به گزارش بخش خارجی مارین نیوز، در حالیکه ظرفیت زیادی در مسیرهای تجاری آسیا-اروپا و آسیا-آمریکا وجود دارد، نرخ کرایههای خطوط کشتیرانی از مبدأ شانگهای در هفته قبل نسبت به دو هفته قبل يك و چهار دهم درصد کاهش نشان میدهد.
در همین حال، نرخ کرایه از شانگهای به شمال اروپا در مقایسه با دو هفته قبل با کاهش ۲۵ دلار در هر TEU کانتینر به ۱۵۱۰ دلار در هر کانتینر و در مسیر شانگهای به مدیترانه با افت ۴۳ دلار به ۱۴۶۹ دلار در هر کانتینر رسید.
همچنین، نرخ کرایه به سواحل غربی آمریکا با افت ۴۳ دلاری به ۲۱۵۹ دلار و برای سواحل شرقی امریکا با افت ۹۸ دلار به ۳۴۵۹ دلار در هر FEU کانتینر رسید.
تحلیلگران مؤسسه SSE (مؤسسه بازرگانی و کشتیرانی شانگهای) دراینباره میگویند: در تقاضاهای بازار اروپا در این هفته هیچ نشانی از بهبود دیده نمیشود و ظرفیت آماده در بازار کماکان بسیار زیاد است و هنوز علیرغم این ظرفیت اضافی خیلی از شرکتها تمایلی به کاهش قیمت ندارند و ترجیح میدهند برای تعادل بازار ظرفیت خود را کاهش دهند.
بنابراین گزارش، به علت ظرفیت اضافی کشتیها بنظر میرسد شمال آمریکا هم به معضل اروپا و مدیترانه در این زمینه دچارشود.
بعلاو همیشه سه ماهه آخر سال فصل رکود کشتیهای کانتینربر است و به همین دلیل، به نظر میرسد رکود بازار کشتیهای کانتینری در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۰ هم ادامه داشته باشد.