به گزارش مارین نیوز، علی اصولی امروز در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت حفاری اکتشافی ایران در دریای خزر با بیان اینکه «حداکثر عمق دریای خزر یکهزار و 25 متر است»، گفت: در حال حاضر، حفاری یک حلقه چاه اکتشافی را در عمق 750 متری دریای خزر شروع شده که تاکنون یکهزار و 850 متر حفاری زیر بستر دریا انجام شده است.
وی با اشاره به نخستین تجربه ایران در حفاری چاههای عمیق در دریای خزر، تصریح کرد: با توجه به پیچیدگیهای موجود و کاربری از سکوی تازه تأسیس ایران- امیرکبیر برای نخستین بار، پیشبینی میکنیم در ادامه شرایط، مطابق پیشبینیها جلو برود.
اصولی در خصوص ساخت سومین شناور یدککش و پشتیبانی سکوی نیمهشناور حفاری امیرکبیر (كاسپين 3)، توضیح داد: در حال حاضر ساخت سومین شناور توسط مجموعه صدرا مطابق برنامه زمانبندی در حال ساخت است که پیشبینی میکنیم تا پایان مهر ماه تحویل شرکت ملی نفت ایران شود.
به گفته مدیرعامل شرکت نفت خزر، تاکنون از مجموع 9 قسمتی که باید ساخته شود؛ 5 قسمت آن آماده شده و 4 قسمت شناور در حال ساخت است.
اصولی با بیان اینکه «هماکنون برای راهبری سکوی امیرکبیر 2 شناور یدککش در اختیار گرفتهایم»، گفت: علاوه بر آن، شناورهای ایران-بهشهر و ایران ـ کسما تحت اجاره شرکت نفت هستند که متناسب با نوع فعالیتهایی که انجام میدهیم، آز آنها استفاده خواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت نفت خزر با اشاره به مشکلات موجود در بخش حملونقل هوایی و شرایط آبوهوایی بسیار متنوع و پرریسک دریای خزر، یادآور شد: از این رو، امکان استفاده از حملونقل هوایی را به جز در موارد اضطراری نداریم.
وی با تاکید بر اینکه «تا پایان سالجاری اخبار خوبی از حوزه ذخایر هیدروکربوری خزر اعلام خواهد شد»، گفت: تاکنون براساس برنامه زمانبندی تعریف شده، مراحل مختلف حفاری اکتشافی را جلو بردهایم.
گفتنی است، تاکنون 46 مخزن و ساختار هیدروکربوری در دریای خزر شناسایی شده است که از این میان آنها شرکت ملی نفت ایران 6 مخزن را دارای صرفه اقتصادی و موقعیت ژئوپولیتیک میداند.