتهای بیمه اروپایی را از بیمه محمولههای نفت و گاز ایران منع میکند.