تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۶۴۰۵
تعداد بازدید: ۳۴۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰

اظهارات كارشناسان در سمینار سیستم الكتریكال شناورها

نمایندگان مؤسسات رده‌بندی و فعالان صنعتی طی سخنانی در اولین سمینار «چالش‌های سیستم الكتریكال در شناورهای ساخت داخل»، پارامترها و روند عملكرد خود در تأیید و صدور گواهینامه تجهیزات ساخت كشتی بویژه در بخش الكتریكال را تشریح كردند.

به گزارش مارین نیوز، در اين سمينار كه به ميزباني شركت صنعت دريایی فن‌آوران سيراف برگزار شد، بهمن فرهنگ دوست، نماینده مؤسسه رده‌بندی ایرانیان، با اشاره به اهمیت سیستم الكتریكال در تأمین ایمنی كشتی‌ها گفت: یكی از چالش‌های سازندگان، وجود استانداردهای متفاوت بین‌المللی در این بخش است.

وی با بیان اینكه «صدور گواهینامه و بازرسی سازندگان تجهیزات به صورت ادواری از سوی مؤسسات رده‌بندی انجام می‌شود»، تأكید كرد: سازندگان تجهیزات به صرف داشتن گواهینامه‌های رده‌بندی نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای سازندگان و مالكان شناورها باشند و مسؤولیت اصلی در این زمینه، به مسؤولیت اخلاقی سازندگان و تأمین‌كنندگان تجهیزات و توجه آنها به فرآیند بهبود محصول، بازمی‌گردد.

ملك‌رضا ملك‌پور، مدیرعامل مؤسسه رده‌بندی آسیا، نیز در سخنانی سازمان بنادر و دریانوردی و اتحادیه مالكان كشتی را بعنوان نهادهایی كه در جهت تقویت صنعت دریایی در كشور نقش دارند، نام برد و گفت: مالكان كشتی باید به جای خرید از خارج، به سفارش ساخت تجهیزات دریایی و شناورهای مورد نیاز خود در داخل تشویق شوند.

وی افزود: مؤسسات رده‌بندی نیز با شناسایی سازندگان و تأمین‌كنندگان استاندارد، می‌توانند در این زمینه به مالكان كشتی كمك كنند.

وی همچنین خواستار حمایت و تشویق كشتی‌سازانی شد كه در چارچوب ارتقای سطح ایمنی و كیفیت محصولات خود، بخش مدرنی را برای اجرای سیستم الكتریكال خود در نظر می‌گیرند.

قدیمی، از بازرسان مؤسسه رده‌بندی KR در ایران، نیز با اشاره به دوره آموزشی اخیر خود در كره‌جنوبی گفت: در كشتی‌سازی‌های این كشور، جایگاه سیستم كنترل كیفیت بسیار مهم است.

وی با بیان اینكه «صنایع كشتی‌سازی ایران عمده توجه خود را معطوف بخش سازه كرده‌اند و از حوزه‌های چون الكتریكال غافل مانده‌اند»، گفت: نقش سازمان بنادر و دریانوردی در این بخش اهمیت دارد و مؤسسات رده‌بندی فعال در كشور، چه داخلی و چه خارجی، باید افراد قوی در حوزه الكتریكال را به كار بگیرند.

رستگار، از كارشناسان شركت مشاور سازمان بنادر و دریانوردی، نیز طی سخنانی در این سمینار گفت:  ریشه برخی از مشكلات موجود در صنعت دریایی، سیاست‌های اجرایی و قوانین و مقررات جاری كشور است كه در صورت بازنگری و اصلاح آنها مسیر حركت صنعت بسیار هموارتر می‌شود؛ ولی برای حركت مناسب در مسیر، همواره افزایش توان فنی صنعت ضروری است.

وی افزود: در صورت وجود توانمندی، حركت در مسیر ناهموار اگرچه كند خواهد بود، ولی امكان‌پذیر است؛ ولی  بدون وجود توانمندی، هر قدر هم كه مسیر هموار شود، حركت مؤثر به وجود نخواهد آمد. لذا توانمندسازی پیش نیاز اصلی توسعه  صنایع دریایی است.

وی به مواردی چون خرید تجهیزات از مراكز غیراستاندارد، عدم رعایت استانداردها در بخش طراحی و مهندسی و اشكالات مختلف در حوزه نصب كابل‌ها و تجهیزات برق شناورها در برخی صنایع داخلی اشاره كرد و گفت: آموزش مناسب نیروها و ارتقای استانداردها در بخش الكتریكال ضروری است.

مدیرعامل شركت صنعت دریایی فن‌آوران سیراف نیز در این سمینار به برخی مشکلات موجود در صنایع دریایی در مقابل تولیدکنندگان استاندارد تجهیزات دریایی اشاره كرد و گفت: متأسفانه در بسیاری از موارد مؤسسات رده‌بندی در چارچوب تعاریف «مصلحت» اقدام به تأیید محصولات کارگاه‌های غیراستاندارد می‌كنند که جا دارد یکنواختی برخورد مؤسسات در فرآیندها خصوصاً تأیید تجهیزات مدنظر قرار گیرد.

حسن ابراهیم‌پور ضیایی افزود: کشتی‌سازها نیز متأسفانه به علت گرایش احتمالی به سمت کاهش هزینه و در بسیاری موارد، برخی اطلاعات خرید نامناسب؛ تجهیزات خود را از بنگاه‌های تولیدی غیراستاندارد تأمین می‌كنند.

وی با بیان اینكه «در صنعت دریایی نگاه ملی نداریم و همه چیز بین‌المللی است»، درعین‌حال گفت: سازندگان تنها با تولید تجهیزات استاندارد، می‌توانند از مشتریان انتظار داشته باشند كه در رقابت با محصولات مشابه خارجی، از تولیدات داخل استفاده كنند.

ارسال نظر