تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۷۶۳۹
تعداد بازدید: ۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰

معمای پرداخت وام به یك كشتی‌ساز!/ گفتگو با رضا خوشيده

مدیرعامل یك كشتی‌سازی بخش خصوصی با اشاره به شرایط اعلامی بانك برای پرداخت تسهیلات به این شركت، از مسؤولان بانك و وزارت صنایع خواست به معمای این وام پاسخ دهند.

مهندس رضا خوشیده در گفت‌وگو با خبرنگار مارین نیوز توضیح داد: شركت كشتی‌سازی پارس كشتی پولاد از سال 1377 در حوزه ساخت و تعمیر شناور با سرمایه شخصی راه‌اندازی كرده‌ام؛ كه از حدود یك سال قبل برای اولین بار و با هدف توسعه فعالیت شركت، تقاضای وامی را به بانك صنعت و معدن ارائه كردم.

وی با بیان اینكه «پس از پیگیری‌های مختلف بانك صنعت و معدن با ارائه تسهیلات 850 میلیون تومانی به شركت پارس كشتی پولاد موافقت كرد»، درعین‌حال گفت: این بانك برای پرداخت تسهیلات، شرایطی را اعلام كرده كه عملا معمایی را برایم بوجود آورده است.

خوشیده درباره شرایط اعلامی بانك گفت: این بانك از اینجانب بعنوان متقاضی وام خواسته تا 300 میلیون تومان نقد سپرده‌گذاری كنم، ملكی را به ارزش 300 میلیون تومان بعنوان وثیقه بگذارم و سرمایه شركت را هم كه قبلا به مبلغ 100 هزار تومان ثبت شده؛ به 510 میلیون تومان افزایش دهم!

وی با بیان اینكه «صرف افزایش سرمایه شركت با هزینه‌های خاص خود مواجه است»، افزود: مواردی چون مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر دارایی، عوارض شهرداری و... بالغ بر 250 میلیون تومان هزینه در برخواهد داشت.

این كشتی‌ساز در این تصریح كرد: پس از دریافت نامه بانك و محاسبات مالی آن، با این معما مواجه شدم كه حتی در صورت دریافت وام 850 میلیون تومانی، با چه سرمایه‌ای می‌توانم به فعالیت ادامه دهم؟

خوشیده با بیان اینكه «این موضوع را در قالب نامه‌ای به وزیر صنایع و معادن منعكس كردم»، گفت: وزیر صنایع هم این نامه را به مهندس روغنی، معاون صنایع و امور اقتصادی وزارتخانه، و ایشان هم آن را به مدیرعامل بانك صنعت و معدن ارجاع داد و در نهایت، از سوی بانك به بنده اعلام شد كه این موارد، مصوبه بانك مركزی و مورد تأیید مجلس است و ما هم، موظف به اجرای آن هستیم.

مدیرعامل شركت پارس كشتی پولاد افزود: این تسهیلات در حالی با این شرایط دشوار پرداخت می‌شود كه بازپرداخت آن باید با سود 14 تا 28 درصد صورت گیرد؛ در حالیكه با چنین سودی، امكان فعالیت صنعتی وجود ندارد.

وی با بیان اینكه «نمایندگان وزارت صنایع در جلسه اخیر كمیته كشتی‌سازی انجمن مهندسی دریایی قول پیگیری این موضوع را دادند»، افزود: با گذشت یك هفته، رییس گروه صنایع دریایی وزارت صنایع هم به من اعلام كرد كه عملا كاری نتوانسته‌اند انجام دهند.

خوشیده در پایان تأكید كرد: با چنین وضعیتی، نمی‌توان انتظار توسعه فعالیت‌ بخش خصوصی در حوزه كشتی‌سازی را داشت و عملا هیچكس حاضر به سرمایه‌گذاری جدی در این بخش، نخواهد بود.

ارسال نظر