کد خبر: ۳۸۷۰۴
تعداد بازدید: ۴۲۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳

مازندران دارنده بزرگترین صنعت کشتی سازی در دریای کاسپین

ساخت دو فروند کشتی در کارخانه صدرای بهشهر و تعمیر انواع شناورهای داخلی و خارجی، نام مازندران در صنعت کشتی سازی را شهره حاشیه و آفاق خزر کرده است.
به گزارش مارین نیوز، صنعت کشتی سازی در مازندران طی سال های بعد از انقلاب اسلامی تحول پیدا کرد و این استان نام ایران را در این صنعت در حاشیه دریای خزر طنین انداز کرده است.
ساخت انواع شناورهای تجاری و سکوهای حفاری و تعمیرات کشتی های مختلف سبب شده تا ارزآوری زیادی برای کشور و استان داشته باشد و ایران را در حوزه خودکفا کند و کشتی های خارجی و روسی نیز برای تعمیرات به مازندران منتقل شود.
با تلاش های محققان و دانشمندان، ایران در تامین نیازمندی های صنعت کشتی سازی خودکفا شد، این درحالی که در پیش از انقلاب اسلامی، این صنعت کامل وابسته به خارج بوده است.
۱۷ بهمن ماه ساخت دومین کشتی تجاری ۳۵۰۰ تُنی مازندران با حضور استاندار مازندران و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در شرکت صدرا بهشهر آغاز شد.


جهان بخش امیری مدیر کارخانه شرکت صنایع دریایی ایران صدرا در مازندران با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب تمامی نیازمندی ها در عرصه در دریا وابسته به کشور های خارجی بود، گفت : پس از انقلاب در تمامی نیازمندی ها در صنعت دریا خودکفا شدیم.
وی در گفت وگو با بازار با اشاره به اینکه شرکت صنایع دریایی ایران صدرا در سال ۱۳۶۷ تاسیس شده است، افزود: سه فروند شناور کاسپین ساخته شد و سکوی حفاری اریما تا عمق صدمتری و از بستر دریا به اندازه شش هزار متر می تواند حفاری انجام دهد و در سال ۱۴۰۰ تعمیرات این سکو انجام شد و اکنون قابلیت بهره برداری دارد.
مدیر کارخانه شرکت صنایع دریایی ایران صدرا در مازندران با اظهار به اینکه سکوی حفاری امیرکبیر نیمه شناور است، یادآور شد: ۱۴ هزار و ۵۰۰ تن وزن این سازه است و قابلیت نصب در عمق هزار متری و از بستر دریا به عمق ۶ هزار و ۵۰۰ متر حفاری را دارد.
وی خاطرنشان کرد: تانکر حمل نفت و چهار فروند یدک کش چهار هزار و ۴۰۰ اسب بخار ساخته شد.
تعمیرات ۹۵ درصد کشتی ها در صدرا انجام می شود
جهان بخش امیری با تاکید بر اینکه بزرگترین کشتی سازی در سواحل دریای خزر را داریم، اظهار کرد : تعمیرات ۹۵ درصد از کشتی هایی که در دریای مازندران تردد می کنند توسط شرکت صنایع دریایی ایران صدرا انجام می شود.
امیری با اعلام اینکه توانستیم در دولت سیزدهم برای اولین بار یک کشتی با پرچم روسیه را تعمیر کنیم، ذکر کرد : در بخش نوسازی و ساخت کشتی ها فعال شدیم و برای ساخت ۴ فروند شناور با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار داد بستیم و دو فروند شناور حمل بار چند منظوره در حال ساخت است.
تقویت حمل ونقل دریایی مازندران با رساندن محصولات به بازارهای هدف در راستای توسعه نقش استان در کریدور شمال - جنوب در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است و تا پایان سال آینده شش فروند کشتی به ناوگان دریایی مازندران افزوده می شود.
این استان با داشتن سه بندر نقش فعالی در زمینه تجارت دریایی دارد و سالانه بیش از دو هزار فروند کشتی در بنادر استان مازندران پهلو می گیرند.
سید محمود حسینی پور استاندار مازندران با اشاره به آغاز ساخت دو فروند کشتی تجاری در کشتی سازی صدرا با اظهار این که این طرح جزو پروژه‌های ملی محسوب می‌شود، ادامه داد: این پروژه با سیاست‌ های اقتصاد دریا محور که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، همخوانی دارد.
سرمایه گذاری ۳۰۰۰ میلیارد تومانی در صنعت کشتی سازی
وی در گفت وگو با بازار با بیان این که تاکنون از مزیت‌ های اقتصاد دریامحور در استان غفلت شده است، تصریح کرد: برای ساخت این کشتی های سه هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری می شود.
وی با عنوان این که سال آینده اولین شناور ساخت این مجموعه در اختیار بنادر قرار می‌ گیرد، گفت: دومین شناور نیز ۲۲ بهمن سال آینده وارد مدار می‌شود.
استاندار مازندران تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌ های صورت گرفته باید سالانه ۵ فروند کشتی در مجموعه تولید شود زیرا ظرفیت و نیازمندی‌ های دریای خزر بیش از این میزان است امیدواریم بتوانیم به اهداف و سیاست‌های کلی دست یابیم.
حسینی پور تقویت کشتیرانی در کریدور شمال - جنوب را مهم‌ ترین برنامه‌ ها بیان کرد و گفت در حال حاضر ۸۰۰ نفر از کارشناسان و متخصصان در مجموعه کشتیرانی صدرا مشغول فعالیت هستند.
ایران اسلامی با بهره گیری از توان متخصصان از جمله کارشناسان و توانمندی های شرکت کشتی سازی صدرا در مازندران، قدرت اول کشتیرانی را در دریای خزر دارا است و سالانه محصولات مختلفی از کشور و استان به بازارهای هدف در آن سوی آن ها صادر می شود.


مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از افتتاح خط تولید ساخت شناور در کلاس دریای خزر خبر داد و گفت: تجارت منطقه خزر توسعه می یابد.
محمدرضا مدرس خیابانی در آیین ساخت دومین کشتی تجاری در مازندران گفت: به دنبال فعال کردن کریدور شمال به جنوب هستیم که ۳۰ درصد شناور را افزایش دادیم و امیدواریم با تحویل شناورها، هر سال دو فروند شناور به مجموعه افزوده شود.
وی افزود: امروز خط تولید ساخت شناور در کلاس خزر افتتاح و دانش فنی در صدرا بومی شد و می تواند به سرعت ساخت شناورها کمک کند.
به گفته مدرس، البته بخشی از تجهیزات شناور وارداتی است اما مهم دانشی است که در اختیار متخصصان‌ و مهندسان و مدیران این شرکت قرار دارد.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: تجارت منطقه خزر توسعه خواهد یافت و به نظر می رسد که قدرت اول کشتیرانی در خزر، جمهوری اسلامی ایران است.
براساس این گزارش، سال های سال ایران از ظرفیت کشتی سازی در استان های شمالی برای جذب سرمایه های کشورهای حاشیه غفلت کرده است و احیای کارخانه هایی نظیر صدرا دوباره ایران و شمال را به گردونه ساخت و تعمیر شناورها در حاشیه دریای کاسپین برمی گرداند.



ارسال نظر