مهندس فتحالله محمدی در گفتوگو با خبرنگار مارین نیوز گفت: ما در ساخت اولین فروند از نفتكشها پیشرفت خوبی داشتهایم و با روند موجود، تا سه ماه آینده، ساخت سازه آن پایان میگیرد و در حال حاضر هم، فقط تعداد محدودی از واحدهای سازه، باقی مانده و نصب تجهیزات آن هم، شروع شده است.
وی درعینحال با بیان اینكه «ما در پروژه ساخت نفتكشها دچار مشكلات خاصی در بخش مهندسی شدیم»، توضیح داد: شركت مهندسی اول طرف قرارداد با ایزوایكو كه كرهای بود؛ به علت اختلافات كار را ترك كرد و عملا پروژه متوقف شد تا آنكه توانستیم شركت مهندسی رومانیایی را جایگزین كنیم.
محمدی ادامه داد: به هر شكل، خرید تجهیزات نفتكش اول تقریبا كامل شده و ما بسیار امیدواریم كه اولین فروند از سفارشهای شركت ملی نفتكش را سال آینده تحویل دهیم.
مدیرعامل ایزوایكو درعین حال با بیان اینكه «در مورد ساخت دومین نفتكش كار مؤثری نشده است»، دلیل آن را محدودیتهای مالی ذكر كرد.
وی توضیح داد: همانطور كه قبلا هم گفتهام، در سفارشهای كشتیرانی جمهوری اسلامی و شركت ملی نفتكش به ایزوایكو، حدود 90 درصد پول قرارداد در همان ابتدا دریافت و با توجه به مشكلات مالی شركت در این مدت، هزینه شده است. به همین دلیل، با رایزنیهایی كه با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) انجام دادیم، مقرر شد كه ایدرو نقدینگی لازم برای ساخت 3 كانتینربر و یك نفتكش را تأمین كند و چون امكان تأمین نقدینگی دومین نفتكش از سوی ایدرو وجود نداشت، ساخت آن متوقف شد.
مدیرعامل ایزوایكو در عین حال، از مذاكرات خود با مدیرعامل شركت ملی نفتكش دراین زمینه خبر داد و گفت: در این مذاكرات، قرار شد تا بخشی از منابع ساخت دومین نفتكش نیز از سوی این شركت تأمین شود كه اگر این میزان، مورد توافق مدیران سازمان گسترش قرار بگیرد و بقیه نقدینگی از سوی این سازمان تأمین شود، ساخت دومین نفتكش را هم شروع خواهیم كرد.
محمدی همچنین با اشاره به پیشرفت روند ساخت دومین و سومین فروند از كشتیهای كانتینربر در ایزوایكو گفت: طبق برآورد و برنامهریزی ما، اگر مسألهای خارج از اختیارمان رخ ندهد؛ كشتی ایران-شهركرد (بعنوان دومین كشتی كانتینربر اقیانوسپیما) امسال و كشتی ایران-كاشان (بعنوان سومین فروند از این سری) در سال آینده، تحویل كارفرما خواهد شد.
وی تصریح كرد: این امر، نشان میدهد ایزوایكو به مرحلهای رسیده كه اگر سفارشهای لازم را داشته باشد؛ میتواند نسبت به ساخت و تحویل پیاپی كشتیها اقدام كند و بتدریج، بحثهای تأخیر و امثال آن، كمرنگ میشود.
محمدی در مورد دیگر شناورهای در حال ساخت در ایزوایكو گفت: ساخت یك فروند شناور جمعآوری آلودگیهای نفتی كه قرارداد ساخت آن توسط ایدرو با یك شركت نروژی بسته شده در دستور كار است كه ساخت بدنه و نصب ماشینآلات آن، در ایزوایكو انجام میشود.
مدیرعامل ایزوایكو ادامه داد: سفارش دیگر، بارج 15 هزار تنی است كه ساخت بدنه آن بهمانماه گذشته در ایزوایكو پایان یافت، اما تأمین بخشی از تجهیزات آن (از جمله ژنراتور و پمپهای لازم) كه طبق قرارداد برعهده كارفرما (شركت تایدواتر) بود، هنوز صورت نگرفته و ما منتظر اقدام كارفرما هستیم و از سال گذشته هم، این موضوع را به تایدواتر اعلام كردهایم.