تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۹۵۷۴
تعداد بازدید: ۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۳:۳۰

پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان چقدر به تحقق رویای اتصال دریای عمان به قلب ایران نزدیک شده است؟

وزیر راه و شهرسازی در جلسه اخیر با تأکید بر ضرورت اتمام پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان تا پایان سال جاری، راهکارهایی برای تأمین مالی پروژه و رفع برخی چالش‌های آن مطرح کرد. این پروژه ملی که با هدف ایجاد کریدور شمال-جنوب در شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی کشور طراحی شده، از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است.

فرزانه صادق در ادامه انتخاب قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) به عنوان پیمانکار این پروژه ملی، انتخاب درستی دانست و گفت: «با توجه به شرایط کشور و روش‌های مختلف برای تأمین بودجه این پروژه مهم، اقدام خواهیم کرد.»

پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان چقدر به تحقق رویای اتصال دریای عمان به قلب ایران نزدیک شده است؟

پیشرفت‌های پروژه و اهداف کلان

وزیر راه و شهرسازی در ادامه تأکید کرد: «باید عزم خود را برای اتمام پروژه تا پایان سال جزم کنیم.» این پروژه با طول حدود ۶۳۰ کیلومتر در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.

پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان علاوه بر اهداف اقتصادی، امکان دسترسی مردم چابهار، نیکشهر، ایرانشهر و خاش به شبکه ریلی کشور را فراهم می‌کند. این طرح در سال ۱۳۹۴ آغاز شده و در دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم‌بندی شده است.

وضعیت فعلی و پیشرفت فیزیکی پروژه

ارزش روز این پروژه ۱.۴ میلیارد دلار برآورد شده که بخش اول آن، خط ریلی چابهار-نیکشهر به طول ۱۱۰ کیلومتر، ۴۸ درصد پیشرفت دارد. بخش دوم یعنی نیکشهر-ایرانشهر نیز با ۱۴۸ کیلومتر طول کلی به ۵۲ درصد رسیده و بخش سوم، ایرانشهر-خاش به طول ۱۷۱ کیلومتر دارای پیشرفت ۴۴ درصدی است.

چشم‌اندازهای توسعه‌ای

این پروژه علاوه بر اتصال بندر شهید بهشتی چابهار (تنها بندر اقیانوسی کشور) به شبکه ریلی، بستری مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی و صنایع بومی منطقه ایجاد می‌کند.

ارسال نظر