در پی درج گفتوگویی با جلیل بهلولی سخا، رییس شعبه كندوان بانك ملت، كه در آن بشدت از سازندگان و متقاضیان ساخت شناورهای تجاری و لندینگكرافت در طرح وجوه ادارهشده انتقاد شده بود، مهندس محسن بحیرایی، مدیرصنایع دریایی شهید موسوی خرمشهر، با ارسال جوابیهای به مارین نیوز مواردی را متذكر شد.
متن ارسالی از سوی مهندس بحیرایی بدین شرح است:
1) استدعا دارم جهت روشن شدن زوایای پنهان مطالب عنوانی آقایان متین، رضوانی و قناعت، متقاضیان محترم سه شناور تحویلی در سال 88، مورد سؤال قرار گرفته وعلت تأخیر دوساله درتحویلگیری بانك عامل را مستند به داوری آقای شیرزادی، دبیر محترم وجوه اداره شده، كه با دلسوزی قابل ذكر وپیگیری ایشان ومستند به صورتجلسات متعدد انجام پذیرفت؛ جویا شوید.
2) صنایع دریایی شهید موسوی توانسته است با اتكاء به مساعدتهای وزیر محترم دفاع و ریاست محترم سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع علیرغم عدم پایبندی سیستم محترم بانك عامل به رژیم پرداختی قرارداد چهارجانبه طی سال 88 ساخت و اخذ مجوزهای لازم 6 فروند شناور را به پایان برساند كه عدم تحویلگیری شناورهای ذكر شده از جانب مالك شناور (مطابق قرارداد چهارجانبه بانك ملت) به بهانه عدم پرداخت یارانه از جانب سازمان بنادر و دریانوردی و .... تكرار عملكرد بانك در بند 1 را تداعی میكند.
3) از آنجا كه مالك شناور در قرارداد چهارجانبه بانك عنوان شده است، هرگونه ارتباط حقوقی بین بانك و متقاضیان ویا سازمان بنادر از چهارچوب تعهدی سازنده در قرارداد چهارچانبه خارج بوده و به هیچ عنوان توجیه عدم پایبندی به قرارداد ساخت نخواهد بود.
4) عدم پایبندی به رژیم پرداختی ماده 5 قرارداد چهارجانبه و عدم پایبندی به صورتجلسه كمیسیون اقتصادی مجلس كه با حضور مسؤولین ارشد بانك ملت و ملی و وزارت صنایع كه به صراحت الزام بانك به پرداخت تسهیلات مطابق بند 5 قرارداد را تصویب نموده است، قابل تأمل میباشد.
5) علیرغم ابلاغ مصوبه نمایندگان محترم ریاست جمهوری به امضاء معاون محترم اول رئیسجمهور مبنی بر تسریع بانك عامل در پرداخت تسهیلات باقیمانده مطابق قرارداد چهارجانبه در مورخه 8/12/88 تاكنون هیچ اقدامی از جانب بانك محترم انجام نپذیرفته است.
6) عدم بازپرداخت تسهیلات بانكی از جانب شركای بانك نمیتواند حقوق قانونی مترتب بر تعهدات قرارداد را تحتالشعاع قرار دهد.
گفتنی است، رییس بانك ملت شعبه كندوان در گفتوگو با مارین نیوز، با انتقاد شدید از عملكرد سازندگان شناورهای تجاری در قالب طرح وجوه ادارهشده سازمان بنادر و دریانوردی گفته بود: طی دو سال گذشته، تنها چهار شناور از مجموع سفارشها تحویل قطعی شدهاند.