به گزارش مارين نيوز، محمد قاسمی با اشاره به اینکه «یکی از ویژگیهای بارز این مانور انجام آن در کنار اسکله موتورلنجها است»، هدف از اجرای آن را ارتقای آگاهی و دانش، شناسایی نقاط ضعف و قوت و واکنش کلیه واحدهای مرتبط در عملیات بندری و دریایی عنوان کرد.
وی گفت: بر اساس سناریوی تعیین شده، یک فروند موتور لنج بدلیل عدم رعایت ایمنی در هنگام تست ژنراتور از قسمت موتورخانه دچار آتشسوزی شد و گسترش آتش و دود غلیظ ناشی از آن نیز یکی از ملوانهای مستقر در موتورخانه شناور را دچار دودگرفتگی شدید کرد که ناخدای موتورلنج از طریق کانال 12 VHF به مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی بوشهر اعلام اضطرار کرد.
قاسمی خاطرنشان کرد: با اعلام این خبر بلافاصله واحدهای آتشنشانی، HSE، گارد، حراست، امور دریایی و امور بندری و همچنین نمایندگی کشتیرانی تعاونی لنجداران خود را به محل حادثه رساندند.
وی با اشاره به اینکه «در لحظات اولیه مانور، جداسازی لنجهای اطراف از شناور حادثه دیده انجام گرفت»، افزود: نیروهای آتشنشانی با استفاده از یدککش نیمروز و یدککش آتشخوار تاسوعا اقدام به عملیات مهار حریق كردند و HSE بندر نیز فرد حادثهدیده را پس از نجات توسط آتشنشانان با آمبولانس از صحنه خارج کرد.
رییس امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با تأکید بر نقش مؤثر سایر شناورهای خدماتی بندر یادآور شد: پس از مهار حریق قایق داراب شناور سانحهدیده را به محلی ایمن در کانال دسترسی انتقال داد و شناور هادی5 نیز در طول مانور به پشتیبانی عملیات پرداخت.
قاسمی هماهنگی مناسب میان واحدهای شرکتکننده در عملیات را از نقاط قوت این مانور خواند و تأکید کرد: با توجه به اینکه مانورهای اطفاء حریق هر 4 ماه یکبار و بصورت دورهای در بندر برگزار میشود، نیروها از آمادگی لازم برای مواجهه با حوادث احتمالی برخوردار هستند.
وی با اشاره به اینکه «انجام عملیات بر روی دریا یکی دیگر از ویژگیهای بارز این مانور است»، افزود: سرعت عمل واحدها جهت انتقال نیروها و تجهیزات به خوبی در این مانور مورد ارزیابی قرار گرفت و نقاط ضعف و قوت برای اصلاح موارد منفی به کلیه بخشها ابلاغ شد.