کد خبر: ۳۶۹۴۳
تعداد بازدید: ۱۸۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱

مشکلات و موانع توسعه طرح پرورش ماهی در قفس

رئیس سازمان شیلات ایران مهمترین مشکلات توسعه طرح پرورش ماهی در قفس را نبود بچه ماهی و واردات آن از کشور هایی همچون فرانسه، کوتاهی سیستم بانکی در اعطای تسهیلات و نبود واکسن برای جلوگیری از مرگ و میر ماهیان عنوان کرد.
به گزارش مارین نیوز، رئیس سازمان شیلات ایران، رئیس موسسه تحقیقاتی علوم شیلات ایران، رئیس موسسه سرم سازی رازی و محققان و سرمایه گذاران پرورش ماهی در قفس با حضور در بزرگترین سایت پرورش ماهی در قفس خاورمیانه در منطقه گرزه شهرستان بندر لنگه، به بررسی مشکلات توسعه این طرح دریایی پرداختند. 
رئیس سازمان شیلات ایران علاوه بر بازدید از بخش های مختلف این سایت، و پس از جلسه ای دو ساعته، مهمترین مشکلات توسعه این طرح که به عنوان اصلی ترین طرح اقتصاد مقاومتی در دریا محسوب  می شود را نبود بچه ماهی و واردات آن از کشور هایی همچون فرانسه، کوتاهی سیستم بانکی در اعطای تسهیلات و نبود واکسن برای جلوگیری از مرگ و میر ماهیان عنوان کرد.
نبی اله خون میرزایی در حاشیه این بازدید اعلام کرد: کارگروهی تخصصی به زودی در خصوص تولید واکسن اقدام عملی می کنند و مشکل تولید بومی بچه ماهی ها هم تا یکسال آینده برطرف می شود.
وی از سیستم بانکی کشور هم خواست تا با تسهیل شرایط حضور سرمایه گذاران مسیر رونق اقتصاد مقاومتی در دریا را پرشتاب سازند.


رئیس سازمان شیلات ایران از تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات شیلاتی تا سال 1400 خبر داد و گفت: این تولیدات شامل  ۸۰۰ هزار تن محصولات آبزی پروری و ۷۰۰ هزار تن صید ماهیان مختلف در بنادر استان است که مهمترین سیاست ‌های سازمان شیلات تا سال ۱۴۰۰ است.
خون میرزایی با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی تولیدات شیلات کشور در طول ۴۰ سال گذشته، افزود: در سال ۵۷ از مجموع ۳۲ هزار تن تولیدات شیلاتی بیش از ۲۹ هزار تن صید و ۳ هزار تن آبزی پروری بوده که این میزان در حال حاضر از یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن تولید، حدود ۵۰۰ هزار تن تولیدات آبزی پروری است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اعلام اینکه توان تولید و پرورش ماهی در قفس کشور 30 هزارتن در سال است، گفت: تا سال 1405 باید توان تولید و استحصال در این حوزه به 400 هزارتن در سال برسد.
خون میرزایی با تاکید بر اینکه باید آبزی ‌پروری در شیلات بیشتر از میزان صید باشد، بر استفاده بیش از پیش ظرفیت‌ های آبزی ‌پروری به ویژه ظرفیت ‌های پرورش ماهی در قفس در استان هرمزگان تاکید کرد.
این مقام مسئول با اشاره به اهمیت پژوهش و تحقیقات علمی در علوم شیلاتی گفت: خوشبختانه موسسه تحقیقات علوم شیلاتی پشتیبان خوبی برای فعالیت ‌های شیلاتی در کشور است.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت ‌های هرمزگان در حوزه صید از قدیم شناخته شده بوده، گفت: رویکرد جدید سازمان آبزی پروری است که هرمزگان در این عرصه نیز پیشرو  است.
خون میرزایی افزود: استان هرمزگان توانسته رتبه اول در تولیدات شیلاتی را داشته باشد که این مهم نشان از فعالیت ‌ها و تلاش های صورت گرفته حوزه شیلات است.
رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه در حوزه صید و منابع موجود دریا نباید اشتباه تلخ دریای خزر را تکرار کنیم و بیش از حد به دریا فشار بیاوریم، تصریح کرد: سازمان شیلات ایران با این وجود به جامعه صیادی دارای مجوز متعهد بوده و برای این عزیزان برنامه ریزی برای صید صیادی پایدار را همواره در دستور کار قرار داده است.


در ادامه مدیر مدیر کل شیلات هرمزگان با اشاره به ظرفیت های خوب استان هرمزگان در حوزه پرورش ماهی در دریا از هرمزگان به عنوان قطب طلایی پرورش ماهی در دریا یاد کرد.
‎محسن یکتاپور محدودیت منابع آبی در آبهای داخلی، کاهش صید برخی از گونه های دریایی در جهان، روند صعودی تولیدات آبزی پروری و ... از عوامل مهم در حرکت بسوی پرورش ماهی در دریا خواند .
‎‫وی افزود: خوشبختانه شیلات هرمزگان در عرصه پرورش ماهی در دریا توانسته گام های خوبی را بردارد بطوری که در حال حاضر در جنوب کشور این استان پیشتاز تولید ماهی در دریا می باشد.‬
‎‫یکتاپور با اشاره به اینکه استان هرمزگان توانسته با کشورهای پیشرو این صنعت همگام عمل کند، گفت: ظرفیت بالای تولید به علت وسعت دریاها، عدم نیاز به هوادهی، کاهش هزینه های تامین و نگهداری، شرایط مناسب پرورشی، وجود گونه های مناسب که طیف وسیعی از غذای مردم را تشکیل می دهند را از اهم علل موفقیت این استان در این زمینه خواند .‬
‎‫مدیرکل شیلات هرمزگان شیلات هرمزگان با بیان اینکه در حال حاضر 113 هزار و 200 تن ظرفیت پرورش ماهی در دریای استان است، اضافه کرد: تا کنون با همت و پیگیری های شیلات هرمزگان در جذب سرمایه گذار برای بالغ بر 74 هزارو 100 تن از این میزان مجوز صادر شده است.‬
‎‫وی با بیان اینکه در حال حاضر نیز با توجه به اهمیت حفظ ذخائر طبیعی آبزیان دریایی یکی از برنامه های اولویت دار این طرح مشارکت تعاونی های صیادی در اجرای آن می باشد، خاطرنشان کرد: این مهم  می تواند علاوه بر اشتغال جامعه صیادی در آبزی پروری موجبات کاهش برداشت از ذخیره گاه ‌های طبیعی آبزیان را به دنبال داشته باشد که نقش بسیار موثر و مهمی در حفظ ذخائر آبزیان برای نسل آینده خواهد داشت.‬


براساس این گزارش، رئیس سازمان شیلات ایران و معاون وزیر جهاد کشاورزی به همراه رئیس موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی کشور، مدیرکل شیلات هرمزگان و جمعی از مسئولان کشور و استان  در ادامه از فعالیت ‌های پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان در غرب هرمزگان بازدید کردند.







ارسال نظر