به گزارش بخش خارجی مارین نیوز، حداقل روزانه یک شناور در بازار کشتیسازی دنیا تحویل داده شده است و طبق گزارشهای صنایع، 305 شناور برای ادامه سال 2010 در نوبت تحویل قرار دارند.
علیرغم اینکه طبق پیشبینیها و قراردادهای منعقده در سال 2009 آمار تجارت بارهای خشک دریایی در سال 2010 افزایش خواهد یافت، نگرانیهایی در مورد بیشتر شدن تناژ کشتیهای آماده به سرویس نسبت به تقاضا برای کشتیها و بهتبع آن، کاهش نرخ کرایههای حمل بار وجود دارد.
بر اساس آمار مرکز تحقیقاتی كلاركسون، در 4 ماه نخست سال 2010 در کارخانههای کشتیسازی قراردادهایی برای 18 فروند کشتی كامسارماكس، 6 فروند کشتی پاناماكس، 16 فروند کشتی سوپرماكس و 27 فروند کشتی هندیسایز فلهبر مجموعاً با ظرفیت هشت و نه دهم میلیون تن وزن خام به امضاء رسیده است.
تعداد قراردادها برای تانکرها عدد کمتری نسبت به بقیه شناورها بود؛ ولی در بیشترین تعداد 10 فروند شناور نفتکش و حامل فرآوردههای نفتی 6100 تنی از طرف خطوط کشتیرانی palmali ترکیه به امضاء رسید. که این سفارشات به کارخانه کشتیسازی ولگوگراد روسيه به خاطر فعالیتهای رو به رشدش در بخش شناورهای ساحلی داده شد.
همچنین، 8 فروند کشتی سوئزماكس در 4 ماهه نخست سال 2010 همگی به کارخانجات صنایع سنگین سامسونگ با قیمتی در حدود 67 میلیون دلار داده شد که این قیمت از قیمت پیشبینی شده توسط مؤسسه كلاركسون (یعنی 62 میلیون دلار) مقداری بیشتر و از قیمت مشابه در سال 2007 (یعنی 90 میلیون دلار) کمتر است.
همچنین 4 نفتکش و تانکر حامل مواد شیمیایی هرکدام به ظرفیت 37000 تن وزن خام توسط شرکت کشتیرانی فرانسه و دو تانکر حمل نفت خام هم توسط خطوط Fairsky سفارش داده شده است.
4 کارخانه بزرگ کشتیسازی کره جنوبی هفته گذشته طی گزارشی اعلام کردند که ارزش کل سفارشات در 4 ماهه نخست سال، مبلغ 5/5 میلیارد دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال 2009 یعنی 962 میلیون دلار افزایش چشمگیری داشته است.
طبق این گزارشها، شرکت صنایع سنگین هیوندای دو و هفت دهم میلیارد دلار، کارخانه کشتیسازی دوو یك و نیم میلیارد دلار، شرکت صنایع سنگین سامسونگ 750 میلیون دلار و شرکت کشتیسازی و صنایع فراساحل STX مبلغ 460 میلیون دلار سفارش داشتهاند.
قیمت ساخت کشتیها طی 18 ماه گذشته حدود 30 درصد افت داشته است و بر اساس دادههای مؤسسه كلاركسون، با توجه به قیمتهای کمتر کارخانجات کشتیسازی چینی حدود 40 سفارش، کارخانجات کرهای حدود 79 سفارش و کارخانجات ژاپنی 7 سفارش در این مدت داشتهاند.
همچنین در گزارش هفتگی مؤسسه كلاركسون اشاره شده است که در کره کل ظرفیت کشتیسازی این کشور در سال 2011 از اکنون پر شده است و حتی در چین ظرفیت خالی بسیار کمی برای سال 2011 باقی مانده است.
در ادامه این گزارش آمده است که در آیندهای نه چندان دور، بازار ساخت شناورهای نو را بیشتر بخش حمل کالای خشک در اختیار خواهد گرفت و البته قیمتها هم با شیب ملایمی تا سال 2012 افزایش خواهند داشت.