علیاكبر صفایی در گفتوگو با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به پیگیریهای صورت گرفته توسط اداره كل بنادر هرمزگان در خصوص خارج كردن كشتیها از وضعیت به گل نشستگی در ساحل شهر بندرعباس پس از گذشت بیش از دوماه اظهار كرد: به دنبال مباحثی كه در خصوص تاثیرات زیست محیطی كشتیهای به گل نشسته در ساحل شهر بندرعباس مطرح شد، بنده شخصاً 4 تا 5 بار به محل كشتیها رفتم و مباحث عملیاتی آنرا از نزدیك بررسی كردم.
وی اضافه كرد: پس از این بررسیها حتی به همكاران این مجوز را دادم كه از تمام تجهیزات اداره كل استفاده كنند و تمام تلاششان این باشد كه حداقل 'شناور خسروی یك' را از گل و لای ساحلی بیرون آورند سپس صورتحساب هزینهها را صادر كنند.
به گفته صفایی؛ مالك، این شناور در شرایط نامناسب مالی قرار دارد و منابع كافی جهت پرداخت هزینههای انتقال و مرمت شناور را ندارد.
مدیركل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینكه «در حال حاضر وضعیت شناور خسروی یك در حد زیادی نامناسب است و حتی چند متر از بدنه زیرین شناور دچار شكاف و آسیبدیدگی شده است»، خاطرنشان كرد: همه امكانات در اختیار تیم عملیاتی قرار گرفت و پس از تلاشی كه جهت جابجایی و انتقال آن به دریا انجام شد، عملاً امكان تغییر چندانی در وضعیت به گل نشستگی آن به وجود نیامد.
این مقام مسؤول تاكید كرد: رسیدگی فوری به وضعیت شناور خسروی یك هنوز هم در دستور كار اداره كل بنادر قرار دارد و مجوز استفاده از تمامی ظرفیتها برای جابجایی این شناور صادر شده است و حتی مقرر شده كه تنها صورتحساب صادر شود و بحث پرداخت هزینهها پس از انجام عملیات جابجایی صورت بگیرد.
صفایی در پایان به جدی بودن مسئله اشاره و خاطرنشان كرد: وضعیت شناورهای به گل نشسته به یك موضوع استانی و حتی فراتر از آن به یك موضوع ملی تبدیل شده است و تغییر در وضعیت به گل نشستگی كشتیها برای اداره كل بنادر یك مسئله مهم است.
گفتنی است، 4 كشتی از جمله شناور خسروی یك بر اثر توفان بامداد جمعه، شانزدهم بهمن ماه 88 در سواحل بندرعباس به گل نشسته بودند، هنوز پس از گذشت بیش از دو ماه در ساحل شهر رها شدهاند.