تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۷۵۰۰
تعداد بازدید: ۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰

بهره‌برداری از بال شرقی فاز 2 بندر شهیدرجایی تا بهمن‌ماه امسال

بال شرقی فاز دوم بندر شهیدرجایی بهمن ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار اعزامی مارین نیوز به بندرعباس، مدیر امور كانتینر و لجستیك شركت تایدواتر خاورمیانه در جریان بازدید خبرنگاران از ترمینال كانتینری بندرشهیدرجایی گفت: فاز یك ترمینال دو بندرشهیدرجایی در سال 86 به بهره برداری رسید كه در پی آن، كل ظرفیت عملیات كانتینری در بندرشهیدرجایی به 3/3 میلیون TEU كانتینر افزایش یافت.

علیرضا چشم‌جهان با بیان اینكه «با بهره‌برداری از فاز دوم ترمینال 2، ظرفیت عملیات كانتینری در بندرعباس تا 6 میلیون TEU كانتینر افزایش خواهد یافت»، افزود: طبق وعده سازنده، بال شرقی این فاز به طول 1010 متر تا پایان بهمن ماه امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته وی، پیشرفت عملیات فیزیكی بال غربی فاز دوم كندتر بوده و پیش‌بینی می‌شود بهره‌برداری از آن تا سال 91 به طول انجامد.

مدیر امور كانتینر و لجستیك شركت تایدواتر خاورمیانه یادآور شد: با ساخت این دو بال، 2020 متر اسكله به ظرفیت پهلودهی ترمینال‌‌های كانتینری بندرشهیدرجایی اضافه خواهد شد.

چشم‌جهان در ادامه با اشاره به ارتقای جایگاه بندرشهیدرجایی در سال‌های اخیر، گفت: در سال 2009 مجموع عملیات كانتینری این بندر از 3/2 میلیون TEU كانتینر گذشت كه در نتیجه آن، به رتبه 49 بنادر جهان ارتقاء یافت.

وی با بیان اینكه «بندر شهیدرجایی پس از بنادر جبل‌علی امارات، صلاله عمان، جده عربستان و شارجه و خورفكان امارات در رتبه پنجم بنادر كانتینری خلیج‌فارس و شمال اقیانوس هند قرار دارد»، ابراز امیدواری كرد كه با افزایش سهم ایران از بازار ترانزیت و ترانشیپمنت منطقه و بهره‌برداری از فازهای تازه، این بندر به رتبه‌های بالاتر ارتقاء یابد.

این مقام مسؤول در شركت تایدواتر از خالی بودن یك میلیون TEU كانتینر از ظرفیت فعلی عملیات كانتینری بندرشهیدرجایی در حال حاضر خبر داد و گفت: با توجه به اینكه 75 درصد از عملیات فعلی كانتینری به صادرات و واردات و 25 درصد به ترانزیت و ترانشیپمنت اختصاص دارد؛ باید از این ظرفیت خالی و ظرفیت‌سازی‌های آتی بندر در بخش ترانزیت استفاده شود.

به گفته وی، ایران تا سال 88 سهم چندانی از بازار ترانشیپمنت (توزیع كانتینر از طریق دریا) در منطقه خلیج‌فارس نداشت؛ اما در سال جاری تاكنون توانسته 300 هزار كانتینری را كه برای ترانشیپمنت راهی بنادر امارات و بحرین می‌شد، از آن خود سازد.

چشم‌جهان درباره تأثیر تحریم‌های اخیر بر فعالیت بندرشهیدرجایی نیز گفت: نمی‌توان گفت تحریم‌ها اثری بر فعالیت‌های بندر نداشته است؛ اما با اقدامات انجام‌شده در هفت ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال 16 درصد رشد عملیاتی داشته‌ایم.

وی در این زمینه از ارتباط مستقیم بندر شهیدرجایی با 120 بندر داخلی و بین‌المللی خبر داد و گفت: از 25 خط كشتیرانی برتر دنیا، 20 خط به بندرعباس ارتباط مستقیم دارند.

مدیر امور كانتینر و لجستیك شركت تایدواتر خاورمیانه درباره ارتباط بندرشهیدرجایی با خطوط كشتیرانی آمریكا گفت: خطوط كانتینری آمریكا جزو 25 خط برتر كشتیرانی دنیا نیستند و بندرشهیدرجایی نیز با آنها ارتباطی ندارد؛ گرچه برخی از این خطوط برتر تحت مالكیت سرمایه‌داران و شركت‌های آمریكایی هستند.

چشم‌جهان یادآور شد: در میان 25 خط كشتیرانی برتر دنیا، تنها یك خط اسرائیلی به نام ZIM وجود دارد كه هیچگونه ارتباطی با بنادر ایران ندارد.

وی با بیان اینكه «بندر شهیدرجایی از معدود بنادر دنیاست كه با عمق 17 متر امكان پهلودهی كشتی‌های بزرگ را دارد»، گفت: به دلیل وجود همین ظرفیت، در تیرماه سال 88 شاهد ورود بزرگترین كشتی كانتینری دنیا به این بندر بودیم و امیدواریم تردد چنین كشتی‌هایی به بندر شهیدرجایی ادامه یابد.

چشم‌جهان همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار مارین نیوز درباره كاهش عملیات بارگیری كانتینر توسط ناوگان كشتیرانی جمهوری اسلامی در سال جاری، گفت: آمار ما چنین كاهشی را نشان نمی‌دهد و در حال حاضر، 25 درصد كل عملیات كانتینری بندرشهیدرجایی به كشتیرانی جمهوری اسلامی اختصاص دارد.

این كارشناس امور بندری با اشاره به فعالیت تجهیزات پیشرفته تخلیه و بارگیری كالا در ترمینال 2 بندرشهیدرجایی از جمله 8 پست گنتری كرین گفت: در زمینه تجهیزات در این ترمینال نسبت به بنادر رقیب هیچ نقصانی نداریم و سرعت عملیات نیز تقریبب با آن بنادر برابر است؛ اما در ترمینال یك، مقداری تجهیزات قدیمی‌تر و سرعت عملیات كمتر است كه با استفاده از نیروی انسانی متخصص در تلاش برای بهبود آن هستیم.

وی با بیان اینكه «با تكمیل ترمینال 2 بندر شهیدرجایی تعداد جرثقیل‌های گنتری كرین در این ترمینال به 18 دستگاه افزایش می‌یابد»، افزود: این امر، سرعت عملیاتی را به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد داد.

مدیر امور كانتینر و لجستیك شركت تایدواتر خاورمیانه در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به اینكه «راهبری بندر شهیدرجایی از سال 71 برعهده تایدواتر بوده است»، گفت: سرمایه‌گذاری مربوط به ساخت ترمینال‌ها، خرید تجهیزات پیشكرانه‌ای اصلی از جمله جرثقیل‌های گنتری كرین، ترانس‌تینرها و... توسط سازمان بنادر و دریانوردی صورت گرفته است و بخشی دیگر از تجهیزات بندری نظیر ترمینال تراكتورها، برخی ترانس‌تینرها و... توسط تایدواتر خریداری شده است.

وی با بیان اینكه «سازمان بنادر و دریانوردی سیاستی برای فروش تجهیزات استراتژیك نظیر گنتری‌كرین‌ها به بخش خصوصی ندارد»، افزود: بهره‌برداری و تجهیز ترمینال 2 بندر شهیدرجایی برعهده بخش خصوصی خواهد بود كه در این زمینه، تایدواتر بهره‌برداری از فاز یك این ترمینال را در اختیار دارد و برای تجهیز و بهره‌برداری فاز 2 نیز، آمادگی خود را اعلام كرده است.

چشم‌جهان همچنين با اشاره به مذاكرات اخیر اداره‌كل بنادر و دریانوردی هرمزگان برای اضافه شدن 2400 هكتار زمین به مساحت كلی و محوطه‌های بندر شهیدرجای گفت: با تحقق این امر، مساحت كل بندر به 4800 هكتار افزایش می‌یابد كه از این فضا هم برای تخلیه و بارگیری كالا و هم خدمات لجستیك، نگهداری، بسته‌بندی و توزیع مجدد كالا استفاده خواهد شد.

ارسال نظر