محمدحسین داجمر در گفتوگو با خبرگزاری ایرنا افزود: مطابق قوانین متعدد بینالمللی این امکان وجود دارد که هر کشوری بتواند از آبهای ساحلی خود محافظت کند.
وی ادامه داد: براین اساس و با استفاده از قوانین بینالمللی، ما نیز میتوانیم کشتیهایی را که مشکوک تشخیص میدهیم؛ مورد بازرسی قرار داده و از این طریق، راه تقابل با کشورهای پیرو قطعنامههای صادرشده را پیش گیریم.
وی افزود: مطابق مفاد قطعنامه، بازرسی تنها از کشتیهایی مجاز است که محتویات آنها مورد شبهه بوده و این اطمینان در مورد محتویات آنها حاصل شده باشد که کشتی مورد نظر حامل تسلیحات موشکی یا تجهیزات مربوط به ساخت سلاح هستهای هستند.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که بطور قطع توان بازرسی تمام کشتیها وجود ندارد و ما امیدواریم که کار به اینجا کشیده نشود؛ زیرا در آن صورت قضیه روند دیگری پیدا خواهد کرد و جمهوری اسلامی ایران اقدامات اساسی دیگری را در دستور کار قرار خواهد داد.
داجمر خاطرنشان کرد طبق قطعنامه مصوب تنها کشتیهای مشکوک مورد بازرسی قرار میگیرند و امکان بازرسی دیگر کشتیها اعم از نظامی، مسافری و غیره وجود ندارد.
وی متذکر شد بازرسی از این کشتیها نیز تنها در آبهای بینالمللی و با دریافت مجوز از کشور صاحب پرچم عملی است.
وی ادامه داد: بطور صد درصد کشتیهایی که دارای پرچم ایران باشند؛ اجازه بازرسی را نخواهند داد، اما این امکان وجود دارد که سایر کشتیهای با پرچمهای متفاوت این اجازه را صادر کنند.
داجمر در خصوص تأثیر این تحریم بر اقتصاد کشور نیز گفت: در قطعنامه لحاظ شده کشتیهایی که مشکوک به حمل موارد یادشده نباشند بطور قانونی میتوانند کار خود را پیگیری کنند و مزاحمتی برای آنها ایجاد نخواهد شد. این در حالی است که آمریکا در اقدام جداگانهای مصوبهای فراتر از قطعنامه را به تصویب رسانده که دامنه وسیعتری از بازرسیها را دربرمیگیرد که این امر، اعتراض بسیاری از کشورها بعنوان یک اقدام ناهماهنگ را در پی داشته است.
وی گفت: این احتمال وجود دارد که این امر بتواند محدودیتهایی را برای بعضی از بخشهای اقتصادی از جمله نفت، پتروشیمی و غیره بوجود آورد.
وی افزود: اتحادیه اروپا نیز اعمال این مصوبه را مورد بررسی قرار داده که هنوز تصمیمی در این خصوص اعلام نشده است و ما منتظریم تا ببینیم تصمیم نهایی آنها چه خواهد بود.