تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۵۳۳۵
تعداد بازدید: ۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰

گزارش مؤسسه آمریكایی از ناكام ماندن تحریم كشتی‌های ایران

یك مؤسسه تحقیقاتی آمریكایی با انتشار گزارشی از نتایج تحریم خطوط كشتیرانی جمهوری اسلامی از سوی این كشور، از ناكامی این تحریم‌ها خبر داد و اعلام كرد كه ایران کماکان تحریم‌های آمریکا در زمینه دریایی را دور می‌زند.

به گزارش بخش خارجی مارین نیوز، بر اساس نتایج یک تحقیق که زیر نظر دانشگاه ویسکنسین انجام شد؛ لیست 78 کشتی ایرانی که گفته می‌شود با اسم جدید فعالیت می‌کنند تا تحریم‌هایی را که از سپتامبر 2008 وضع شد، دور بزنند؛ به دست آمده است.

از زمانی که در سال 2008 خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و 18 سازمان وابسته در لیست سیاه قرار گرفتند؛ تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی دریایی و لیستی از 123 کشتی و مشخصات شناورهای ایران منتشر شدند و تحت تحریم قرار گرفتند.

مقامات آمریکایی عنوان کرده‌اند که لیست را مرتباً به‌روز خواهند کرد؛ ولی مسؤولان پروژه ویسکنسین اعلام کرده‌اند که این اتفاق نیفتاده است.

این گزارش ادامه می‌دهد که لیست سیاه آمریکا با حجم وسیعی از تغییر نام‌ها و تغییر مالکیت کشتی‌ها که اتفاق می‌افتد، به‌روز نمی‌شود و ایران با تلاش بسیار کمی از این قضیه استفاده می‌کند و تحریم‌ها را دور می‌زند.

بر اساس این تحریم‌ها، از بانک‌های آمریکایی خواسته شده است تا هیچگونه حمل و انتقال پولی را که به نحوی به این 123 شناور مربوط باشد، نپذیرند و انجام ندهند.

همچنین، به کلیه خطوط کشتیرانی و شرکت‌های حمل‌ونقل اعلام شده است که هرگونه فعالیت و همکاری با این 123 شناور ممنوع است.

طبق این گزارش، حداقل تا 17 مارس، 80 فروند از این شناورها تغییر نام داده‌اند.

در این گزارش آمده است: خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بطور ظاهری مالکیت شناورهایش را به شرکت‌های صوری که در آلمان، هنگ کنگ و بندر مالت ثبت شده‌اند؛ واگذار کرده و به این ترتیب، به آسانی تحت نام شرکت‌های پوسته‌ای به ثبت رسیده، فعالیت می‌کنند.

این گزارش ادامه می‌دهد: این موارد باعث می‌شود تا شرکت‌هایی که قصد همکاری با تحریم‌های آمریکا را دارند گمراه شوند و به طور عملی تحریم‌های آمریکا بی‌اثر شوند.

تنها موردی که در شناورها ثابت می‌ماند، شماره ثبت شده کشتی در سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) است؛ ولی این شماره روی سند کالاها مثل بارنامه و بقیه مدارک بار نوشته نشده است. بنابراین، هر شرکت آمریکایی باید شماره IMO شناورها را چک کند؛ درغیراین صورت، در خطر اتهام همکاری در یک مورد غیرقانونی قرار خواهد گرفت.

متیو گودسی، عضو ارشد پروژه ویسکنسین، دراین‌باره گفت: ما امیدواریم اداره کنترل سرمایه‌های خارجی آمریکا (OFAC) هر چه سریع‌تر لیست سیاه را بر اساس اسم‌های جدید شناورها به‌روز کند تا تحریم‌ها به طور جدی و مؤثر قابل اعمال باشد.

ارسال نظر