بهگزارش مارین نیوز به نقل از معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، بر اساس این رژیم جدید، انتخاب کشتیها برای بازرسی (targeting) بر مبنای ریسک خواهد بود؛ به نحوی که کشتیهایی که دارای ریسک بالا تشخیص داده شوند، به دفعات و با دقت بیشتر تحت بازرسی قرار میگیرند.
بر این اساس، سابقه عملکرد شرکت کشتیرانی، نحوه عملکرد دولت صاحب پرچم و انجام طرح ممیزی داوطلبانه IMO و همچنین کیفیت و عملکرد مؤسسه ردهبندی کشتی در تعیین ریسک کشتی مؤثر خواهند بود.
همچنین بنا بر توافقات صورت گرفته، تفاهمنامههای کنترل و بازرسی همه ساله در سراسر جهان اقدام به بازرسی متمرکز (CIC) در موضوعات مشخص میكنند که در آنها بازرسان PSC علاوه بر بازرسیهای معمول، بهصورت خاص به بازرسی تجهیزات و مدارک مشخص شده میپردازند.
این بازرسیها معمولاً بر اساس چک لیستی که توسط تفاهمنامهها تهیه میشود انجام میگیرد. بازرسیهای متمرکز سال 2010 میلادی که هریک از آنها سه ماه به طول میانجامد، از ابتدای سپتامبر بهشرح زیر صورت خواهد گرفت:
- تفاهمنامه پاریس و تفاهمنامه دریای سیاه: بازرسی متمرکز درخصوص پایداری در حالت آسیبدیدگی تانکرها (Damaged stability)
- تفاهمنامههای توکیو و اقیانوس هند: بازرسی متمرکز درخصوص IMDG Code و ضمیمه سوم کنوانسیون مارپل