به گزارش مارین نیوز به نقل از پایگاه اطلاعرسانی كشتیرانی ج.ا.ا، کاپیتان علی عزتی هدف از راهاندازی این خط را تسهیل فرآیند حمل محمولات تجاری و گسترش روابط تجاری کشورهای حوزه خلیج فارس و شمال اقیانوس هند با کشورهای حوزه آمریکای لاتین عنوان کرد.
وی افزود: در پی سفر رییس جمهوری به برزیل و امضاء موافقتنامهها و اسناد همکاری تجاری میان دو کشور، مطالعات و بررسیهای لازم جهت راهاندازی این خط کشتیرانی در دستور کار کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.
وی ادامه داد: با بررسیهای انجام گرفته و حمایت سازمان توسعه و تجارت، مقدمات راهاندازی خط کشتیرانی میان ایران و برزیل فراهم شد و با سفر وزیر توسعه و تجارت برزیل به ایران، آمادگی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران جهت راهاندازی این خط اعلام شد.
وی زمان دقیق راهاندازی این خط را منوط به اعلام موافقت سازمان توسعه و تجارت دانست و در خصوص نحوه فعالیت این خط یاد آور شد: بر این اساس، محمولات از طریق کشتیهای کانتینری و به صورت هفتگی به یکی از بنادر هاب در دریای مدیترانه حمل و از آنجا هر دو هفته یکبار ترانشیپ و به بنادر برزیل ارسال خواهد شد.
مدیر دفتر برنامهریزی و مطالعات بینالملل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه «در این خط محمولات دو منطقه به صورت رفت و برگشت جابجا خواهد شد»، اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل بعد مسافت میان برزیل و کشورهای منطقه خاورمیانه، تنها یک خط کشتیرانی متعلق به کشور شیلی در این مسیر فعال است که با افتتاح خط کشتیرانی ایران و برزیل، مشکلات صادرکنندگان کالا به این منطقه از نظر هزینهها و مدت زمان ترانزیت کاهش خواهد یافت.
وی به مشکلات زیرساختی این خط اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات راهاندازی این خط، طولانی بودن بعد مسافت و عدم وجود خطوط منظم کشتیرانی میان این دو کشور است که موجب افزایش نرخ کرایه حمل میشود که امیدواریم با راهاندازی خط مذکور، کمک شایانی به تسهیل در ارسال کالاهای صادراتی ایران و نهایتاً کاهش هزینه کرایه حمل میان بنادر دو کشور شود.