در تاریخ ۳۰ دسامبر ۲۰۲۴، ساخت بزرگترین کشتی باری الکتریکی خالص با ظرفیت ۱۰,۰۰۰ تن در استان هوبئی چین بهطور رسمی آغاز شد. این کشتی نوآورانه برای انقلاب در حملونقل باری با قابلیتهای بدون انتشار آلاینده طراحی شده است.
توسعه ۱۰۰% داخلی
این پروژه تحت رهبری شرکت تابعه چین Three Gorges Corporation، یعنی Changjiang Power Three Gorges Electric Energy، و در همکاری با بسیاری از مؤسسات تحقیقاتی داخلی در حال توسعه است. این پروژه یک ابتکار پرچمدار برای کشتی باری الکتریکی ۱۰,۰۰۰ تنی چین است. جالب توجه است که تمامی بخشهای کشتی بهطور کامل از داخل کشور تأمین شده است که توانمندیهای رو به رشد چین در فناوریهای پیشرفته دریایی را نشان میدهد.
ویژگیهای هوشمند پیشرو
این کشتی همچنین اولین کشتی باری داخلی چین است که به علامتهای رده بندی اضافی کشتی هوشمند "i-Ship (R1)" و "i-Ship (Nn)" مجهز شده است که رهبری این کشور در فناوری کشتیرانی هوشمند را تأکید میکند. برای اولین بار در ناوبری داخلی مقیاس بزرگ، این کشتی به یک سیستم ناوبری و کنترل هوشمند پیشرفته مجهز شده است که ویژگیهای زیر را ارائه میدهد:
- شبکههای چندگانه با استفاده از فناوریهای ۴G، ۵G، بیدائو و ماهوارهای.
- قابلیتهایی شامل ناوبری از راه دور، عملیات خودکار، اجتناب از برخورد، و لنگراندازی و تخلیه خودکار.
این ویژگیهای هوشمند ایمنی و کارآیی عملیاتی کشتی را بهطور چشمگیری افزایش میدهند و گام مهمی در جهت مدرنسازی حملونقل دریایی داخلی محسوب میشوند.
قدرتبخشی به آینده
سیستم باتری: ۱۲ ماژول جعبه باتری لیتیومی که هرکدام شبیه یک کانتینر هستند و مجموع ظرفیت آنها حدود ۲۴,۰۰۰ کیلووات ساعت است.
کارآیی عملیاتی: طراحی ماژولار باتریها امکان تعویض سریع را فراهم میکند و زمان شارژ طولانی را از بین میبرد و دامنهای حدود ۵۰۰ کیلومتر با یک بار شارژ را امکانپذیر میسازد.
تأثیر محیطی و توسعه سبز
پس از تکمیل، پیشبینی میشود این کشتی سالانه حدود ۶۱۷.۵ تن سوخت را جایگزین کرده و انتشار دیاکسید کربن را به میزان حدود ۲,۰۵۲ تن در سال کاهش دهد.
علاوه بر این، پروژه شامل ساخت ایستگاههای پشتیبانی برای شارژ و تعویض باتری است که پایهگذاری مستحکمی برای پذیرش گسترده کشتیهای باری الکتریکی بلندبرد بزرگ فراهم خواهد کرد.
علامتهای رده بندی اضافی کشتی هوشمند "i-Ship (R1)" و "i-Ship (Nn)" به ویژگیهای خاص و فناوریهای پیشرفتهای اشاره دارند که به کشتیهای دریایی افزوده میشود تا آنها را به کشتیهای هوشمندتر و پیشرفتهتری تبدیل کنند. این نشانها توسط موسسات رده بندی برای شناسایی کشتیهایی که به فناوریهای نوین و خودکار مجهز هستند، اعطا میشود. توضیح هرکدام به شرح زیر است:
1. i-Ship (R1): این نشانگذاری برای کشتیهایی است که به فناوریهای پیشرفتهای مانند سیستمهای ناوبری و کنترل خودکار، هوش مصنوعی، و فناوریهای ارتباطی دیجیتال مجهز شدهاند. این سیستمها به کشتی کمک میکنند تا عملیاتها را بهطور خودکار انجام دهد، بدون نیاز به مداخله انسانی در بسیاری از مواقع. "R1" نشاندهنده نسل اول یا سطح ابتدایی این فناوریها در کشتی است.
2. i-Ship (Nn): این نشانگذاری به کشتیهایی داده میشود که از فناوریهای نوینتر و سیستمهای هوشمندتر استفاده میکنند، بهویژه در زمینه ناوبری و مدیریت بار. "Nn" نشاندهنده نسل جدیدتر یا سطح بالاتر این فناوریها است که ویژگیهای پیشرفتهتری مانند سیستمهای ناوبری دقیقتر، قابلیتهای خودکار پیچیدهتر، و ارتباطات بهروزتر را شامل میشود.
این نشانگذاریها نهتنها به کشتیها این امکان را میدهند که از فناوریهای پیشرفتهتر استفاده کنند، بلکه ایمنی، کارآیی، و بهرهوری عملیاتهای دریایی را بهطور قابلتوجهی بهبود میبخشند.